استعمار به دنبال به توپ بستن منزل این عالم ضدنفوذ بود
آیتالله شیخ محمدتقی نجفی اصفهانی (۱۳۳۲ ـ. ۱۲۶۲ ق)، در عصری میزیست که زمان انحطاط ایران و دوران نفوذ تدریجی فرنگیان در این سرزمین بوده است.
پایگاه رهنما:
آیتالله شیخ محمدتقی نجفی اصفهانی (۱۳۳۲ ـ. ۱۲۶۲ ق)، در عصری میزیست که زمان انحطاط ایران و دوران نفوذ تدریجی فرنگیان در این سرزمین بوده است. مبلّغان مذهبی اروپایی، تجار و کمپانیهای خارجی، سیاستمداران و مستشرقین هر یک در حوزه نفوذ خود، به هویت و استقلال فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران ضربه میزده است و متأسفانه حاکمان این کشور که میبایست حافظ ملت، نگهبان هویت دینی و بومی و کیان کشور و عزّت و کرامت مسلمانان باشند، در برابر آنان از خود ضعف، زبونی و خودباختگی نشان میدادند و برخی نیز به منظور دریافت رشوههای کلان، تن به امتیازات خوارکننده میدادند.
آقانجفی اصفهانی در خط مقدم جبههای قرار دارد که علیه این انحطاط و زوال مقاومت میکند، درخشیدن نام وی در ردیف رهبران طراز اول نهضتهای بزرگ علیه استبداد و استعمار، مؤید این ادعاست. احکام و فتواهایی که این مرجع بزرگ صادر میکرده است، جهت فکری و عملی ایشان را درباره اعتلا بخشیدن به هویت سیاسی و فرهنگی جامعه اسلامی در برابر نفوذ اجانب، به اثبات میرساند.
از مهمترین ابعاد مبارزات آقانجفی علیه استعمار، مبارزه با بعد اقتصادی نفوذ فرنگیان در ایران بوده است و در این راستا، جنبش تنباکو از نقاط عطف تاریخی مبارزات آقانجفی است. ناعادلانه بودن قرارداد «رژی» از یک سو و ضررهای اقتصادی زیادی که در نتیجه اجرای این قرارداد متوجه مردم ایران بهویژه کشاورزان و تاجران میشد، مسئلهای نبود که علمایی، چون آقانجفی اصفهانی آن را نادیده بگیرند. از گزارشهای حکومتی و حتی کمپانی، بهدست میآید که شیوع و گسترش حکم تحریم آقانجفی و حتی صحبت درباره آن در شهرهای دیگر، باعث وحشت و شکست کار کمپانی میشده است، لذا لزوم لغو حکم تحریم و- درصورت عدم پذیرش لغو- تبعید آقانجفی و حتی توپبستن منزل ایشان، با شدت عمل، مورد توصیه قرار میگرفت.
در ایامی که روس و انگلیس در اوج قدرت قرار داشتند و بازار ایران را از کالاهای خود پُر کرده بودند، آیتالله نجفی در حکمی محصولات و مصنوعات فرنگی را تحریم کرد. این فتوا راههای نفوذ کفار را به جامعه اسلامی مسدود میساخت و روح مقاومت و پایداری در برابر سلطه اجانب را به اهل ایمان تزریق میکرد. در یادداشت چارلز مارلینگ، کاردار سفارت انگلیس، درباره مبارزههای اقتصادی آقای نجفی و دیگر فقهای اصفهانی آمده است: «از اصفهان به اطلاع رسیده که علمای آن جا در کار ترتیبی هستند که نگذارند کالاهای اروپایی به فروش برسد و به خریداران ایرانی که اهمیت دارند، اعلان کردهاند که به کلی ترک معامله نموده و در مهلتی چهارماهه محاسبات خود را با تجارت خانههای اروپایی قطع کنند. در ادامه این گزارش تصریح گردیده است که استمرار این وضع به تاجران انگلیسی خسارتهای زیادی وارد نموده و در سرمایه آنان خلل فاحش به وجود میآید.»
