دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
25 فروردين 1400 - 11:15

اهمیّت ماه مبارک رمضان

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: رمضان ماه خیر و برکت و انفاق است، در قرآن کریم از این ماه به نام هدایت کننده مردم یاد شده، ده روز اول ماه مبارک رمضان رحمت، ده روز میانی آن بخشش و آمرزش و ده روز پایانی آن آزادی از آتش جهنم است.
کد خبر : 8774

پایگاه رهنما:

پیرامون اهمیت ماه مبارک رمضان گفت: رمضان نام یکى از ماه‏‌هاى قمرى است، این ماه مبارک تنها ماه قمرى است که نامش در قرآن کریم آمده است و یکى از چهار ماهى است که خداوند متعال جنگ را در آن حرام کرده است. رمضان در لغت به معنای از شدت حرارت ذوب شدن و سوزانیدن گناهان است؛ لذا در این ماه گناهان انسان بخشیده مى‌‏شود و انسان به سوی سعادت قدم بر می‌دارد.

***جایگاه ماه مبارک رمضان

وی جایگاه ماه مبارک رمضان را از دیدگاه «پیامبر اکرم (ص)» مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: ماه مبارک رمضان ماه بخشش گناهان از کارنامه انسان‌ است؛ «پیامبر اکرم (ص)» در مورد ماه مبارک رمضان مى‌‏فرماید: «روزه سپرى در برابر آتش است.» روزه‏‌دارى روح، روان، قلب، دل و جسم را آرامش داده و باعث سلامتى روح و تندرستى جسم مى‌‏شود و تاکید فرمودند: «روزه بگیرید تا سالم بمانید».

مهمترین اعمال شب اول ماه مبارک رمضان

طاهری پیرامون فضیلت‌های ماه مبارک رمضان افزود: ماه مبارک رمضان زمان مشخصی بوده که ثواب اعمال در آن زیادتر و دروازه‌های خیر برای طالبان سعادت در آن گشوده می‌شود، رمضان ماه خیر و برکت و انفاق است، در قرآن کریم از این ماه به نام هدایت کننده مردم یاد شده، ده روز اول ماه مبارک رمضان رحمت، ده روز میانی آن بخشش و آمرزش و ده روز آخر آن آزادی از آتش جهنم است، احادیث زیادی در بزرگی آداب این ماه وارد شده، «پیامبر اکرم (ص)» پیرامون ماه مبارک رمضان فرمودند: «چون رمضان فرا رسد دروازه‌های بهشت باز شده و دروازه‌های دوزخ بسته می‌شود و شیاطین به زنجیر کشیده می‌شوند».

*** انسان سازی ماه مبارک رمضان 

وی پیرامون انسان سازی ماه مبارک رمضان بیان کرد: رمضان از اهمیت و جایگاه ویژه‌‏اى برخوردار و ماه سلوک روحى مومنان است و مردم با مقدمه‏ سازى و فراهم کردن زمینه‏‌هاى معنوى در ماه‏‌هاى رجب و شعبان هر سال خود را براى ورود به این ماه شریف و پربرکت آماده می‌کنند، در این ماه با دادن اطعام و افطارى به نیازمندان، شب ‏زنده‌‏دارى و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، روزه‏‌دارى می‌توان علاوه بر کسب فضیلت اخروی، روح و جان را صیقل داد.

این کارشناس علوم قرآنی ویژگی‌های ماه مبارک رمضان را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن ویژگى‌‏هاى منحصرى دارد که در میان ماه‌‏هاى سال ‏قمرى برترین است، قرآن کریم پیرامون ماه مبارک رمضان مى‏‌فرماید: «ماه مبارک رمضان ماهى است که قرآن براى هدایت انسان‏ها در آن نازل شده است»، دراین زمینه احادیث فراوانی وجود دارد از جمله حدیثی از «پیامبر گرامى (ص)» که مى‏‌فرمایند: «اى مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روى آورد، ماهى که نزد خدا از همه ماه‏ها برتر و روزهایش بر همه روز‌ها و شب‏‌هایش بر همه شب‏ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهى است که شما در آن به میهمانى خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته‌‏اید، نفس‏هاى شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است. بهترین ساعاتى است که خداوند به بندگانش نظر رحمت مى‏‌کند».

***اهمیت و ارزش دعا در ماه مبارک رمضان

وی به اهمیت و ارزش دعا در ماه مبارک رمضان اشاره و تاکید کرد: ماه مبارک رمضان ماه دعا و استغفار است. در روایات بیان شده «امام زین العابدین (ع)» در ماه مبارک رمضان جز به دعا و تسبیح و استغفار و تکبیر لب نمی‌گشودند چرا که «پیامبراکرم (ص)» فرمودند: دعای روزه دار رد نمی‌شود. این امر با توجه به مشکلات امروز جامعه بشری و شیوع بیماری کرونا باید مورد توجه همه مومنان قرار بگیرد و توجه داشته باشیم که در دعا‌های خود از حضرت «فاطمه زهرا (س)» الگو گرفته و ابتدا برای همه مردم دنیا و همسایه‌ها در نهایت برای خانواده و خودمان دعا کنیم تا این دعا در ماه مبارک رمضان به اجابت نزدیکتر باشد.

ارسال نظرات