جمعه ؛ 30 شهريور 1403
24 مرداد 1400 - 17:15

ماجراجویی صهیونیست ها و اولین اخطار حزب الله

آژیر‌های خطر در مناطق اشغالی در جولان و الجلیل به صدا درآمد و ساعتی بعد حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به حملات هوایی رژیم صهیونیستی به زمین‌های باز در مناطق «الجرمق»‌و «الشواکیر»، با ده‌ها فروند موشک ۱۲۲ میلی متری، سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.
نویسنده :
امیر محسنی
کد خبر : 9653

پایگاه رهنما:

در کشاکش رجزخوانی رژیم صهیونیستی علیه محور مقاومت بعد از حمله به نفتکش صهیونیستی «مرسر استریت»، حزب‌الله لبنان با شلیک۲۰ موشک به شمال سرزمین های اشغالی در پاسخ به حمله توپخانه ای صهیونیست ها در سحرگاه پنجشنبه  به جنوب لبنان ، نشان داد که ماجراجویی علیه هریک از اضلاع مقاومت، از تهران گرفته تا بغداد و صنعا و از آنجا تا دمشق و بیروت و غزه، با پاسخی یکپارچه روبه‌رو خواهد شد. این اولین باری بود که با حملات توپخانه ای و تهدید حزب الله توسط رژیم صهیونیستی، همه جبهه مقاومت، یکپارچه با اعلام مواضع  توسط رهبران این جبهه و صدور بیانیه از شلیک موشک های حزب الله حمایت کردند و به رژیم صهیونیستی هشدار دادند که در صورت هرگونه اقدام جنون آمیز دیگر ، با واکنش جریان  مقاومت مواجه خواهند شد. موشک‌های حزب‌الله از جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ تاکنون بی‌سابقه بوده است. تهران هم برای چندمین بار ظرف روز‌های اخیر هشدار داده که هرگونه اقدام «احمقانه» اسرائیل «قاطعانه و بدون سازش» پاسخ داده می‌شود.

آژیر‌های خطر در مناطق اشغالی در جولان و الجلیل به صدا درآمد و ساعتی بعد حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به حملات هوایی رژیم صهیونیستی به زمین‌های باز در مناطق «الجرمق»‌و «الشواکیر»، با ده‌ها فروند موشک ۱۲۲ میلی متری، سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است. شبکه «کان» رژیم صهیونیستی ویدئو‌هایی منتشر کرد که حاوی صدای انفجار‌ در مرز‌های رژیم صهیونیستی با لبنان است. جنبش مقاومت اسلامی حماس ساعتی بعد از موشک‌باران حزب‌الله، از آن استقبال و در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقاومت در برابر اشغالگران و پاسخ به تجاوزات آنان حق هر فرد تحت اشغالی است که به حقوقش تجاوز شده است. جنبش حماس تأکید کرده که جنگ با رژیم صهیونیستی «باید در تمامی جبهه‌ها تا نابودی این رژیم» ادامه یابد و مقدسات و خاک مسلمانان از دست اشغالگران غاصب پاک شود. این بیانیه می‌افزاید: «خالص‌ترین تبریکات خود را به مقاومت و مردم بزرگوار لبنان می‌فرستیم. مقاومت با پاسخ به دشمنان و در هم شکستن معادلات مدنظر آنها، معادله حمله در برابر حمله را تثبیت کرد.

  • تل‌آویو چگونه غافلگیر شد؟


رژیم صهیونیستی بعد از موشکباران سحرگاه لبنان که در پاسخ به حملات گروه‌های فلسطینی از خاک لبنان انجام شده بود، کوشید «قواعد درگیری» را به درگیری با این گروه‌ها محدود کند، ولی پاسخ حزب‌الله به تجاوز تل‌آویو به خاک لبنان تا حد زیادی از نظرصهیونیست‌ها غیر قابل پیش‌بینی بود. «تال لیو رام» تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی در همین رابطه نوشت: «تا حد زیادی، پاسخ حزب‌الله برای نیرو‌های دفاعی ما غافلگیر‌کننده بود. برآورد شده بود که حزب‌الله به حمله اسرائیل به لبنان و اقدامات علیه سازمان‌های فلسطینی پاسخ نخواهد داد.» او نوشته است: «همچنین هیچ اطلاعاتی مبنی بر آماده‌سازی حزب‌الله برای شلیک راکت وجود نداشت. حزب‌الله صبح جمعه پاسخ خود را داد. یک داستان کاملاً متفاوت از آنچه فکرش را می‌کردیم!» رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز نوشتند که پاسخ حزب‌الله تا حد زیادی به منزله یک حادثه غافلگیرکننده بزرگ برای نهاد امنیتی اسرائیل بود.  بعد از جنگ 12 روزه حماس و جهاد اسلامی در سال گذشته که تقریبا همه سرزمین های اشغالی در آماج حملات نزدیک به 4000 موشک گروه های فلسطینی قرار گرفت ، بسیاری از کارشناسان شلیک موشک های حزب الله را دومین غافلگیری صهیونیست ها در یک سال گذشته می دانند.

  • شلیک اخطار به صهیونیست ها


حزب‌الله بار دیگر معادله حمله در مقابل حمله و مناطق باز در مقابل مناطق باز را ثابت کرد. ناظران سیاسی در تهران و پایتخت‌های مرتبط با اضلاع مقاومت، قاعده درگیری در موشک باران صبح جمعه دو هفته پیش را حتی فراتر از پاسخ حزب‌الله تعبیر می‌کنند. در شرایطی که لفاظی جنگی رژیم صهیونیستی بعد از عملیات علیه نفتکش صهیونیستی «مرسر استریت» تشدید شده است ، موشک باران در مرز لبنان نوعی شلیک اخطار درباره پاسخ فراگیر به هرگونه ماجراجویی تعبیر شده است.  این در حالی بود که «بنی گانتس» ، وزیر جنگ رژیم صهونیستی ادعا کرده بود که تل‌آویو آماده اقدام نظامی علیه ایران است!
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم برای دومین بار در واکنش به تهدید رژیم صهیونیستی گفت که هرگونه اقدام «احمقانه» رژیم صهیونیستی، «قاطعانه و بدون سازش» توسط ایران پاسخ داده می‌شود. خطیب‌زاده اظهار کرد: ما به روشنی اعلام می‌کنیم؛ هرگونه اقدام احمقانه علیه ایران، با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد. ما را آزمایش نکنید.

در حالی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشستی پشت در‌های بسته حمله به یک کشتی تحت مدیریت رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار داد، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل درباره اظهارات بنی گانتس که ایران را به اقدام نظامی تهدید کرده بود، گفت: «مسئله مهم برای همه طرف‌های دخیل یا منتفع در این خصوص این است که از انجام هر اقدام یا لفاظی‌های تنش‌زا که می‌تواند وضعیت را بدتر کند، خودداری کنند.»

  • هشدار سید حسن نصرالله درباره فتنه سعودی- آمریکایی- صهیونیستی

پس از شهادت یکی از اعضای جنبش حزب‌الله لبنان و تیراندازی در مراسم تشییع وی در جنوب بیروت، یک پایگاه خبری لبنانی از نقش آمریکا و سعودی‌ها با هماهنگی موساد در این مورد پرده برداشت. دبیرکل حزب‌الله نیز در سخنانی ضمن تأکید بر اینکه خون نیرو‌های حزب‌الله پایمال نمی‌شود، در عین حال تأکید کرد که این جنبش به تله جنگ داخلی کشیده نخواهد شد.

  • فعالیت‌های پوششی موساد با همکاری واشنگتن و سعودی ها

کارشناسان معتقدند که ریاض و واشنگتن در پس این تحولات قرار دارند. پایگاه لبنانی النشره در خبری، نقش مثلت واشنگتن- ریاض- موساد را تأیید کرد و نوشت، اطلاعاتی به دست آورده است که نشان می‌دهد، کمین خلده با دستور عملیاتی آمریکایی- سعودی و با هماهنگی سطح بالا با سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) انجام شده است. روزنامه الجمهوریه لبنان  سال گذشته در گزارشی به موضوع نزدیک شدن یک قایق نظامی پیشرفته رژیم صهیونیستی به سواحل لبنان و پیاده شدن تعدادی کماندو در منطقه «الجیه» از توابع استان «جبل لبنان» پرداخت و نوشت که این منطقه به دلیل آنکه منطقه‌ای دورافتاده و شاهد تحرکات کمتری است، انتخاب شده است. کماندو‌های صهیونیست مدتی را در ساحل منطقه الجیه می‌مانند و سپس برمی‌گردند. مشخص است که این گروه در مأموریتی برای شناسایی و هدفی خاص بوده‌اند. النشره با استناد به این اطلاعات، نقش رژیم صهیونیستی در وقایع خلده را مهم ارزیابی کرد و نوشت که دستگاه‌های امنیتی لبنان در سال‌های اخیر تعدادی از شبکه‌های مرتبط با موساد را شناسایی کرده‌اند، به عنوان مثال یکی از آنها شبکه‌ای بوده که تحت پوشش جمعیت خیریه کار می‌کرده است.

 اکنون تمام نگاه‌ها به سمت حزب الله به عنوان طرف اصلی که در کمین خلده هدف گرفته شده، دوخته شده است. با سخنان سید حسن نصرالله مشخص شد این سناریوی اضلاع سه گانه شوم هم خنثی شد و تیرشان به سنگ خورد و حزب‌الله در تله انتقام‌گیری در پاسخ به شهادت تعدادی از نیروهایش در خلده نیفتاد ودر عوض با شلیک بیش از 20 موشک به سرزمین های اشغالی و تغییر معادله، هم رژیم صهیونیستی، هم مخالفین خود در لبنان ، هم کشورهای مرتجع عرب همچون عربستان و هم شرکای فرا منطقه ای رژیم صهیونیستی همچون آمریکا را غافلگیر کرد.

ارسال نظرات