جمعه ؛ 30 شهريور 1403
01 شهريور 1400 - 09:58

نظامیان آمریکایی از بحرین هم خارج می شوند

برخی منابع از احتمال خروج نظامیان آمریکایی از بحرین خبر داده اند.
کد خبر : 9699

پایگاه رهنما:

«دوری گلد» سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در سازمان ملل گفت که بحرین برای این رژیم، از اهمیت خاصی برخوردار است.

روزنامه القدس العربی به نقل از گلد گزارش داد، برخی سؤال می‌کنند که «چرا بحرین تا این اندازه برای غرب مهم است. درست است که بحرین مانند امارات، توافق عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی امضا کرده است، ولی دارای برخی ویژگی‌هاست که به یکی از مهمترین کشورهای عربی [حاشیه] خلیج فارس بدل شده است.»

وی ادامه داد، بحرین برای «مقابله با تهدید مشترکی به نام ایران» همسو با رژیم صهیونیستی است و تهران تهدیدی برای منامه و تل‌آویو به شمار می‌رود.

این دیپلمات صهیونیست همچنین اذعان کرد که احتمال دارد نظامیان آمریکا مانند افغانستان، این بار از بحرین نیز خارج شوند.

گُلد ضمن طرح ادعاهای واهی علیه تهران و کشاندن ایران در مسئله بحرین، مدعی شد که تهران در پی ایجاد یک شاخه از حزب الله در بحرین است.

پیشتر یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفته بود که خروج آمریکا از منطقه به معنی رسیدن خاورمیانه به حد نسبی‌­ای از امنیت قابل قبول نیست و خروج این کشور صرفاً نقش یکی از منابع بی‌ثبات‌ساز را تعدیل می­‌کند.

علاوه بر این، ایالات متحده برخی از ناوهای نظامی خود را از منطقه خلیج فارس خارج ساخته و همچنین  سه پایگاه نظامی خود در قطر را تعطیل کرده است. ایالات متحده همچنین برخی از تجهیزات نظامی خود را از عربستان سعودی خارج کرده است. آن گونه که از شواهد پیداست قرار است صرفاً تعداد کمی نیروهای اطلاعاتی – امنیتی در عراق، شمال سوریه و برخی کشورهای دیگر باقی بمانند که به نظر می‌­رسد شمار آنها زیر ۲ هزار نفر باشد. ایالات متحده آمریکا با در اولویت قرار دادن رقابت با چین و تمرکز حضور خود در شرق آسیا، به دنبال کاهش تعهدات خود در مناطق مختلف دنیا و به ویژه خاورمیانه است.

 از زمان خروج نیروهای بریتانیایی از خلیج فارس در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، ایالات متحده به عنوان یک قدرت فرامنطقه ­ای حضور سیاسی و نظامی مداوم در منطقه داشته است. در واقع، حضور آمریکا در منطقه یک اصل ثابت بوده است که صرفاً در گذر زمان و بر مبنای شرایط مکانی شدت و ضعف داشته است

منبع: الوقت

ارسال نظرات