پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
23 اسفند 1399 - 16:37

اروپا؛ هماهنگ با آمریکا برای ریل گذاری مجدد مذاکره با ایران

هشدار‌های مکرر مقامات کشورمان درباره تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، تروئیکای اروپا را به عقب‌نشینی از موضع خباثت‌آلود خود وادار کرد
نویسنده :
محمد حسن رحمانی
کد خبر : 8624

پایگاه رهنما:

هشدار‌های مکرر مقامات کشورمان درباره تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، تروئیکای اروپا را به عقب‌نشینی از موضع خباثت‌آلود خود وادار کرد و اروپایی‌ها با اشاره به تفاهم اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که براین اساس، تصمیم گرفته اند صدور قطعنامه را متوقف کنند؛ اقدام بی‌هزینه‌ای که اکنون توپ را به زمین ایران انداخته تا با مدیون‌سازی کشورمان به غرب، مسیر مذاکرات آتی را ریل‌گذاری کند؛ چیزی که خبرگزاری رویترز هم آن را تأیید کرده و به نقل از منابع دیپلماتیک غربی مدعی شدند که ایران درباره شرکت در گفتگو‌های غیررسمی با آمریکا و اروپا با موضوع برجام «علامت‌های دلگرم‌کننده‌ای» فرستاده است. هر چند  وزیر خارجه کشورمان در واکنش به این موضوع گفته؛  «هیچ مذاکره‌ای در برجام نخواهد بود».

تخریب کننده های توافق هسته ای مدعیان امروز شده اند

سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان که همسو با آمریکا، به دنبال تصویب قطعنامه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران بودند، به یکباره موضع خود را تغییر دادند و از اقدام مخربانه خود عقب نشستند و تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای، اعلام کردند: «ما در نظر داشتیم در نشست شورای حکام، قطعنامه‌ای را علیه ایران صادر کنیم، اما تصمیم گرفتیم اکنون این اقدام را به رغم حمایت روشن شورای حکام متوقف کنیم و به مدیرکل آژانس برای تلاش‌های جدیدی که اوایل هفته در خصوص خروج از بن‌بست و حل و فصل مسائل [با ایران] به شورا اعلام کرده است، زمان دهیم.» عقب‌نشینی غربی‌ها از صدور قطعنامه علیه ایران در حالی است که در روز‌های اخیر مقامات کشورمان مکرر هشدار داده اند در صورت تصویب قطعنامه ای علیه ایران ، توافق اخیر تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «کان لم یکن» خواهد بود و ایران گام‌های بعدی را برای کاهش تعهداتش در ذیل برجام برخواهد داشت. اروپایی‌ها در حالی از کاهش تعهدات ایران در برجام ابراز نگرانی می‌کنند که در پنج سال گذشته از زمان اجرای برجام، هیچ اقدامی در راستای عمل به تعهداتشان انجام نداده و همسو با آمریکا، در مسیر تخریب توافق هسته‌ای گام برداشته‌اند.

  • امتیاز توخالی برای هموار کردن مسیر مذاکره!

 اگرچه اکنون اروپایی‌ها از طرح ضدایرانی خود عقب‌نشینی کرده‌اند، اما در قبال این امتیاز توخالی، اهداف دیگری را دنبال می‌کنند که سرانجام آن آوردن ایران به پای میز مذاکره است. در همین رابطه،  برخی منابع خبری در عراق خبر از آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده ایران  که حدود 7 میلیارد دلار می باشد، دادند تا یک سیگنال دیگر برای وارد کردن ایران پای میز مذاکره مخابره شود. همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک غربی گزارش داد که ایران در مورد شرکت در گفتگو‌های غیررسمی با آمریکا و اروپا در خصوص توافق هسته‌ای طی روز‌های اخیر «علامت‌های دلگرم‌کننده‌ای» فرستاده است.  در همین راستا، « ند پرایس » سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با حمایت خود از تصمیم اروپایی‌ها برای پس گرفتن قطعنامه علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ما قویاً امیدواریم ایرانیان گفتگو را بپذیرند تا به پیشرفتی ملموس و معتبر برسیم.» ند پرایس در خصوص موضع واشنگتن در قبال گفتگو‌های احتمالی میان ایران و آمریکا ظرف هفته‌های آینده گفت: « ما در عرصه دیپلماسی، هوشیار هستیم و می‌دانیم که با شرکایمان یعنی سه کشور اروپایی در این خصوص تعامل داریم. ما یک طرح راهبردی موسوم به پایبندی در برابر پایبندی پیشنهاد کرده‌ایم. اگر ایران به پایبندی کامل به برجام برگردد، ایالات متحده آماده انجام اقدامی مشابه خواهد بود.»

با این سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می توان فهمید که اروپایی‌ها و آمریکا با عقب‌نشینی از صدور قطعنامه ضدایرانی به نوعی توپ را به زمین ایران انداخته‌اند تا با موج‌سواری روی این اقدام نشان دهند که یک گام به سمت تعامل با تهران نزدیک شده‌اند تا ایران نیز گام‌هایی برای رفع موانع مذاکره بردارد. این در حالی است وزیر خارجه  کشورمان در پیام توئیتری نوشت: «برجام قابل مذاکره مجدد نیست».

  • تلاش برای همراه کردن روسیه با اروپا

اروپایی‌ها با خودداری از صدور قطعنامه، علاوه بر اینکه در پی گرفتن امتیازاتی از ایران در میز مذاکرات احتمالی هستند، گوشه‌چشمی هم به متحد کردن دیگر اعضای برجام به ویژه روسیه با غرب دارند. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در حساب کاربری خود در فیس بوک نوشت: «انگلیس، آلمان و فرانسه، رسماً در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که پیش‌نویس قطعنامه خود درباره ایران را به رأی‌گیری نمی‌گذارند. صدور قطعنامه ممکن بود به تشدید غیرقابل کنترل تنش‌ها منجر شود، اما اکنون میدان برای تلاش‌های دیپلماتیک گشوده شده است.» اروپایی‌ها در سال‌های اخیر به شدت تلاش کرده‌اند روسیه را در افزایش فشار‌ها بر ایران با خود همراه کنند، اما موفقیتی در این زمینه کسب نکرده‌اند.

  • موضع ایران در قبال تلاش های مزورانه غرب

آمریکایی‌ها برخلاف ادعاهای‌شان برای بازگشت سریع به برجام، وقت‌کشی کرده و هر روز نسخه جدیدی را برای توافق هسته‌ای می‌پیچند؛ از طرح «اول ایران» گرفته تا «بازگشت همزمان» و حالا هم بازگشت گام به گام را برای ازسرگیری مذاکرات مطرح کرده‌اند. طرحی که گفته می شود به شورای عالی امنیت ملی ارائه شده ، ولی در بالاترین سطوح سیاسی به آن «نه» گفته شده است ودر نقطه مقابل آن، ایران  همچنان تأکید دارد که در صورت لغو همه تحریم‌ها، تعهدات برجامی خود را باز خواهد گرداند.
با وجود تلاش‌های آمریکا برای آوردن ایران به پای میز مذاکره، در ایران هیچ گونه تمایلی به گفتگو‌های مجدد با واشنگتن قبل از لغو همه تحریم‌های ظالمانه وجود ندارد. موضع ایران را سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره پیشنهاد جدید آمریکایی‌ها به صراحت بیان کردو گفت :« هیچ تماس مستقیم و غیرمستقیمی با آمریکا در ارتباط با موضوعات برجامی و غیربرجامی نداشته و نداریم. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا ایران طرح گام به گام را برای شروع مذاکره با آمریکا قبول خواهد کرد، گفت: «ایران  هیچ گاه طرح گام به گام را دریافت نکرده است و چنین طرحی مبتنی بر خط مشی‌ای که ایران اعلام کرده است، نیست.»

به نظر می رسد آمریکایی‌ها هرچند در ظاهر از بازگشت به برجام سخن می‌گویند، اما درعمل اقدامی برای احیای آن انجام نداده‌اند و همچنان سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ را ادامه می‌دهند. عدم پذیرش پیشنهاد‌های آمریکا از سوی ایران به بی‌اعتمادی نسبت به سیاست‌های آمریکا برمی گردد که در پنج سال گذشته نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده، بلکه برخلاف مفاد برجام، تحریم‌های جدیدی را علیه کشورمان اعمال کرده است. آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا از طریق مذاکرات مستقیم با ایران بند‌های جدیدی در چارچوب توافق هسته‌ای اعمال کنند، اما مقامات کشورمان تأکید کرده‌اند که هیچ بندی به برجام اضافه یا از آن حذف نخواهد شد.چرا که  آمریکایی‌ها درصدد هستند برنامه موشکی و رفتار‌های منطقه‌ای ایران را در توافق جدید که به ادعای آنها باید طولانی‌تر و قوی‌تر از قبل باشد، بگنجانند ؛ چیزی که به شدت و صراحت  از سوی جمهوری اسلامی رد شده است.

ارسال نظرات