پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
13 دی 1399 - 16:19

فرش قرمز خونین برای کابینه منصور هادی

انفجار مهیبی که در روز ورود وزرای کابینه به عدن در فرودگاه روی داد موجب شد تا شادی سعودی‌ها چندان دوامی نداشته باشد.
کد خبر : 8099

پایگاه رهنما:

انفجار مهیبی که در روز ورود وزرای کابینه به عدن در فرودگاه روی داد موجب شد تا شادی سعودی‌ها از اعلام توافق جدید میان منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن با شورای انتقالی جنوب برای تشکیل دولت جدید بر اساس توافق ریاض، چندان دوامی نداشته باشد و دولت خودخوانده جدید در قدم نخست با خطر فروپاشی روبه‌رو گردد.

 

بحران اختلافات و جرقه انفجار عدن

با اینکه تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است، مقامات سعودی و کابینه منصور هادی تلاش دارند تا از طریق نسبت دادن این انفجار به انصارالله از فروپاشی زودهنگام کابینه جلوگیری کرده و بر این شکست بزرگ در عرصه سیاسی یمن سرپوش نهند

بدون تردید یکی از مهمترین اثرات این انفجار، که اخبار تأیید نشده‌ای نیز از کشته شدن وزیر کشور کابینه منتشر شده است، تشدید بی‌اعتمادی میان نیروهای حاضر در توافق، آشکار شدن عمق شدید اختلافات و ناپایدار بودن توافقات و کابینه‌های ائتلافی در آینده است.

پس از دور جدید درگیری‌های میان نیروهای وفادار به هادی و نیروهای جنوبی نزدیک به امارات در استان ابین، عربستان از طریق توافقات پشت پرده با امارات برای احیای توافق ریاض و اجرای بندهای سیاسی و نظامی آن کوشید و در همین راستا هفته گذشته خبر تشکیل دولت جدید عدن اعلام شد که بر اساس تقسیم ۵۰_۵۰ سهم از کابینه (هر کدام 12 وزارتخانه) با شورای انتقالی جنوب بود و اینکه بخشی از وزرای هیئت دولت که در ریاض به سر می‌برد به عدن  بازگردند. از طرف دیگر در بعد نظامی نیروهای جنوبی باید علاوه بر عقب‌نشینی از مواضع خود در عدن محل دولت کاخ ریاست جمهوری و استان ابین، کنترل جزیره سقطری را نیز بر اساس توافق ریاض به نیروهای هادی واگذار می‌کردند.

هدف اصلی عربستان از تکاپوی جدید برای پایان دادن سریع به اختلافات از طریق اعمال فشار بر شخص هادی، متمرکز کردن ائتلاف به تحولات مأرب و جلوگیری از سقوط این استان استراتژیک به دست نیروهای انصارلله می‌باشد.

این توافق در درون خود اما رضایت کامل شورای انتقالی را به همراه ندارد زیرا شورای انتقالی علاوه بر آنکه حاضر به واگذاری جزیره سقطری نیست (که امارات نیز درآنجا پایگاه نظامی دارد) بلکه در مورد واگذاری مناطق دیگر تحت امر خود در استان‌های جنوبی یمن به نیروهای هادی به عنوان از بین رفتن دستاوردهای نظامی خود بویژه برای اعلام استقلال و جدایی می‌نگرد؛ بویژه که منصور هادی از توان و تأثیرگذاری چندانی در تحولات یمن برخوردار نیست. نیروهای شورای انتقالی جنوبی چند روز قبل با ورود اعضای دولت جدید وابسته به منصور هادی به عدن مخالفت خود را اعلام کرده بودند.

بنابراین می توان گفت مظنون اصلی حمله به فرودگاه عدن نیروهای شورای انتقالی هستند با توجه به امنیت فرودگاه عدن نیز را نیز برعهده دارند. همچنین نباید از یاد برد که طرح عربستان برای گسیل نیروهای شورای انتقالی برای نجات استان مأرب که پایگاه اصلی و سنتی اخوانی‌ها در یمن است، با رضایت باطنی امارات همراه نیست و شورای انتقالی نیز از تضعیف جایگاه حزب اصلاح در تحولات میدانی یمن ناخرسند نخواهد بود.

از طرف دیگر حزب اصلاح نیز که  به دلیل کاهش سهم این گروه از کابینه خود را بازنده این توافق  می‌بیند و تن دادن به این توافق را به دلیل فشار عربستان و ترس از دست دادن استان مأرب پذیرفته است. طی ماه‌های اخیر گزارش‌های مختلفی از اختلاف امارات با منصور هادی بر سر حضور نیروهای اخوانی‌ در کابینه منتشر شده است و همین امر موجب شده تا برخی گمانه‌زنی‌ها از عامل انفجار به سوی اخوانی‌های حزب اصلاح متمایل شود. در این رابطه «هانی بن بریک»، جانشین رئیس گروه موسوم به «شورای انتقالی جنوب یمن» در حساب توییتری خود گفت اگر چه انصارالله از توافق ریاض و تشکیل کابینه جدید دولت مستعفی ناراحت و متضرر است، ولی افراد وابسته به «رژیم قطر و ترکیه» نیز هستند و ناراحتی آن ها از این توافق شدیدتر است.

 اما بعد دیگر تأثیرات انفجار فرودگاه عدن را می‌توان در جبهه جنگ مأرب مشاهده کرد. همانطور که گفته شد انصارالله در حال حاضر با پیشروی‌های بزرگی که در این استان استراتژیک به عنوان مهم‌ترین پایگاه ریاض در مرکز یمن داشته، محاصره شهر را کامل و عرصه بر مزدوران دولت هادی تنگ کرده است. طبیعتاً با شکست‌ تلاش‌های سعودی برای ایجاد جبهه واحد برای رفع محاصره مأرب از طریق پایان دادن به اختلافات در کابینه هادی، وضعیت میدانی جنگ در این استان همچنان بر مدار پیشروی‌های انصارالله و ارتش یمن خواهد بود.

منبع: الوقت

ارسال نظرات