پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
09 بهمن 1399 - 08:25

ایران، محور اظهارات وزرای خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه

وزاری خارجه آمریکا و انگلیس درباره ایران گفتگو کردند.
کد خبر : 8358

پایگاه رهنما:

به نقل از تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس، وزارت امورخارجه انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد که دومینیک راب با همتای آمریکایی‌اش پیرامون ایران و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

این اولین تماس تلفنی وزرای امور خارجه دو کشور است که در جریان آن پیرامون فرصت‌های همکاری با یکدیگر در راستای «اهداف مشترک، تقویت ارزش‌های دمکراتیک در سراسر جهان و اتحاد میان دو کشور» تبادل نظر کردند.

دو طرف همچنین درباره آنچه «ضرورت مقابله با رفتارهای بی ثبات کننده ایران» نامیده و پاسخگو کردن چین وفق تعهدات بین‌المللی این کشور، رایزنی کردند.

برگزاری اجلاس گروه ۷ و کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی که امسال در انگلیس برگزار می‌شود از دیگر موضوعاتی بود که دو طرف پیرامون آن بحث و تبادل نظر کردند. در همین رابطه وزیر خارجه انگلیس از بازگشت رئیس جمهوری جدید آمریکا به توافق اقلیمی پاریس و از سرگیری تعاملات با سازمان جهانی بهداشت استقبال کرد.

دو طرف توافق کردند تا در آینده نزدیک با یکدیگر گفت و گو و به مذاکرات خود ادامه دهند.

بلنیکن ۵۸ ساله دیروز (سه شنبه) رای اعتماد سنای آمریکا را به دست آورد تا به طور رسمی سکان دستگاه دیپلماسی این کشور را در دست گیرد.

بزرگترین چالش او احیای توافق و لغو تحریم‌هایی است که دو سال پیش از سوی رئیس جمهوری سابق آمریکا اعمال شد.

از سوی دیگر  «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای که چهارشنبه منتشر شده گفته فشارهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه ایران نتیجه عکس داده است.

لودریان این مصاحبه را با کانال رادیویی «France Inter» انجام داده و متن انگلیسی آن چهارشنبه روی وب‌سایت سفارت فرانسه در لندن قرار گرفته است.

لودریان از سیاست «اول آمریکا» که محور تصمیم‌های دونالد ترامپ را تشکیل می‌داد انتقاد کرده و نوشته این سیاست به «فقط آمریکا» تبدیل شد.

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به اقداماتی که ایران پس از خروج آمریکا از برجام و معطل ماندن وعده‌های کشورهای اروپایی برای جبران آثار خروج آمریکا از این توافق گفت: «همراستا با خروج آمریکا [از برجام] در سال ۲۰۱۸ ایرانی‌ها هم به سمت برچیدن مفاد کلیدی این توافق پیش رفتند. آنها غنی‌سازی ۲۰ درصد را آغاز کردند و در وضعیت تولید اورانیوم قرار دارند.»

لودریان در ادامه با تکرار ادعاهای اثبات‌شده درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت: «وضعیت بسیار خطرناکی است چون دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تبعات ژئواستراژیکی عظیمی خواهد داشت.»

رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه در ادامه تصریح کرده که در حال حاضر عکس آنچه دونالد ترامپ دنبال آن بوده محقق شده است.

او گفت: «ما باید دنبال راهی برای بازگشت به توافق وین (برجام) باشیم. این درباره ایران هم صادق است. ما در وضعیتی عکس آنچه ترامپ می‌خواست قرار داریم. ترامپ می‌خواست فشار حداکثری از دستیابی ایران به سلاح جلوگیری کند. نتیجه فشار حداکثری این بوده که ایران فاصله چندانی با توانایی رسیدن به سلاح هسته‌ای ندارد.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه در بخش دیگری از مصاحبه خود خواستار از سر گیری مذاکرات در چارچوب برجام شد. او درباره اینکه کدام طرف (ایران یا آمریکا) باید آغازکننده این مذاکرات باشد هم اظهارنظر کرد

منبع: الوقت

ارسال نظرات