جمعه ؛ 30 شهريور 1403
03 خرداد 1400 - 14:32
به بهانه آغاز پخش سریال زندگی «شهید شهریاری»؛

ترور «دانش» و رسالت رسانه ملی

سرانجام بعد از مدت‌ها انتظار، سریال زندگی دانشمند شهید «دکتر مجید شهریاری» آماده شد و حالا چند شبی است که پخش این سریال از شبکه دوم سیما آغاز شده و هر شب از ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه به روی آنتن می‌رود.
نویسنده :
حامد حسین عسکری
کد خبر : 9164

پایگاه رهنما:

این سریال که با عنوان «صبح آخرین روز» و توسط سیمای مرکز زنجان – دیار مادری شهید شهریاری - و به سفارش مرکز سیمای استان‌های رسانه ملی ساخته شده، با نمایش آخرین روز زندگی پربار این دانشمند برجسته و صحنه ترور و شهادت وی در صبح ۸ آذر ۱۳۸۹ آغاز شده و بعد از دو سه قسمت، با برگشتن به گذشته، داستان زندگی ۴۴ ساله او را روایت می‌کند.

«صبح آخرین روز» در ۳۰ قسمت حدودا ۵۰ دقیقه‌ای ساخته شده و حدود ۴۰۰ بازیگر اصلی و فرعی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

درباره جایگاه علمی و نقش ممتاز شهید شهریاری در توسعه صنعت هسته‌ای کشورمان، در ۱۰ سالی که از شهادت او گذشته چندین کتاب نوشته شده و ده‌ها مستند کوتاه و بلند نیز تولید شده است، اما جای خالی ساخت یک فیلم سینمایی یا سریال جذاب برای این چهره ماندگار احساس می‌شد که حالا قدمی قابل تحسین برای جبران این خلأ برداشته شده است.

دانشمندی که با وجود برخورداری از جایگاه استاد تمامی گروه فیزیک هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی و نقش کلیدی در مدیریت پروژه غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم (برای تولید رادیودارو‌های مورد نیاز بیماران سرطانی) و در نتیجه دریافت بهترین پیشنهاد‌های مالی از دانشگاه‌های بزرگ دنیا، در کشورش ماند و کارش را به ثمر رساند و با جانش، بهای این وفاداری را هم داد.

کلوپ «ترور» علمی برای سرکوبی یک ملت

از ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸ که دکتر مسعود علی‌محمدی دانشمند برجسته هسته‌ای به شهادت رسید و از زمانی که دانشمندانی همچون شهریاری، رضایی‌نژاد و احمدی‌روشن به دست مدعیان حقوق بشر ترور شدند و به شهادت رسیدند، تا آذرماه سال گذشته که دکتر محسن فخری‌زاده نیز به قافله شهدای جهاد علمی کشور پیوست، بار‌ها از ارزش کار آن‌ها صحبت شده و آثار مستندی هم درباره شان تولید شده است؛ پس ممکن است برای عده‌ای سوال شود که دیگر ضرورت اختصاص بودجه برای ساخت یک سریال جدید چه بوده و آیا اساسا نیاز فعلی جامعه این است؟

پاسخ این سوال را باید با خود ماجرا ارائه داد؛ یعنی ترور دانشمندان هسته‌ای کشور! به بیان روشن‌تر، سوال اینجاست که در دوره و زمانه‌ای که سیاستمداران دنیا حداقل برای حفظ ظاهر هم که شده، سعی می‌کنند احترام دانشمندان کشور‌ها را حفظ کنند، چرا سرویس‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی، پا را از دایره تحریم و تهدید فراتر گذاشته و سرمایه‌های علمی کشوری مانند ایران را ترور کرده‌اند؟!

اینجاست که باید روایت معروف امیر مومنان و مولای متقیان امام علی (ع) را به یاد آورد که فرمود: «العلم سلطان، من وجده صال و من لم یجده صیل علیه؛ علم و دانش، مایه قدرت است. هرکس آن را بدست آورد پیروز می‌شود و هرکس آن را نیابد، مغلوب می‌شود». واقعیت دنیای امروز همین است؛ علم و دانش، تولید قدرت می‌کند؛ قدرت اقتصادی، نظامی، سیاسی و حتی قدرت فرهنگی و تبلیغاتی!

اگر کشور‌های استعمارگر، قلدری و زورگویی می‌کنند، نه بخاطر حقانیت حرفشان، که بخاطر قدرتی است که در سایه پیشرفت علمی و فناوری و دستیابی به منابع سرشار به دست آورده‌اند و حالا این قدرت را برای قلدرمآبی و غارت منابع کشور‌های مستقل بکار گرفته‌اند، اما در ایران بعد از انقلاب عده‌ای مانند شهریاری‌ها و فخری‌زاده‌ها قاعده بازی آن‌ها را بهم زده‌اند و همین برای مدعیان تمدن و حقوق بشر سخت آمده و باعث شده تا دست به عقب‌مانده‌ترین کار‌ها یعنی «ترور» بزنند و اتفاقا همین نکته، ضرورت ساخت چنین آثار هنری را اثبات می‌کند.

دانستن واقعیت حق مردم است

قرار بر شعار دادن نیست و بنا هم نیست کاستی‌ها و مشکلات جدی کشور در حوزه‌های اقتصاد یا عدالت اجتماعی - که رهبر حکیم انقلاب هم بار‌ها با صراحت در این باره هشدار داده‌اند - نادیده گرفته شود، اما روی دیگر سکه واقعیت هم، پیشرفت چشم‌گیر کشورمان در میدان علم و فناوری است که مراکز پژوهشی معتبر دنیا و پایگاه‌های استنادی بزرگ مثل ISI، اسکوپوس و ISC در آمارهایشان به آن‌ها اشاره کرده‌اند.

رتبه ۱۵ ایران در تولید علم دنیا در سال ۲۰۲۰، رتبه چهارم جهان در علم نانو، رتبه دهم جهان در علم سلول‌های بنیادی و قرار گرفتن در جمع ۸ کشور صاحب فناوری چرخه سوخت هسته‌ای، تنها نمونه‌هایی از فرصت‌های پیشرفت کشورمان است که به مذاق قدرت‌های زورگو خوش نیامده و باعث شده تا دست به آدم‌کشی بزنند و همین نکته، ضرورت ساخت هنزمندانه و غیرشعاری سریال‌هایی مانند «صبح آخرین روز» را نشاند می‌دهد.

مردم، به ویژه نسل جوان و جوان حق دارند که بفهمند در کشورشان و در دنیا چه خبر است.

ارسال نظرات