جمعه ؛ 30 شهريور 1403
21 ارديبهشت 1400 - 15:51

حاج قاسم را بدون تحریف روایت کنید

وجود فضای مجازی و تریبون داشتن افراد مختلف برای اظهار نظر و یا خاطره گویی و ... قطعا زمینه ساز تحریف های آتی خواهد شد
کد خبر : 9054

پایگاه رهنما:

تحریف در لغت به معنای «گردانیدن سخن» و «تغییر دادن سخن» است. در طول تاریخ همواره افراد و گروه¬هایی وجود داشته¬اند که با اهداف مختلف به دنبال تحریف حقایق بوده¬اند. این حقایق گاه شامل کتب، نقل¬ها و روایات می¬شد و گاهی هم مربوط به شخصیت¬های تاریخی می¬گردید. به همین دلیل جریان تحریف همواره حضور قدرتمندی در تاریخ داشته است. رهبر معظم انقلاب سال ۹۹ در فرمایشات خود به این جریان اشاره می¬کنند و کار این جریان را تحریف حقایق و واژگون نشان دادن واقعیّات معرفی می¬کنند. ایشان در این بیانات نقش جریان تحریف را به قدری مهم توصیف می¬کنند که شکست جریان تحریف را زمینه¬ساز شکست دشمن می¬دانند. یکی از افرادی که تاکنون جریان¬های سیاسی رسانه¬ای داخلی و خارجی برای تحریف آن برنامه¬ریزی کرده¬اند شخصیت امام خمینی (ره) بوده است. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص تحریف شخصیت امام (ره) فرمودند: «آیا شخصیّت‌ها هم قابل تحریفند؟ معمولاً عنوان تحریف را و اصطلاح تحریف را درباره‌ی تحریف متون به کار میبریم؛ آیا شخصیّت‌ها را هم می‌شود تحریف کرد؟ بله. تحریف شخصیّت‌ها به این است که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا به‌صورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همه‌ی این‌ها برمی گردد به تحریف شخصیّت. شخصیّتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسل‌های بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی به‌وجود خواهد آمد».

بحث¬های هفته¬های اخیر پیرامون صوت منتشر شده از وزیر خارجه در خصوص شهید سلیمانی نیز بار دیگر به نوعی خطر تحریف در خصوص شخصیت ایشان را برای ما گوشزد می¬کند. این صوت در پروژه¬ای تحت عنوان تاریخ شفاهی دولت ایران ضبط شده بود و و فارغ از اهداف منتشرکنندگان و یا پیامد‌های افشای بخش¬های محرمانه آن در برابر دشمنان، عنوان این پروژه نشان می¬دهد که محتوای آن به عنوان بخشی از تاریخ در حال ثبت و ضبط بوده است. این محتوای ضبط شده زمانی در رسانه¬ها منتشر شد که هنوز افکار عمومی نسبت به جنبه¬های مختلف شخصیت حاج قاسم آگاهی و آشنایی داشتند و به همین دلیل با واکنش منفی زیادی رو به رو شد. اما اگر همین صوت سال¬ها بعد منتشر می¬گشت، مشخص نبود نسل¬های بعدی جامعه با همین حساسیت مقابل آن ظاهر می¬گشتند یا خیر و به این ترتیب می¬توانست به زمینه¬ای برای تحریف شخصیت شهید سلیمانی تبدیل گردد. محبوبیت بی¬بدیل شهید سلیمانی در میان مردم و شخصیت قهرمان او می¬تواند جریان¬های زیادی را برای تحریف شخصیت او وسوسه نماید. یکی از جریان¬های اصلی تحریف شخصیت حاج قاسم، دشمن خارجی و رسانه¬های وابسته به آن‌ها هستند که قبل از شهادت ایشان نیز تمام تلاش خود را برای تخریب شخصیت ایشان به کار گرفتند. اما با اینکه این جریان از قدرت مالی و رسانه¬ای بزرگی برخوردار بودند هیچ¬گاه نتوانستند مردم را فریب دهند و تاثیری در کاهش محبوبیت شهید سلیمانی داشته باشند و این موضوع در شکوه مثال زدنی تشییع شهید سلیمانی برای همه از جمله جریان معاند هویدا بود. اما جدا از جریان معاند خارجی برخی جریان¬های سیاسی داخلی نیز تاکنون اقداماتی انجام داده¬اند که می¬تواند زمینه ساز تحریف شخصیت شهید سلیمانی گردد، که انتشار صوت اخیر نیز نمونه¬ای از این اقدامات بود. در این یک سال و اندی که از شهادت سردار سلیمانی گذشته است اقدامات متعددی برای تحریف شخصیت ایشان دیده شده است که گاه عامدانه و گاه غیرعامدانه بوده است. برخی تلاش می¬کنند تمایزات شهید سلیمانی را نادیده بگیرند و او را فردی کاملا عادی نشان دهند.
 
برخی به دنبال بهره¬برداری جناحی از او هستند. برخی چهره¬ای سازشکار از او می¬سازند و برخی نیز متاسفانه در اوج ناجوانمردی تلاش داشتند او را به عنوان مسئولی هزینه¬ساز معرفی کنند. به این ترتیب سلایق و منافع شخصی خود را در روایت¬های مربوط به حاج قاسم دخیل می¬کنند. وجود فضای مجازی و تریبون داشتن افراد مختلف برای اظهار نظر و یا خاطره¬گویی و ... قطعا زمینه¬ساز تحریف¬های آتی خواهد شد و بسیاری تلاش خواهند کرد چهره¬ای تحریف شده از این شهید بزرگوار به مردم نشان دهند. در چنین شرایطی همه دوستداران حاج قاسم و ادامه دهندگان راه او باید پاسدار شخصیت شهید سلیمانی و راه او باشند و حاج قاسم را بدون تحریف در تاریخ ثبت کنند و به آیندگان معرفی کنند. مکتب شهید سلیمانی که رهبری از آن نام بردند، دربردارنده منظومه شخصیتی حاج قاسم است و می¬تواند با روایت¬های گزینشی از ایشان، مقابله کند. همه ملت¬ها وظیفه دارند از شخصیت¬های برجسته تاریخ خود پاسداری کنند و تلاش کنند تا آن شخصیت¬ها به همان گونه که در واقعیت زندگی کردند به نسل آینده معرفی شوند. بازخوانی این مکتب، تکرار و توجه مداوم به آن، کوچکترین اقدامی است که دوستداران حاج قاسم باید برای حفاظت از شخصیت او انجام دهند تا مانع تحریف او در تاریخ شوند.

ارسال نظرات