پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
30 فروردين 1400 - 14:21

در رمضان‌المبارک چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، مجمع ناشران انقلاب اسلامی بسته مطالعاتی ویژه این ماه را به مخاطبان معرفی کرده است.
کد خبر : 8827

پایگاه رهنما:

مجمع ناشران انقلاب اسلامی بسته مطالعاتی ویژه‌ای برای مطالعه در ماه مبارک رمضان معرفی کرده است که علاقه‌مندان با خواندن کتاب‌های این بسته مطالعاتی می‌توانند در ایام ماه رمضان از برکات این ماه مبارک بیشتر بهره ببرند.

برخی از این کتاب‌ها عبارتند از؛

  • آداب خلوت با خدا: مناجات

«آداب خلوت با خدا: مناجات» عنوان کتابی ۳۳۶ صفحه‌ای حاصل ۳۰ سخنرانی آیت‌الله مجتبی تهرانی در ماه مبارک رمضان است. مخاطبان در این کتاب با اصلی‌ترین مفاهیم در حوزه مناجات مانند «قلب»، «کمال»، «ثنا»، «اخلاص»، «خوف»، «عبادت»، «دنیا»، «ذکر» و... از زوایای گوناگون آشنا می‌شوند. این کتاب که به همت مؤسسه فرهنگی مصابیح‌الهدی به چاپ رسیده است، علاوه بر این آشنایی، به مخاطبان کمک می‌کند تا پاسخ پرسش‌هایی از جمله «حضور قلب چیست؟»، «اولیای الهی با خداوند متعال به چه نحوی ارتباط برقرار می‌کنند؟»، «توفیر میان مناجات و دعا با ندا در چیست؟»، «راه لذت بردن از مناجات کدام است؟»، «خداوند چگونه به مناجات پاسخ می‌دهد؟»، «تأثیر دعا و مناجات بر روی انسان چگونه باید باشد؟» را بیابند.

  • آداب روزه‌داری و احوال روزه‌داران

حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای در بیانات خود ماه رمضان را ماه مغفرت الهی، ضیافت الهی، ماه خودسازی و تقوا، ماه استغفار و توبه و بازگشت، ماه ذخیره‌سازی تقوا، ماه عبادت و دعا و مناجات و... نامیده‌اند. این عنوان‌ها بیانگر ارزش و اهمیت این ماه مبارک برای مسلمانان است که باید با آگاهی به آن قدم بگذارند. مجموعۀ انتشارات انقلاب اسلامی به کوشش علیرضا مختارپور، با رجوع به بیانات رهبر انقلاب در سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۰ تلاش کرده است مباحثی برای این ماه مبارک آماده کند.

کتاب «آداب روزه‌داری و احوال روزه‌داران» با ترجیع‌بند تقوا و استغفار در ۴۲۲ صفحه چاپ و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. در این کتاب به موضوعاتی مانند مباحث مربوط به «قرآن کریم»، «دعا و مناجات»، «توبه و استغفار از گناهان»، «بندگی و مقام عبودیت»، «خودسازی»، «صبر»، «اخلاص و مراتب آن»، «مبارزه با هوای نفس» و... اشاره شده است که بیانگر فضیلت ماه مبارک رمضان و اعمال مرتبط با آن است. آنچه مخاطبان در این کتاب با آن آشنا می‌شوند که در اغلب کتاب‌هایی با این موضوع نیست، پرداختن به ابعاد اجتماعی و سیاسی ماه مبارک رمضان در کنار ابعاد فردی است.

  • عشق در برابر عشق

کتاب «عشق در برابر عشق» به قلم امید کوره‌چی است که به همت انتشارات کتابستان معرفت در ۲۷۱ صفحه به چاپ رسیده است. این کتاب یکی از اولین‌ کتاب‌هایی است که در قالب رمان با محوریت امام حسن (ع) نوشته شده است. نویسنده در این داستان تلاش کرده است هر آنچه منسوب به معصوم (ع)، اعم از گفتار یا اعمال است، تماماً مستند باشد. شخصیت اصلی داستان جوانی زرتشتی به نام هرمز است که دلدادۀ دختری به نام ربیعه از قبایل عرب شده است. او در راه رسیدن به ربیعه ناکام است و در انتهای داستان فرصتی برای وصال محقق می‌شود؛ فرصتی که هرمز را در دوراهی انتخاب قرار می‌دهد. مخاطبان با خواندن این کتاب با این دوراهی آشنا می‌شوند و به این موضوع پی خواهند برد که اغلب دچار این‌چنین موقعیت‌هایی هستند.

«المراقبات» به قلم مرحوم آیت‌الله میرزا جواد ملکی تبریزی (ره)، «خودشناسی برای خودسازی، به سوی خودسازی» نوشته مرحوم آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (ره) و «عبادت یا عبودیت» به قلم امام موسی صدر (ره)، از دیگر کتاب‌های معرفی شده در این بسته مطالعاتی است.

ارسال نظرات