وقتی آیتالله نجفی کتباً امتعه روس اعم از خوراکی و پوشاکی را تحریم کرد، تاجران اصفهان نظر به التزام عملی به شرع مقدس، نخستین اشخاصی بودند که این حکم محکم را اطاعت کردند و به طرفهای معامله خبر دادند که از این تاریخ به بعد کالاهای روسی را برای آنها ابتاع و حمل نکنند.
روسها به سال ۱۳۲۹ ق. از حریم مرزهای ایران گذشتند و بخشهایی از این سرزمین را اشغال کردند و طی اولتیماتومی کوشیدند خواستهای خود را به ایران تحمیل کنند، آیتالله نجفی در این راستا ایستادگی کرد و علیه کسانی که میخواستند با قبول اولیه این اولتیماتوم، استقلال ایران را مضمحل و بدون هیچ عکسالعملی، تسلیم زورگویی شوند، موضعگیری کرد. این مطلب در تلگرافها، مکاتبات و ستیزهای کتبی ایشان با کارگزاران وقت، نیابت سلطنت و اعضای کابینه، و جواب آنان، انعکاس یافته است.
در تلگرافی که ایشان از اصفهان به تهران، مخابره کرده، آمده است: «حضرت حجتالاسلام آقای صدرالعلماء! به اسلامفروشان اطلاع بدهید کاری نکنند که از اسلام خارج شوند، اخبار موحشه از خارجه و داخله میرسد، در چنین حادثه عظیمه که اسلام در خطر و مسلمانان اسیر کفار میشوند بدون تصویب عموم علما و ناظرین قوم اختتام ندهند. ملت ایران زیر بار ننگ نخواهند رفت، اسلام از مسلمانان یاری میطلبد، باعث خواری آن نشوند».
مرحوم نجفی اصفهانی در مقابله با مبلّغان مسیحی که در واقع پوششی برای فعالیتهای عقیدتی سیاسی غرب بودند، جدیت داشت و با درایت و عکسالعملهای مناسب با تحرکات مأموران و دیپلماتهای خارجی برخورد میکرد، وی در خصوص نفی حاکمیت سیاسی بیگانگان، تحقیر مقام فرنگیها در پیش روی مسلمانان و قابل نبودن هیچگونه حقی برای اتباع غربی در امور جامعه اسلامی و جلوگیری از فعالیتها و برنامههای فرهنگی سیاسی غرب که در جهت نفی هویت فرهنگ مذهبی و بومی بود، برخوردی قاطعانه، علنی و پیگیر داشت. او ضمن اینکه فعالیتهای فرهنگی فرنگیان را خنثی میکرد، ایشان را وادار مینمود ضوابط اسلامی را رعایت کنند. ویکتور برار مینویسد: «آقانجفی به هنگام مذاکره با منشی کنسولگری در باب لزوم ایجاد فشار بر یهودیان، ارمنیان و حتی اروپائیان ساکن اصفهان درباره استفاده آنان از لباس و آداب و رسومی که با شؤونات اسلامی سازگار باشد، گفتوگو کرده است.»
آقا نجفی از مداخله بیگانگان در امور قضایی ایران، به شدت معترض بود و میگفت: اگر فردی غیر مسلمان جرمی و فسادی مرتکب شود، باید طبق قوانین شرعی و عرفی ایران محاکمه گردد و خارجه چه حق دارند که در احکام ملت مداخله نمایند، حکومت شرعیه یا عرفیه حدود محدود و موازین معینی دارد، نمیدانم چه واقع شده است در عالم ملت و حکم عدالت که دیوانخانه نمیتواند یک نفر یهودی مجرم و مفسد فیالارض، تنبه و خانه فساد او را ممنوع نماید؛ از خارجه، برای جلوگیری از اجرای حکم شرعی، واسطه پیدا میشود، گویا خارجه میخواهد در اصفهان هم مثل سایر امکنه و بعضی از بلاد در احکام ملت و موازین عدلیه کارگزاران ایران مداخله نماید، آنها را مأیوس فرمایید.
ارسال نظرات