پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
25 بهمن 1399 - 15:17

سفیر آمریکا: بدنبال خروج شتاب زده از افغانستان نیستیم

به نظر می رسد دولت بایدن بدنبال خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان نیست.
کد خبر : 8453

پایگاه رهنما:

8«رایان کراکر» سفیر سابق آمریکا در کابل در یک نشست مجازی درباره خروج نیروها از افغانستان گفت که خروج شتاب‌زده از افغانستان امنیت ملی آمریکا را آسیب می‌ند و خروج در چنین شرایطی مانند «تسلیم شدن» در برابر طالبان است.

وی افزود که خروج نیروها بدون در نظر گرفتن شرایط افغانستان منجر به جنگ داخلی در این کشور خواهد شد.

در این نشست «دیوید پترائوس» رئیس سابق سازمان سیا نیز خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان ماه آوریل را "فاجعه‌بار" خواند و افزود که طالبان به تعهداتش در توافقنامه قطر عمل نکرده است.

مقامات سابق آمریکا در حالی بر ادامه حضور نیروها در افغانستان تاکید دارند که جو بایدن نیز در دیدار اخیرش از وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد ممکن است مهلت خروج نیروها از افغانستان در ماه می سال جاری میلادی را کنار بگذارد.

به گزارش الوقت، از مهمترین موضوعات مطرح شده در لیست کارهای دولت جدید آمریکا در زمینه سیاست خارجی، جنگ و صلح در افغانستان است که با پیچیدگی فراوانی روبه رو بوده و زمان و گزینه‌های انتخابی برای بایدن محدود می‌باشد.

جامعه، دولت افغانستان و طالبان به عنوان بازیگران داخلی و از سوی دیگر کشورهای همسایه و متحدین آمریکا در ناتو در انتظار اعلام سیاست دولت جدید آمریکا در مورد مذاکرات صلح و حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان هستند.

پیرمحمد ملازهی در ارتباط با تفاوت رویکرد سیاست خارجی دولت بایدن نسبت به دولت ترامپ پیرامون افغانستان به الوقت گفته است: تا پایان حضور ترامپ در کاخ سفید، تنها بخش توافق طالبان با دولت امریکا اجرایی شد و بخش توافق میان طالبان و کابل تا حدودی به فراموشی سپرده شد. اما بعد از روی کار آمدن بایدن، این مساله مطرح شد که اهداف اصلی این توافق حاصل نشده است. در ادامه ظاهرا توافق طالبان و آمریکا دارای بخشی محرمانه بوده که برخی ناظران بر این باور هستند که این بخش عبارت است از این‌که آمریکایی‌ها تعدادی محدود از نیروهای خود را در افغانستان حفظ کنند. به نظر می‌رسد بر همین اساس نیز مقامات دولت بایدن مدعی شده‌اند که رد این کشور باقی خواهند ماند. واقعیت امر این است که افغانستان برای آمریکا از اهمیت استراتژیک ویژه برخوردار است. این کشور در همسایکی چین، ایران، آسیای مرکزی و حتی در حوزه امنیتی روسیه قرار دارد، لذا طبیعی است که دولت بایدن خواهان باقی ماندن هر چند محدود در این کشور باشد. در مجموع می‌توان تاکید کرد که اکنون استراتژی دولت بایدن نسبت به دوران ترامپ تغییر چندانی نداشته و آن‌چه شاهد هستیم، تغییر تاکتیک است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات