جمعه ؛ 30 شهريور 1403
16 اسفند 1399 - 17:01

بازی جدید آمریکا؛ این بار با ابزار آژانس

با توقف پروتکل الحاقی و کاهش تعهدات ایران در ذیل برجام با هدف بازگرداندن آمریکا به این توافق، آمریکایی‌ها به جای جبران گذشته، دست پیش گرفته‌اند تا با تهدید خواندن اقدامات ایران برای صلح جهانی، اجماع‌سازی کنند.
کد خبر : 8553

پایگاه رهنما:

با توقف پروتکل الحاقی و کاهش تعهدات ایران در ذیل برجام با هدف بازگرداندن آمریکا به این توافق، آمریکایی‌ها به جای جبران گذشته، دست پیش گرفته‌اند تا با تهدید خواندن اقدامات ایران برای صلح جهانی، اجماع‌سازی کنند. در همین راستا، دیپلمات‌های آمریکایی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را توزیع کرده‌اند که نگرانی این کشور را از اقدامات ایران تشریح کرده و قرار است در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از دوشنبه گذشته در مقر این سازمان تشکیل شده است، از تهران بخواهند به طور کامل با بازرسان آژانس همکاری کند. در کنار این اولتیماتوم توخالی آمریکایی ها، نامه‌ای هشدارآمیز از سوی ایران منتشر شده که در صورت همراهی اعضای شورای حکام با واشنگتن، ایران به توافق اخیر با آژانس پایان می‌دهد.
• دولت جدید آمریکا هم دروغ می‌گوید
به نظر می‌رسد دولت «بایدن» به‌رغم ادعای بازگشت به مسیر دیپلماسی با ایران، به دنبال تحریک جامعه جهانی علیه تهران است. انتشار پیش نویس چنین قطعنامه‌ای حکایت از آن دارد که آمریکایی‌ها علیرغم شعار «باز بودن پنجره دیپلماسی هسته‌ای به روی ایران» ادبیات آنها، گویای رفتار متفاوت با اظهاراتشان دارد و آن‌ها تلاش دارند با انتشار این پیش نویس سه صفحه‌ای که قرار است در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته جاری مورد بررسی قرار گیرد، «به شدت از یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» و کاهش همکاری ایران با آژانس ابراز نگرانی کنند. در این نامه، آمریکا از شورای حکام می‌خواهد که باید از ایران بخواهد که نقض توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را کنار بگذارد و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ذرات اورانیوم به ادعای آمریکا یافت شده در سایت‌های هسته‌ای خود توضیح دهد.
آمریکا و متحدان اروپایی آن درحالی از کاهش تعهدات ایران در برجام نگران هستند که در پنج سال گذشته از زمان اجرای برجام، هیچ اقدامی را در راستای منتفع شدن ایران از مزایای برجامی انجام نداده‌اند، حتی آمریکا دامنه تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده است. تصویب این قطعنامه درحالی انجام می‌شود که مقامات دولت ایران اعلام کرده‌اند که در صورت بازگشت آمریکا به برجام و لغو همه تحریم‌ها در بازه زمانی سه ماهه، ایران هم به تعهداتش برخواهد گشت. واشنگتن برای اینکه لغو تحریم‌ها را به تأخیر بیندازد به دنبال اجماع‌سازی جهانی علیه ایران است تا با تهدید خواندن این اقدامات برای صلح جهانی و ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، همانگونه که در گذشته مطرح بود، پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ببرد و از زیر بار اجرای تعهدات خود شانه خالی کند. مقامات کاخ سفید به‌رغم ادعای شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران، در عمل همان سیاست دولت قبلی را ادامه می‌دهند و اراده‌ای برای پایان دادن به تحریم‌های ظالمانه ندارند. آمریکایی‌ها مدعی هستند که بازگشت به برجام دیگر کفایت نمی‌کند و با این استدلال‌ها به دنبال توافق طولانی‌تر و فراتر از برجام هستند که برنامه موشکی و رفتار‌های منطقه‌ای ایران را نیز شامل شود. این در حالی است که توافق موشکی که از سوی مقامات کشورمان بویژه رهبر معظم انقلاب خط قرمز عنوان شده و به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.
• هشدار ایران به غرب
همزمان با تلاش‌های غربی‌ها، ایران پیش از هر اقدام نابخردانه‌ای از سوی آمریکا و کشور‌های اروپایی، مخالفت خود را با تصویب قطعنامه‌ای ضد ایرانی ابراز کرد. منابع خبری گزارش دادند که ایران تهدید کرده، در صورتی که اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از موضع ضد ایرانی واشنگتن حمایت کنند، به توافق اخیر درباره بازرسی‌ها با آژانس پایان می‌دهد. طبق این گزارش، «ایران در این نامه که برای کشور‌های دیگر فرستاده، گفته که چنین اقدامی را مخرب می‌داند و آن را پایانی بر تفاهم مشترک ۲۱ فوریه تلقی می‌کند». پایان توافق احتمالی ایران با آژانس در حالی است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بی‌بی‌سی گفت که توافق موقت این آژانس با ایران، «فرصت گران بهایی» به دیپلماسی برای حفظ برجام داده است و تأکید کرد هفته‌های آتی، حیاتی خواهند بود. ایران همچنین در نامه خود تأکید کرده که حمایت از تلاش ضد ایرانی واشنگتن همچنین دشواری‌های بیشتری در ارتباط با برجام ایجاد خواهد کرد. تلاش واشنگتن برای تصویب قطعنامه درحالی است که مقامات ایران هشدار داده‌اند در صورت ادامه سیاست فشار حداکثری، گام‌های بعدی برای کاهش تعهدات در برجام را اجرا خواهند کرد. آمریکایی‌ها مدعی هستند که اول ایران باید به توافق هسته‌ای برگردد و بعد آمریکا راستی‌آزمایی و به تعهداتش عمل کند، اما ایران بار‌ها اعلام کرده که این آمریکا بوده که با خروج از برجام این توافق را نقض کرده و تهران همواره در برجام حضور داشته است و واشنگتن باید اول به تعهداتش عمل کند.
• مماشات با غرب و رویکرد قطره‌چکانی ممنوع!
امید آمریکا و شرکای اروپایی‌اش که اکنون در جبهه واحدی در برابر ایران عمل می‌کنند این است که بدون عملی کردن خواسته اصولی ایران یعنی لغو کامل همه تحریم‌های آمریکا، راستی‌آزمایی آن و سپس بازگشت به اجرای تعهدات برجامی، تهران را وادار به کنار گذاشتن اقدامات متقابل کنند. با این حال موضع تهران ثابت و تغییر‌ناپذیر است. رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیراً فرمودند، ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد.

ارسال نظرات