پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
31 ارديبهشت 1400 - 23:37
حسن هانی‌زاده در گفتگو با «الوقت» مطرح کرد:

آتش‌بس در غزه نتیجه شکست صهیونیست‌ها و کلید زننده پایان قدرت نتانیاهو است

اعلام آتش‌بس یک‌جانبه رژیم صهیونیستی نتیجه شکست مفتضحانه، ارتش رژیم اسرائیل در تلاش برای حذف نیروهای مقاومت اسلامی در صحنه عملیاتی بود. اکنون باید توجه داشت که آتش‌بس اخیر به معنای پایان قدرت نتانیاهو از چرخه قدرت و از دست رفتن جایگاه او در معادلات سیاسی برای همیشه است.
کد خبر : 9137

پایگاه رهنما:

با گذشت 11 روزه از جملات غیرانسانی و جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی به نواز غزه که از سال 2014 تا کنون بی سابقه بوده است، در بامداد امروز –جمعه- با اعلام آتش‌بس از سوی تل‌آویو، موجی از آرمش و احساس غرور و شادی شهر غزه را فرار گرفته است. آتش بس در غزه پس از ۱۱ روز جنگ که خسارات شدید به زیرساخت‌های مسکونی و تجاری، موسسات دولتی، اراضی کشاورزی و دیگر تاسیسات در غزه و اراضی اشغالی وارد کرد و باعث شهادت 250 فلسطینی از جمله ۶۵ کودک و ۳۹ زن و زخمی شدن ۱۹۰۰ تن شد، با میانجیگری قاهره برقرار شد. در مقابل به گفته ارتش صهیونیستی، از زمان آغاز تنش کنونی ، ۴۰۷۰ موشک از غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است که ۶۱۰ موشک در داخل نوار سقوط کرده است. همچنین، بنابر بر آمار اعلام شده از سوی صهیونیست‌ها، تا کنون 12 تن از شهرک‌نشینان اراضی اشغالی کشته شده‌اند که البته صحت این آمار مورد تردید جدی است.

با این اوصاف، اکنون آتش‌بس جدید و نتایج حملات 11 روزه صهیونیست‌ها به نواز غزه در مقام مساله‌ای جدی مورد توجه ناظران سیاسی و رسانه‌ها قرار گرفته است. در همین راستا، «الوقت» به منظور تحلیل ابعاد آتش‌بس، امکان تداوم این آتش بس و نیز نتایج دور جدید درگیری‌ها دیدگاه حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه را جویا شده است.

 

آتش‌بس نتیجه شکست رژیم صهیونیستی برای حذف نیروهای مقاومت در صحنه عملیاتی بود

حسن‌هانی‌زاده در ارزیابی خود از اعلام آتش‌بس یک‌جانبه رژیم صهیونیستی بر این باور است که این رخداد نتیجه شکست مفتضحانه، ارتش رژیم اسرائیل در تلاش برای حذف نیروهای مقاومت اسلامی در صحنه عملیاتی بود. نماد بارز این امر را در برگزاری جسن شادی شهروندان غزه نیز می‌توان مشاهد کرد. البته باید توجه داشت که اتفاقات اخیر نتیجه ماجراجویی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای باقی ماندن در قدرت بود. در چند هفته اخیر ، پس از اینکه نتانیاهو در ایجاد اجماع برای تشکیل کابینه جدید حکومت ناکام ماند و فردی جدید مامور تشکیل کابینه شد، در اقدام غیرمعقول و ماجراجویانه، برخی از هواداران افراطی حزب لیکود در محله «شیخ جراح» تحریک کرد که مسلمانان را مورد حمله قرار دهند و متعاقب آن دستور حمله ارتش و پلیس به مسجد الاقصی را صادر کرد. این دو حادثه همزمان موجب بروز و شکل‌گیری یک «انتفاضه» شد. انتفاضه‌ایی که قرار بود نتانیاهو ظرف مدت 48 ساعت مهار کند اما تجربیات سابق، آمادگی گروههای فلسطینی و نیز توامندی نیروهای مقاومت موجب شد، که مقاومتی سراسری و بزرگ از عزه تا رام‌الله، قدس و حتی تل‌آویو ایجاد شود. اما اکنون باید توجه داشت که آتش‌بس اخیر به معنای پایان قدرت نتانیاهو از چرخه قدرت و از دست رفتن جایگاه او در معادلات سیاسی برای همیشه است.

