پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
17 مرداد 1400 - 12:08

دولت مردمی سیزدهم و مسیر تحولی که باید طی شود

بعد از اجرای مراسم تنفیذ و تحلیف، رسما آقای رئیسی از شنبه سکان اجرایی کشور را برای ۴ سال برعهده گرفت.
نویسنده :
حسن رشوند
کد خبر : 9600

پایگاه رهنما:

بعد از اجرای مراسم تنفیذ و تحلیف، رسما آقای رئیسی از شنبه سکان اجرایی کشور را برای ۴ سال در شرایطی که روحانی نه زمین سوخته، بلکه زمینی جزغال زده را تحویل دولت جدید داده، برعهده گرفت.

دولت روحانی که مدعی بود در ۸ سال مدیریتش بر دستگاه اجرایی کشور نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته و همچون دولت احمدی نژاد از درآمد بیش از ۷۰۰ میلیارد دلاری برخوردار نبوده است، حالا که سکان اجرایی را در اختیار ندارد، باید به مردم گزارش دهد با همین رقم درآمد ارزی و بیش از ۷۰ تن طلاو ۲۲ میلیارد ارزی که در کمتر از سه ماه حیف و میل کرد، چه کرده و اقتصاد کشور را با این درآمد، به کجا رسانده است؟ جمهوری اسلامی ایران براساس آمار‌های جهانی تا پایان ماه می (۱۰ خرداد ۱۴۰۰) با رقم ۲/۴۶ درصدی پس از کشور‌های ونزوئلا، سودان، زیمبابوه، لبنان و سورینام بالا‌ترین نرخ تورم را داشته است و روحانی با تفکر اقتصادی «نئو کینز گرایی» می‌خواستند اقتصاد کشور را شکوفا کنند و برای این ایده خود کتاب «امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران»‌را دو سال قبل از ریاست جمهوری با کمک اساتید سیاسی و اقتصادی لیبرال خود همچون نیلی، سریع القلم و... نوشته اند و مثلاً در قالب یک کار علمی، در ۸۲۵ صفحه به این نتیجه رسیدند که مدل اقتصادی ایران می‌تواند همان مدل «مینیارد کینز» باشد، امروز باید پاسخ دهدکه چرا کشور را با این تفکر و اراده اقتصادی به ورطه سقوط کشانده است. دولت آقای رئیسی در چنین وضعیتی دولت را تحویل گرفته و قرار است کشور را متحول کند.

دولت سیزدهم در شرایطی کار را تحویل گرفت که کارنامه دولت پیشین، انبوهی از نارضایتی‌های اجتماعی را به جای گذارده و انتظارات زیادی را از دولت آقای رئیسی برای حل مشکلات مردم رقم زده است. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ نیز مهم‌ترین انتظارات مردم و نظام از کابینه سیزدهم را ترسیم کرد که گویای آن است که دولت سیزدهم کار بسیار سخت و سنگینی پیش رو دارد. اما با همه این مشکلات، انتظارات زیادی ازآیت الله دکتر رئیسی برای تحول در نظام حکمرانی کشور در دوره جدید وجود دارد که پیش درآمد این انتظارات، دو مقوله بسیار مهم است که عبارتند:

۱- از دولت سیزدهم انتظار می‌رود که به سرعت برای حل مشکلات و تأمین مطالبات به‌حق مردم برنامه‌ریزی کند. با توجه به تنوع موضوعات و مسائل مبتلابه کشور و تفاوت‌های ماهوی میان آنها، لازم است دولت جدید همانگونه که وعده داده بودند، در «کوتاه‌مدت» و «میان‌مدت» برای اقدامات و برنامه‌های تحول آفرین خود اقدامات لازم را هرچه زودتر اعمال کنند که هر روز تاخیر در اجرای آن، همان را می‌کند که روحانی در دولتش در این ۸ سال گرفتار آن بود. زمان «کوتاه‌مدت» تا پایان سال ۱۴۰۰ تعریف شود و دولت برنامه‌های مشخصی برای حل مشکلات فوری و اولویت‌دار همچون تأمین نیاز‌های مهم و اولیه‌ای را همچون تامین کالا‌های اساسی و واکسیناسیون کرونا و بخش ضروری مشکلات آب و برق کشور را اعلام و اجرایی کند؛ به‌گونه‌ای که تا پایان سال، این مسائل حل شده باشد و نگرانی فوری مردم تا حد زیادی برطرف گردیده باشد. با توجه به اینکه امروز یکی از مسائل و مشکلات اولویت‌دار و پرغصه کشور پیک شدید کرونا است، برنامه‌ای ویژه برای مهار پیک کنونی با استفاده از حداکثر ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و سایر قوا اندیشیده شود که از جمله آن، توسعه گستره واکسیناسیون به اقشار گوناگون مردم و تسریع در انجام آن است. به‌موازات برنامه کوتاه‌مدت، برنامه «میان مدت» نیز باید اندیشیده شده و بر اساس مدت‌زمان چهار ساله و تا پایان کار دولت سیزدهم مجموعه‌ای از اقدامات و برنامه‌های راهبردی و عملیاتی جهت پیشرفت و توسعه زیرساخت‌های کشور و اصلاح ریل‌گذاری کشور در مسیر پیشرفت درون‌زا طرح‌ریزی و اجرا شود. طبیعی است که این برنامه‌ها، نافی یکدیگر نبوده و می‌تواند به‌صورت همزمان دنبال گردد.

۲- از نقاط قوت دکتر رئیسی در مسئولیت‌هایی که تاکنون داشته اند توجه به مردم و ارتباط با آن‌ها بوده است. این نگاه به نظر می‌رسد اکنون در آقای رئیسی بیشتر تقویت شده است. حضور ایشان در صبح روز پنجشنبه ساعت ۷ صبح بعد از مراسم تنفیذ و قبل از مراسم تحلیف در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری در «پاستور» و صحبت با مردم گرفتاری که برای حل مشکلات خود به نهاد ریاست جمهوری مراجعه کرده بودند، مصداق روشنی از مردمی بود که دکتر رئیسی دارد. اقدامی که حتی یکبار از سوی روحانی در طول این ۸ سال شاهد نبودیم و او همواره از پشت ماشین ضد گلوله با ۱۰۰ درصد شیشه دودی غم‌ها و شادی‌های مردم را می‌دید و هیچگاه به خودش زحمت نداد یکبار از ماشین پیاده شده و ببیند مردمی که به نهاد ریاست جمهوری مراجعه کرده اند درد دل شان چیست؟ امید است همین روحیه که امروز آقای رئیسی دارد همواره امتداد یابد، اما نباید به تعامل میدانی اکتفا کرد. دولت سیزدهم باید به دنبال ایجاد «سازوکار تعامل پایدار دولت با مردم» باشد، به گونه‌ای که مردم بتوانند بدون مشکل صدای خود را به گوش دولتمردان برسانند. باید با مردم از مجاری رسمی و رسانه‌ای نیز مرتباً سخن گفت و متناوباً از مسائل کشور، دستاورد‌ها و نیز مشکلات پیش رو با آن‌ها صادقانه صحبت کرد. این آن چیزی است که رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ، آن را به دکتر رئیسی یادآور شدند.

ارسال نظرات