پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
19 خرداد 1397 - 13:10

خروج ایران از سوریه آرزویی که صهیونیست‌ها به گورخواهند برد

طی روز‌ها و هفته‌های اخیر سلسله اقدامات و تحرکات خصمانه رژیم صهیونیستی در سوریه بیش از گذشته تشدید شده است. صهیونیست‌ها پس از متحمل شدن شکست در جبهه‌های مختلف نبرد در سوریه هماکنون تلاش خود را روی مسأله دیگری متمرکز ساختهاند و آن، حضور جمهوری اسلامی ایران در این کشور است.
نویسنده :
محمد حسن رحمانی
کد خبر : 866
طی روز‌ها و هفته‌های اخیر سلسله اقدامات و تحرکات خصمانه رژیم صهیونیستی در سوریه بیش از گذشته تشدید شده است. صهیونیست‌ها پس از متحمل شدن شکست در جبهه‌های مختلف نبرد در سوریه هم اکنون تلاش خود را روی مسأله دیگری متمرکز ساخته اند و آن، حضور جمهوری اسلامی ایران در این کشور است. درهمین ارتباط، مقامات رژیم صهیونیستی اظهارات و ادعا‌های زیادی را علیه ایران به دلیل حضور مستشاری در سوریه، مطرح کردهاند. حتی «بنیامین نتانیاهو» نخستوزیر و «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تهدید کرده اند که در صورت عدم خروج ایران از سوریه، تلآویو مواضع تهران در این کشور را بمباران میکند! از سوی دیگر مسئولان ارشد رژیم صهیونیستی رایزنی‌های سیاسی زیادی را جهت پایان دادن به حضور ایران در سوریه انجام دادهاند که ازجمله آن‌ها میتوان به سفر اخیر نتانیاهو به مسکو و دیدار با پوتین اشاره کرد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نتانیاهو در این دیدار اعلام کرده که درصورت خروج ایران از سوریه، تلآویو به باقی ماندن اسد در قدرت رضایت خواهد داد.

قوانین بین الملل و مشروعیت حضور ایران

به نظر می رسد، آنچه موجب شده تا حمایت‌های بیدریغ جمهوری اسلامی ایران از محور مقاومت در سوریه اصطلاحا کارد را به استخوانِ مقامات صهیونیست برساند، شکست اهداف استراتژیکی است که این رژیم طی بیش از هفت سال گذشته برای جامه عمل پوشاندن به آن‌ها در سوریه تلاش کرده است. صهیونیست‌ها خوب میدانند که اگر تا امروز هدف اصلی آن‌ها یعنی سرنگونی دولت دمشق محقق نشده و یا اینکه سوریه همچنان از توطئه‌های شوم تلآویو برای تجزیه آن در امان مانده، این مسأله مرهون کمک‌هایی است که متحدان دمشق و در رأس آن‌ها ایران ارائه کرده اند؛ لذا سران رژیم صهیونیستی به خروج ایران از سوریه به عنوان گذرگاهی برای تحقق رؤیا‌های ازدسترفته خود مینگرند؛ حال آنکه تحقق این هدف باتوجه به مواضع اصولی و استراتژیک دولت دمشق به عنوان متولّی اصلی خاک سوریه، کاملا بعید و یا حتی غیرممکن به نظر میرسد. درهمین ارتباط، «فیصل المقداد» معاون وزیر خارجه سوریه تأکید میکند: «حضور ایران در سوریه کاملا قانونی بوده و تنها به دولت دمشق مربوط میشود»؛ لذا براساس منشور سازمان ملل متحد تا زمانی که دولت دمشق به عنوان یک دولت «مستقل»، «برخوردار از حاکمیت ملی» و «عضوی از اعضای سازمان ملل» خواستار حضور ایران در سوریه است، این حضور از مَنظر قوانین بینالملل کاملا قانونی تلقی خواهد شد و صهیونیست‌ها قادر به خدشه و اردن کردن به آن نخواهند بود.