 

رژیم صهیونیستی از تداوم و آغاز جنگ جدید واهمه دارد و آتش‌بس در کوتاه مدت پایدار خواهد بود

 هانی‌زاده در ادامه پیرامون پایدار ماندن آتش‌بس اخیر، تاکید کرد: «اگر ارتش رژیم صهیونیستی بار دیگر به ماجراجویی اقدام کند، رزمندگان فلسطینی یک تاکتیک جدید میدانی را پی‌گیری خواهند کرد و شکستی دیگر بر این رژیم تحمیل خواهد شد. حتی امروز شاهد بودیم که روزنامه هاآرتص اعلام کرد که آتش‌بس به معنای پذیرش شکست بزرگ برای اسرائیل است و در واقع به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه مدت مجددا تل‌آویو اشتباه استراتژیک اخیر ار تکرار کند. در ضمن باید توجه داشت که سیستم ضد موشکی گنبد آهنین که نماد ثبات و امنیت رژیم صهیونیستی عنوان می‌شد، به طور قابل توجهی در دفع موشک‌های پرتاب شده از سوی محور مقاومت ناکام بود. همین امر موجب شده که اکنون مساله ایجاد تغییرات در این سامانه موشکی مورد توجه قرار بگیرد و رسما رژیم صهیونیستی از آغاز درگیری جدید حداقل رد آینده نزدیک ممانعت کند.»

 

تغییر معادلات میدانی نبرد در دور جدید درگیری‌ها را شاهد بودیم

این کارشناس مسائل خاورمیانه در بخشی دیگر از گفته‌های خود پیرامون تغییر معادلات میدانی و موازنه نظامی میان نیروهای مقاومت و ارتش رژیم صهیونیستی در دور جدید درگیری‌ها تاکید کرد: «در این زمینه می‌توان به دو حادثه غیرمنتظره در دور جدید درگیری‌ها اشاره کرد. نخست، مساله رونمایی از موشک‌های پیشرفته نیروهای مقاومت است که به طور حتم بانی اصلی آن حضور شهید سردار قایم سلیمانی در کنار این نیروها در سال‌های گذشته بوده است. مدیریت میدانی دو دهه اخیر شهید سلیمانی اکنون تاثیرات خود را نشان داده و این موشک‌ها در 5 تراز مختلف طی سال‌های گذشته تولید شده‌اند و بُردی حدود 280 کیلومتری دارد. این موشک‌ها به آسانی به شهرهای مختلف و تجهیزات مختلف نظامی، صنعتی و عمرانی، رژیم صهیونیستی دسترسی دارند. این موشک‌ها می‌توانند در آخرین لحظه نیروگاه اتمی «دیمونا» را نابود کند که این خود عامل فاجعه‌ای بزرگ برای کل منطقه و اراضی اشغالی خواهد بود. واقعیت امر این است که اکنون معادلات میدانی کاملا تغییر پیدا کرده و نیروهای مقاومت بر خلاف گذشته، توانایی گسترده‌ای در مواجهه با اسرائیل در زمینه نظامی دارند. پرتاپ بیش از 4000 موشک به سمت مناطق شهری تحت کنترل اسرائیلی‌ها، تنها طی چند روز گذشته ضربات سنگینی را به زیرساخت‌های نظامی و اقتصادی اسرائیل وارد کرده است.»

وی افزود: «مساله دو در ارتباط با ناتوانی سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی در مقابله با حملات موشکی است که طی سال‌های اخیر به شدت از سوی آن‌ها به عنوان یک برگ برنده یاد می‌شد. با تغییرات و تولید موشک‌ها جدید، به نظر می‌رسد گنبد آهنین ناتوان در دفع حملات است و این به معنای عدم امنیت رژیم صهیونیستی در برابر نیروهای مقاومت است. اکنون از یک سو، امنیت رژیم صهیونیستی مختل شده و از سوی دیگر، سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین جایگاه تبلیغاتی و مانوز رسانه‌ای خود را از دست داده است.»

 

رژیم صهیونیستی در پی اختلال و انسداد روند اطلاع‌رسانی از جنایت‌های خود بود

حسن هانی‌زاده در ادامه اظهارات خود در ارزیابی خود از حملات اسرائیل به محل استقرار خبرنگاران و رسانه‌های خبری در نوار غزه طی 11 روز سپری شده از دور جدید درگیری‌ها بر این باور است که حمله جنگنده‌های اسرائیل به ساختمان «الجلاء» در غزه که محل استقرار دائمی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در سطح بین‌المللی طی یک دهه گذشته بوده، طبیعتا با هدف اختلال در امر اطلاع رسانی و بازنمایی جنابات این رژیم برای جامعه جهانی است. رژیم صهیونیستی برای پنهان نگه داشتن اقدامات خود در پی آن است که مکان استقرار رسانه‌ها و خبرنگاران با ملیت‌های مختلف را هدف بگیرد، تا از این طریق هیج یک از آن‌ها نتوانند اقدامات ددمنشانه و حملات غیر انسانی و خلاف موازین حقوق بشری این رژیم را گوشش بدهند. حتی در عرصه فضای مجازی نیز اسرائیلی‌ها در پی آن هستند که مانع بازنشر فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از سوی شهروندان فلسطینی ساکن غزه شوند و در همین راستا وارد رایزنی با مدیران ابر شبکه‌های اجتماعی بزرگ همانند فیس بوک و توئیتر شده‌اند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات