جمعه ؛ 30 شهريور 1403
15 ارديبهشت 1400 - 11:38

موشکی که خواب صهیونیست ها را آشفته کرد

در طول دوهفته گذشته چند اتفاق در سرزمین های اشغالی افتاد که برخی از آنها برای اولین بار و برخی دیگر در نوع خود کم نظیر بوده است.
نویسنده :
محمد امینی
کد خبر : 8981

پایگاه رهنما:

 اولین اتفاق در کارخانه موشک سازی رژیم صهیونیستی  افتاد و در فاصله کمتر از دو روز، یک فروند موشک زمین به هوا به حوالی تأسیسات هسته‌ای در دیمونا اصابت کرد. به جهت اینکه این موشک به تاسیسات هسته ای دیمونا اصابت نکرده، رئیس یک اندیشکده صهیونیستی معتقد است که آنها باید از اینکه این موشک ایرانی نبوده، خوشحال باشند. هرچند، ظاهرا رئیس این اندیشکده از درک این نکته عاجز بوده و یا خود را به تغافل زده که هر گروهی که این موشک را شلیک کرده ، پیش از آنکه هدف زدن تاسیسات دیمونا باشد، هشدار به این رژیم است که خطر بسیار نزدیکتر از آن است که تصورش را دارند.

پس از انفجار در کـارخـــانـه موشک‌سازی رژیم صهیونیستی، یک اتفاق در حساس ترین نقطه از سرزمین اشغالی افتاد که همواره برای صهیونیست ها کابوس بوده است . این بار یک فروند موشک زمین به هوا به حوالی تأسیسات هسته‌ای در دیمونا اصابت کرد. صهیونیست‌ها از همان ساعات نخست به‌رغم اعتراف به ناکارآمدی سامانه پدافند در رهگیری موشک تلاش کردند این طور نشان دهند که دیمونا هدف نبوده است. ادعایی که با فاصله دو روز پس از حادثه در کارخانه موشک‌سازی نمی‌توان آن را به راحتی پذیرفت. در این بین، رئیس یک اندیشکده صهیونیستی ضمن اینکه تأکید دارد این اقدام هنوز پاسخ ایران حمله به تأسیسات نطنز نیست، معتقد است که آنها باید از اینکه این موشک ایرانی نبود، خوشحال باشند.

در گزارشی که ارتش این رژیم منتشر کرد علاوه بر تأیید شلیک موشک به اطراف تأسیسات هسته‌ای به ناتوانی پدافند هوایی این رژیم در رهگیری این موشک اذعان شد. این موشک از نوع موشک SA-5 اس ۲۰۰ روسی وابسته به سامانه دفاع هوایی سوریه بود که می‌تواند اهدافی را در مسافت متوسط و ارتفاع بالا هدف قرار دهد. نکته‌ای که توانایی امنیتی صهیونیست‌ها را به شدت زیر سؤال می‌برد این است که این موشک ۱۲۵ کیلومتر در خاک سرزمین‌های اشغالی نفوذ کرد و سپر موشکی صهیونیست‌ها هم نتوانست مانع آن شود.

  • سردرگمی مدرن‌ترین سامانه‌ها در مقابل موشک60 سال پیش

به دنبال فرود آمدن این موشک در اطراف دیمونا، رژیم صهیونیستی اعلام کردکه با شلیک یک یا دو موشک پاتریوت سعی در رهگیری و نابودی موشک اس ۲۰۰ سرگردان سوری را داشته، اما تمامی این تلاش ها در مقابل یک موشک 60 سال روسی، شکست خورده است.

اگرچه از سال ها قبل و با افزایش قدرت راکتی و موشکی مقاومت در لبنان و فلسطین، مشخص شد تبلیغات و ادعاهای آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص ویژگی‌ها و قابلیت‌های سامانه های پدافندی مستقر در فلسطین اشغالی، رنگ واقعیت ندارد، اما شب اول اردیبهشت ماه و در جریان یک درگیری بین پدافند هوایی ارتش سوریه و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، اتفاقی مهم رخ داد که علامت سوال بزرگی را در خصوص ویژگی‌های فعلی آنچه سپر دفاع موشکی رژیم صهیونیستی  خوانده می شود، ایجاد کرده است.

سامانه موشکی اس ۲۰۰ یکی از سیستم‌های پدافند هوایی برد بلند ساخت شوروی سابق است که در دهه ۱۹۶۰ میلادی توسعه پیدا کرده و در همان زمان نیز به عنوان یک سلاح علیه بمب افکن‌های بزرگ آمریکایی تعریف شد و در مواردی نیز سر جنگی اتمی برای آن نصب می‌شد تا در صورت بروز جنگ به سمت دسته پروازی بمب افکن‌های آمریکایی شلیک و با انفجار در بین آنها باعث تخریب گسترده شود.

این موشک البته در جریان تهاجمات قبلی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به آسمان و مرزهای سوریه، موفق به شکار یک فروند جنگنده اف ۱۶ اسرائیلی در بهمن ماه سال ۹۶ شد که به نوعی برای این موشک در مقابل آن هدف، حرکتی بزرگ به حساب می‌آید و از آن زمان تاکنون، خلبانان و فرماندهان صهیونیستی ترس بسیاری را در زمان هر نوع تجاوز به سوریه تحمل می‌کنند.

  • دیمونا دیگر در امان نیست

با شلیک این موشک به سمت دیمونا، ارتش رژیم صهیونیستی نخست مدعی شد که پدافند هوایی این رژیم به سمت موشک شلیک کرده، اما مشخص نیست که آیا برخورد با موفقیت صورت گرفته است یا خیر؛ موضوعی که سخنگوی عربی ارتش رژیم صهیونیستی،  در شبکه اجتماعی توئیتر آن را رد کرد و نوشت: «از تحقیقات اولیه حادثه شلیک موشک زمین به هوا از سوریه به سمت اسرائیل مشخص می‌شود که رهگیری موشک صورت نگرفته است.» بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز  به این موضوع اعتراف کرد و گفت: «برای رهگیری موشک تلاش صورت گرفت، اما با شکست مواجه شد. ما همچنان درباره این حادثه تحقیق می‌کنیم .بنی بتان، شهردار دیمونا هم در گفتگو با رادیو «اف ام ۱۰۳» رژیم صهیونیستی گفت: «با وجود همه ابزار‌های حمایتی، ما فهمیدیم که امکان رسیدن هر چیزی به دیمونا وجود دارد. من صبح با تماس رئیس نیروگاه بیدار شدم، اما صدای آژیری در کار نبوده است و فقط سر و صدا در مناطق خاصی شنیده شده است.»

  • شلیک به دیمونا آیا تسویه حساب در مقابل خرابکاری نطنزبود؟

لیبرمن، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در توئیتی درباره انفجار بامداد پنج شنبه نوشت: «شرایطی که در آن موشکی با کلاهک ۲۰۰ کیلوگرمی به سوی اسرائیل شلیک می‌شود، می‌توانست به شکل دیگری رقم بخورد. نتانیاهو می‌خوابد تا تنها برای انجام امور شخصی خود آماده شود.» عاموس یادلین، رئیس پژوهشکده امنیت رژیم صهیونیستی معتقد است که آنچه اراضی اشغالی را به لرزه انداخت، واکنش ایران به حمله به تأسیسات نطنز نیست.اوگفت: «مطمئن باشید حادثه دیمونا پاسخ ایران به حادثه مرکز غنی‌سازی نطنز نیست. شرایط بسیار بغرنجی را پشت سر می‌گذاریم، ایرانی‌ها هنوز با ما تسویه حساب نکرده‌اند. با این حال باید نفس راحتی بکشیم که آنچه منفجر شد ، موشک ایرانی نبود.»

رژیم صهیونیستی در سال های اخیر آزمایش های متعدد و سرمایه گذاری فراوانی را برای ارتقاء سیستم دفاع موشکی خود انجام داده و در بسیاری از موارد نیز خبر از موفق بودن این آزمایش ها داده است ولی در رخدادهای واقعی و تهدیدات عملی مثل شلیک موشک در نزدیکی بزرگترین مرکز هسته ای خود ، به طور مشخص غافلگیر شد و موشکی که اصولا برای عملکردی دیگر و با فناوری بیش از 60 سال پیش طراحی شده از لایه های پدافندی این رژیم عبور کرده است.

حالا می توان راحت تر استدلال کرد که لایه های متنوع دفاعی در سرزمین های اشغالی که مقابل موشکی با آن ابعاد و سرعت پایین تر از موشک های ایرانی با بدنه فلزی، چنین عاجز و فلج هستند، چگونه  می تواند در مقابل موشک های متنوع و متعدد ایرانی با سرجنگی جدا شونده و قابلیت حملات ضد رادار با سرعت بیش از ۵ برابر سرعت صوت، تاب آورند و در این شرایط صهیونیست ها چه خواهند کرد؟ مسئله ای که  با عبور موشکی با قدمت بیش از 60 سال  از سامانه های مدرن آمریکایی و گنبد آهنین اسرائیلی ، دیگر  پاسخ و درک آن چندان سخت نخواهد بود.

ارسال نظرات