تداوم رویارویی با صهیونیسم

مسئولان رژیم صهیونیستی درحالی بر لزوم خروج ایران از سوریه تأکید میکنند که در واقع، اولویت با خروج خودِ آن‌ها از خاک سوریه است. واقعیت آن است که حضور خصمانه و غیرقانونی رژیم صهیونیستی در سوریه موجبات حضور ایران در این کشور را فراهم آورده و به همین دلیل خروج تلآویو و متحدان غربی ـ. عربی آن از سوریه در اولویت قرار دارد. با اینحال، صهیونیست‌ها از رهگذر اعمال فشار برای خارج کردن ایران از سوریه اهداف دیگری را در سر میپرورانند. یکی از مهمترین اهداف رژیم صهیونیستی از این فشارها، تشکیل ارتش متحدی از تروریست‌های تکفیری مستقر در سوریه به منظور حمایت و حراست از منافع و مصالح تلآویو به ویژه در بلندی‌های اشغالی جولان است. مقامات صهیونیست به خوبی میدانند که تداوم حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه بزرگترین مانع بر سر راه تحقق این هدف است. به همین دلیل، هر روز که میگذرد نیز بر شدت فشار‌های خود می افزایند. این درحالی است که تا زمان تداوم حضور غیرقانونی صهیونیست‌ها در خاک سوریه، ایران به عنوان متحد اصلی دمشق به مأموریت خود در حمایت از محور مقاومت دربرابر تجاوزگری‌ها و سلطه جویی‌های صهیونیسم جهانی ادامه خواهد داد و بدین ترتیب، تلاش برای خارج کردن آن از سوریه چیزی جز یک «رؤیای کودکانه» نخواهد بود.

مقابله با پروژه‌های شوم آمریکایی

افزون براین، صهیونیست‌ها از رهگذر فشار‌های گسترده خود برای خروج ایران از سوریه تلاش میکنند تا فضا را برای جولان دهیِ هرچه بیشترِ همپیمان اصلی خود یعنی ایالات متحده آمریکا در سوریه فراهم آورند. آمریکایی‌ها مدتهاست که به دنبال تشکیل ارتش موسوم به نیرو‌های «گارد مرزی» در شمال شرق سوریه هستند. آن‌ها درصددند تا این هدف را با تشکیل ارتشی ۳۰ هزار نفری از نیرو‌های دموکراتیک کُرد سوری، محقق سازند. این درحالی است که ایجاد خودمختاری برای تروریست‌های «جبهه النصره» در محور جنوبی سوریه نیز ازجمله اهداف واشنگتن و تلآویو در سوریه محسوب میشود؛ لذا پر واضح است که حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه بیشترین مزاحمت را برای عملیاتی شدن طرح‌ها و پروژه‌های شوم آمریکایی ـ. صهیونیستی ایجاد کرده و موجب شکست اهداف آن‌ها و بعضا به تعویق افتادن زمان عملیاتی شدن این اهداف شده است؛ لذا تا زمانی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دست از توطئه‌های سریالی علیه سوریه و حاکمیت ملی آن برندارند، حضور ایران در سوریه نیز برای مواجهه با این توطئه چینی‌ها و در نطفه خفه کردن آن‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. براساس تمامی آنچه که گفته شد، ایران در سایه فشار‌های مقامات رژیم صهیونیستی نه تنها از سوریه عقبنشینی نمیکند، بلکه حضور خود در این کشور را تقویت نیز خواهد کرد و بر حمایت‌های خود از محور مقاومت خواهد افزود. در چنین شرایطی، فریاد زدن مطالب‌های همچون خروج ایران از سوریه را میتوان به مثابه یک آرزوی واهی تلقی کرد که صهیونیست‌ها هیچگاه شاهد تحقق آن نخواهند بود و این آرزو را با خود به گور خواهند بُرد.

ارسال نظرات