جمعه ؛ 30 شهريور 1403
11 اسفند 1399 - 15:06
وال استریت ژورنال خبر داد:

دست رد ایران به مذاکره مستقیم هسته ای با آمریکا

منابع آمریکایی از دست رد مقامات ایرانی برای مذاکره مستقیم با واشنگتن خبر داده اند
کد خبر : 8518

پایگاه رهنما:

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دو مقام بلندپایه دیپلماتیک نوشت ایران پیشنهاد مذاکرات هسته‌ای مستقیم با آمریکا را رد کرده است.

این روزنامه آمریکایی نوشته طبق اعلام دو دیپلمات بلندپایه، ایران با پیشنهاد اتحادیه اروپا و آمریکا برای مذاکره مستقیم با واشنگتن درباره برجام مخالفت کرده است.

وال استریت ژورنال به نقل از یک دیپلمات بلندپایه اروپایى ادامه داده تهران حضور در نشست غیررسمى با گروه 1+5 را رد کرده زیرا حاضر نیست درباره توافقی مذاکره کند که قبلا در مورد آن مذاکره شده است. همچنین ایران خواستار تضمینی شده که بعد از انجام دیدار [احتمالی] آمریکا شماری از تحریم ها را لغو کند.

از سوی دیگر، «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره خبر منتشر شده در وال استریت ژورنال و پیشنهاد اروپا برای برگزاری مذاکرات مستقیم آمریکا با ایران خاطرنشان کرد: موضوع همان پیشنهاد «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بوده که ما مواضع جمهوری اسلامی ایران را صریح، آشکار و کامل اعلام کردیم و هیچ تغییری در آن صورت نگرفته است.

وی افزود: مسیری که آمریکا باید طی کند، مسیر عبور از سیاست‌های غلط دولت قبلی آمریکاست. متاسفانه تا امروز هیچ تغییری در عمل در این سیاست ضد ایرانی آمریکا و تحریم‌های حداکثری که به شکست حداکثر مشهور است، اتفاق نیفتاده است. حتی آمریکا تا امروز رسما به بازگشت به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام نکرده و کشورهای اروپایی نیز همچنان در نقض تعهدات خود ذیل برجام به سر می‌برند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران بیان کرد: پیشنهادی برای یک نشست غیررسمی توسط هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به تهران رسیده بود و این پیشنهاد بدون زمان خاصی بود و ما درباره آن پیشنهاد نظر خود را قبلا در این زمینه اعلام کرده بودیم که مسیر روشن است و اگر آمریکا می‌خواهد در کنار میز برجام جایی داشته باشد، باید تعهداتش را در قطعنامه ۲۲۳۱ اجرایی کند و تحریم‌ها را به صورت موثر بردارد.

به گفته خطیب‌زاده این مسیر احتیاج به مذاکره و بده بستان ندارد.

 
منبع: الوقت

ارسال نظرات