پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
06 شهريور 1400 - 13:56
خبر

وزیر خارجه ایران در عراق: آمریکا باید پاسخگوی ترور سردار سلیمانی باشد

وزیرامورخارجه ایران خواستار پاسخ آمریکا به اقدام تررویستی علیه سردار سلیمانی شد.
کد خبر : 9738

پایگاه رهنما:

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست منطقه ای حمایت از عراق پیش از ظهر امروز به وقت محلی وارد فرودگاه بغداد شد با حضور در محل شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی به مقام شامخ این شهید بزرگوار ادای احترام کرد.

وزیر خارجه پس از آن در جمع خبرنگاران گفت: ما در مکانی قرار داریم که توسط عوامل تروریستی و تروریست های آمریکایی شخصیت های بزرگی از جمله سردارسلیمانی عزیز قهرمان ملی و بین المللی مبارزه با تروریسم، فردی که در تامین حداکثری امنیت ملی کشور شخصا و همکارانش و  همراهنشان تمام توانشان را به کار گرفتند و جان خود را در این مسیر فدا کردند.

وی افزود: همچنین مکانی که در کنار سردار سلیمانی عزیز ابومهدی المهندس در این مکان به شهادت رسید و یاد و خاطره همه شهدای ایرانی و عراقی و مقاومت گرامی می داریم

وی گفت: مایلم تاکید کنم حتما یکی از برنامه های اصلی ما در وزارت امور خارجه پیگیری جدی حقوقی و بین المللی طرفهایی است که به نام دولت آمریکا و کاخ سفید آشکارا اقدام تروریستی علیه این قهرمانان بزرگ مبارزه با تروریسم انجام دادند.

وزیر خارجه تصریح کرد: آمریکا باید پاسخگو باشد حتی اگر دولت قبلی آمریکا مرتکب چنین جنایتی شده دولت آمریکا نمی تواند از این اقدام تروریستی فرار کند و باید پاسخگو باشد و باید عاملان و آمرام این اقدام و حمله تروریستی بایستی به سزای اعمالشان برسند و به عدالت سپرده شوند.

پیشتر نیز نماینده پارلمان عراق پاسخ به ترور فرماندهان شهید «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق را در اخراج آمریکایی ها از کشورش دانسته بود. «فالخ الخزعلی» رئیس فراکسیون «السند الوطنی» در پارلمان عراق تاکید کرده بود: خون شهیدان فرمانده عملیات پیروزی (بر گروه تروریستی داعش) هرگز هدر نخواهد رفت و رمز پیروزی بر تروریسم و نقشه های خارجی به شمار می رود وی افزود: پاسخ ما (به ریخته شدن خون این شهیدان) همان اخراج کردن اشغالگر آمریکایی از عراق است.

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و با شلیک از پهپادهای ارتش این کشور، به شهادت رسیدند.

در پیامد این اقدام تروریستی کاخ سفید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه چندین فروند موشک بالستیک را به سمت پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در استان «الانبار» عراق شلیک کرد.

در پی این موشک باران، پنتاگون در چندین مرحله و به صورت تدریجی اعلام کرد که تعداد ۱۱۰ نفر از نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد دچار آسیب مغزی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

این جنایت پلید آمریکا علیه فرماندهان شهید سلیمانی و المهندس باعث شد که نمایندگان منتخب مردم عراق در پارلمان این کشور مصوبه اخراج نیروهای بیگانه از کشورشان را تصویب کنند تا مرحله دیگری از مبارزه مردم عراق علیه اشغالگری آمریکا آغاز شود.

منبع: الوقت

ارسال نظرات