لایحه بودجه 1400 از اوایل دی ماه به کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رفت تا بعد از تأیید کلیات این لایحه در کمیسیون تغییرات لازم در آن اعمال شود. بسیاری از نمایندگان مجلس معتقد بودند که اصلاحات ساختاری از جمله تغییر در مالیاتها و کاهش وابستگی به نفت در لایحه دولت اعمال نشده است و کمیسیون تلفیق بودجه باید این تغییرات را اعمال کند.
در همین خصوص سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: دولت منابع درآمدی را در بودجه سال آینده 495 هزار میلیارد تومان پیشبینی کرده بود که ما بعد از بررسی و شفافسازی به مبلغ 799 هزار میلیارد تومان رسیدیم.
وی با بیان اینکه 299 هزار میلیارد تومان افزایش منابع درآمدی در لایحه بودجه ایجاد شده است، اظهار کرد: کمیسیون تلفیق بودجه با شفافسازی منابع درآمدی دولت توانست این مبلغ را استخراج کند، بهطور مثال 125 هزار میلیارد تومان ذکرشده در بودجه 1400 در هیچ ردیفی نیامده بود، همچنین سهم 5درصدی دولت از ارزش افزوده از 66 هزار میلیارد تومان به 88 هزار و 300 میلیارد تومان، یک درصد سهم بهداشت از 12 هزار و 200 میلیارد تومان به 17 هزار و 660 میلیارد تومان و سهم ورزش هم از هزار و 430 میلیارد تومان به هزار و 589 میلیارد تومان افزایش یافت.
درآمد مالیات ارزش افزوده رشد کرد؛ افزایش 20هزار میلیارد تومانی عوارض گمرکی
در قسمت درآمدها پیشبینی میشد که تغییرات مهمی در حوزه مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم از جمله ارزش افزوده اعمال شود. همانطور که اشاره شد کمیسیون تلفیق، به رقم 66 هزار میلیارد تومانی که دولت برای مالیات ارزش افزوده لحاظ کرده بود 22 هزار میلیارد تومان اضافه کرد و این رقم به 88 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
رقم دیگر در این دسته از درآمدهای دولت، مربوط به عوارض واردات است؛ کمیسیون تلفیق، پیشبینی درآمدی دولت در این بخش را از 14.5 هزار میلیارد تومان با 20 هزار میلیارد تومان افزایش به 34هزار میلیارد تومان رساند.
یکی دیگر از مصوبات جنجالی کمیسیون تلفیق مجوز ورود خودروهای کارکرده مناطق آزاد به سرزمین اصلی بود که بر این اساس یک درآمد 17 هزار میلیارد تومانی نیز از این محل پیشبینی شده است.
به این ترتیب، مالیات مستغلات 2100 میلیارد افزایش یافت، مالیات خانههای خالی از 200 به 2000 میلیارد تغییر کرد، حقوق ورودی 20 هزار میلیارد رشد، حقوق ورودی خودرو 2300 میلیارد تومان افزایش، حقوق ورودی گوشیهای تلفن همراه بالای 600 دلار 2500 میلیارد تومان افزوده شدند، همچنین مالیات سیگار نیز با رشد 4200 میلیارد تومانی از 2700 به 7000 میلیارد تومان تغییر کرده است.
در قسمت سایر درآمدها، بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن از 2 هزار میلیارد تومان به 10 هزار میلیارد تومان تغییر کرده است، همچنین درآمدهای متفرقه از 3000 میلیارد به 8500 میلیارد تومان افزایش یافت، در نهایت اینکه 20 هزار میلیارد تومان درآمد جدید نیز برای دعاوی مطروحه وزارت دفاع در محاکم بینالمللی لحاظ شده است.
درآمدهای نفتی چه تغییری کرد؟
بر اساس پیشبینی لایحه بودجه در سال 1400
آمد دولت از این محل حدود 14 هزار میلیارد تومان رشد کرده است.
از سوی دیگر دولت در لایحه پیشبینی کرده بود که از محل صادرات گاز در سال 1400، حدود 38 هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد اما سقف درآمد دولت از این محل در کمیسیون تلفیق با 17.7 هزار میلیارد تومان افزایش به رقم 55 هزار میلیارد تومان رسید.
در یک جمعبندی میتوان گفت، درآمد فروش خالص نفت 14 هزار میلیارد تومان افزایش و درآمد حاصل از صادرات گاز رشد 17 هزار و 700 میلیارد تومانی داشته است، از سوی دیگر 90 هزار میلیارد تومان حاصل از فروش سهام بهعنوان واگذاری دارایی سرمایهای لحاظ شده و در نهایت اینکه 2000 میلیارد تومان هم از محل تهاتر اراضی و املاک با سازمانهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی لحاظ شده است.
گفتنی است، کل درآمد حاصل از افزایش تسعیر نرخ ارز حدود 100 هزار میلیارد تومان است که این رقم به تبصره 14 و جدول هدفمندی یارانهها منتقل خواهد شد.
اوراق فروشی در سال 1400 افزایش، اما برداشت از صندوق توسعه محدود شد
در بخش واگذاری داراییهای مالی، طبق مصوبه کمیسیون تلفیق دولت در سال آینده میتواند از محل انتشار اوراق اسلامی، 146 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. کمیسیون تلفیق، ردیف مجزایی را که دولت برای درآمدهای حاصل از انتشار و فروش اوراق سلف نفتی درنظر گرفته بود، حذف کرده است، بر این اساس درآمد حاصل از ردیف فروش اوراق سلف نفتی که 70 هزار میلیارد تومان پیشبینی شده بود، به جدول اوراق مالی اسلامی اضافه شد.
همچنین دولت پیشبینی کرده بود که در سال 1400، حدود 75.5 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت کند اما کمیسیون تلفیق آن را به 30 هزار میلیارد تومان کاهش داد.
در نهایت اینکه، برای واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانکها منابع 100 میلیارد تومانی لحاظ شده بود که این رقم در کمیسیون تلفیق 10 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. از سوی دیگر برای تسویه بدهی دولت با اشخاص حقیقی و نهادهای عمومی از طریق تهاتر بدهی آن اشخاص با بانکها منابع 35 هزار میلیارد تومانی لحاظ شده است که در ردیف مربوط به خود هزینه خواهد شد.
ارسال نظرات