پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
18 اسفند 1399 - 16:46

مرجعیت عراق در خط مقدم جبهه ضدصهیونیستی

سفر اخیر پاپ فرانسیس به کشورعراق، در مقام یک دیدار دیپلماتیکِ نمادین از سوی برخی رسانه‌ها به عنوان تلاشی در جهت ترغیب کردن آیت الله سیستانی و حوزه نجف برای حمایت از روند عادی‌سازی مناسبات میان اعراب و رژیم صهیونیستی بازنمایی شده است
کد خبر : 8579

پایگاه رهنما:

سفر اخیر پاپ فرانسیس به کشورعراق بویژه دیدار وی با آیت الله سیستانی مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه و جهان در پی داشت. در حالی که دیدار و رایزنی میان این دو رهبر مذهبی بزرگ پشت درهای بسته و به دور از ثبت دوربین‌های خبری اتفاق افتاد، بحث در مورد محتوای این گفتگوی 1 ساعته در رسانه‌های عراق مورد توجه بوده است.

در این میان یکی از محورهای از پیش اعلام شده سفر پاپ فرانسیس به منطقه و عراق ضرورت گفتگوی ادیان و تأکید بر همزیستی و صلح میان پیروان مذاهب مختلف بود که طبیعتاً از موضوعات دیدار با آیت الله سیستانی بوده است. اما این محور از اهداف سفر پاپ، از روزها قبل شایعات و گمانه‌هایی را در مورد توجه به تخاصم میان مسلمانان با رژیم صهیونیستی و یا همان مسئله عادی سازی روابط ایجاد کرده بود. 

این رویکرد همزمان با آخرین روز از حضور رهبر کاتولیک‌های جهان با واکنش رهبران مذهبی و دینی عراقی همراه شده است و به نوعی بر خلاف ادعاهای مطرح شده، مرجعیت عراق، مخالفت صریح خود را با این روند اعلام کرده که می‌توان از آن به عنوان پیام صریح به جناح‌های سیاسی داخلی و نیز طرف‌های خارجی که به دنبال ماهی‌گیری از آب گل آلود بودند، یاد کرد.

در همین راستا، شیخ «علی النجفی» پسر آیت‌الله «بشیر حسین النجفی» از مراجع تقلید نجف اشرف، در واکنش به دیدار روز شنبه پاپ فرانسیس اول با آیت‌الله  سیستانی تصریح کرد که مرجعیت، آخرین میخ را به تابوت طرح عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کوبید.

علاوه بر شیخ «علی النجفی»، «لوی الیاسری» استاندار نجف اشرف دیروز (یکشنبه) تاکید کرد که موضع آیت الله سیستانی  درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کاملا روشن و شفاف است بنابراین سخن گفتن در باره آغاز عادی‌سازی روابط از نجف غیر مسئولانه است.

این مواضع آیت‌الله سیستانی در سطح داخلی و خارجی پیامی صریح هم به نیروهای داخلی عراق بود و هم به نوعی موضع مرجعیت شیعیان در نجف را برای جامعه جهانی آشکار ساخت. متعاقب آغاز روند عادی‌سازی مناسبات میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، نوع موضع‌گیری دولت عراق در مخالفت با این اقدام خیانتکارانه عربی و اسلامی، برخلاف محکومیت شدید جریان‌های سیاسی و رهبران مذهبی، کمرنگ و تسامح آمیز بود به صورتی که با انتقادات گسترده داخلی روبه رو شد و حتی به منزله عدم مخالفت دولت الکاظمی با این روند برداشت شد. موضوعی که به نوبه خود دستاویزی در اختیار دشمنان برای تردیدافکنی در جبهه واحد محور مقاومت علیه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و حمایت از ملت مظلوم فلسطین قرار داد.

اما مواضع اخیر آیت الله سیستانی نشان داد که به هیچ  عنوان نجف پیشقدم و آغازگر چنین روندی در کشور عراق نخواهد بود و همزمان جریان‌های سیاسی عراقی باید در مسئله عادی سازی فصل الخطاب مرجعیت را به عنوان سیاست قطعی دولت عراق مراعات کنند. 

بر کسی پوشیده نیست که بخشی اندک از سکولارهای  عرب و نیز بخشی از کردها، نسبت به رژیم صهیونیستی دارای رویکردی نرم و حتی روابط پشت پرده هستند. اما اکنون تمامی بازیگران سیاسی عراقی پیامی صریح و روشن را دریافت کرده‌اند که عادی‌سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی خط قرمزی مشخص و آشکار بوده که هیچ شخص و جریان سیاسی نباید از آن تخطی کند.

علاوه بر این، پیام آیت الله سیستانی در سطح خارجی نیز برای تمامی بازیگران، به ویژه سیاسیون رژیم صهیونیستیی این پیام را به همراه داشت که عراق هیچگاه وارد روند عادی‌سازی نخواهد شد و در این میان، نجف نیز مخالف چنین روندی خواهد بود. لذا هر گونه امیدواری به حمایت آیت الله سیستانی از ورود عراق به فرآیند «عادی سازی» امری واهی و بیشتر زایده تخیلات لابی‌های صهیوینستی خواهد بود. 

منبع: الوقت

ارسال نظرات