پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
26 مرداد 1400 - 12:04

فرار ۶۴۰ افغانستانی با هواپیمای نظامی آمریکا از فرودگاه کابل

تصاویر غم انگیزی منتشر شده که صدها پناهنده ی وحشت زده ی افغانستانی را تنگ یکدیگر در یک هواپیمای نظامی آمریکا در فرودگاه کابل نشان می دهد.
کد خبر : 9666

پایگاه رهنما:

 

هواپیمای باری C-17 گلوب مستر نیروی هوایی آمریکا روز یکشنبه در حالی از فرودگاه کابل از زمین برخاست که ۶۴۰ افغانستانی خود را به سختی به داخل آن رسانده بودند.

یک مقام نظامی آمریکا گفته خدمه ی این هواپیما تصمیم گرفتند به جای پیاده کردن مردم، با آن ها پرواز کنند.

مقامات نظامی آمریکا فرار ۶۴۰ افغانستانی با این هواپیما را تأیید کردند.

تصور می شود این بیشترین جمعیتی باشد که تاکنون با هواپیمای C-17 حمل شده است، یک هواپیمای غول پیکر نظامی که نزدیک به سه دهه در خدمت آمریکا و هم پیمانانش بوده است.

 

هواپیمای C-17 برای حمل چنین بار سنگینی طراحی نشده اما افغانستانی های وحشت زده که به دنبال راهی برای فرار بودند خود را از رمپ نیمه باز هواپیما به داخل آن کشیدند.

به گفته ی مقامات آمریکایی، این یکی از چندین هواپیمایی بود که با صدها سرنشین موفق به پرواز از فرودگاه کابل شدند و برخی از آن ها شاید جمعیتی بسیار بیشتر از ۶۴۰ نفر را در خود جای داده بودند.

وحشت و هرج و مرج روز گذشته منجر به مرگ چند تن در فرودگاه کابل شد چرا که مردمی که سعی در فرار از دست طالبان را داشتند در باند فرودگاه جمع شدند و خود را به هواپیماها می چسباندند.

برخی زیر دست و پا له شدند و بعضی از آن ها که خود را به یکی از جت های از زمین برخاسته ی آمریکا چسبانده بودند در صحنه ای دلخراش از آسمان به پایین سقوط کردند و جان خود را از دست دادند.

۸ افغانستانی نیز زمانی کشته شدند که سربازان شروع به فراری دادن هزاران نفر از مقامات غربی حاضر در افغانستان کردند.

گزارش ها از مرگ ۳ مرد افغانستانی زیر چرخ های یکی از هواپیماهای فرودگاه کابل حکایت دارد.

۲ افغانستانی نیز که سعی داشتند به یک هواپیما حمله ببرند توسط سربازان آمریکایی که برای کنترل شورشیان گماشته شده بودند، با ضرب گلوله کشته شدند.

تا شب گذشته ۹۰۰ نفر از سربازان انگلیسی و ۶ هزار نفر از سربازان آمریکایی از فرودگاه کابل محافظت می کردند.

پنتاگون شب گذشته اعلام کرد تمامی پروازهای داخلی و خارجی افغانستان به جهت احتیاط متوقف شده است و روشن نیست چه زمانی از سر گرفته خواهد شد.

ارسال نظرات