06 خرداد 1397 - 12:12
تحقق شعار سال چگونه امکان پذير است؟

نقش زنان در حمايت از کالاي ايراني

رهبر حکیم انقلاب (مدظله العالی) سال ۱۳۹۷ را سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کردند. نامگذاری برای سال‌ها اقدامی نمادین است که اولویت اصلی کشور را برای همهی اقشار مشخص میکند تا هر کس به فراخور شرایط و جایگاهی که دارد، برای تحقق آن تلاش کند.
نویسنده :
اميرعلي متدين
کد خبر : 802

پایگاه رهنما :

رهبر حکيم انقلاب(مدظله العالي) سال 1397را سال «حمايت از کالاي ايراني» نام‌گذاري کردند. نام‌گذاري براي سال‌ها اقدامي نمادين است که اولويت اصلي کشور را براي همه‌ي اقشار مشخص مي‌کند تا هر کس به فراخور شرايط و جايگاهي که دارد، براي تحقق آن تلاش کند. «حمايت از کالاي ايراني» نيز، اقدامي کليدي در تقويت اقتصاد کشور در چارچوب «اقتصاد مقاومتي» است؛ اقدامي که بر اساس اتکا به توانايي‌هاي اقتصادي داخلي منجر به رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال خواهد شد. آمارها نشان مي‌دهد، خريد هر کيلوگرم کالاي خارجي درحالي که نمونه و مشابه داخلي دارد، 2 فرصت شغلي را در کشور مصرف‌کننده از بين مي‌برد و در نتيجه منجر به معيوب شدن چرخه اقتصاد مي‌شود. لذا در چنين شرايطي، «حمايت از کالاي ايراني» بسيار ضروري است. در اين ميان اگر چه لازم است در درجه‌ي اول مسئولين و سپس آحاد ملت براي تحقق اين هدف تلاش کنند، اما از نقش کليدي بانوان نيز نبايد غافل بود. بانوان بيش از نيمي از جمعيت کشور را به خود اختصاص داده‌اند و يکي از مهمترين عوامل خريد براي وسائل و اسباب خانه هستند.

از اين رو بانوان نقش مهمي در حمايت و خريد کالاي ايراني دارند و مي‌توانند اين تاثير را بر خانواده و جامعه بگذارند که خريد کالاي ايراني در اولويت باشد. وقتي خانواده‌اي براي خريد به بازار مي‌روند، مردها بيشتر حساب و کتاب‌هاي مربوط به دخل‌و‌خرج منزل را بر عهده دارند و در چارچوب توانِ اقتصادي خانواده، خرج مي‌کنند اما اين بانوان هستند که معمولاً «انتخاب» مي‌کنند. لذا براي تغيير الگوي مصرف خانواده، تمرکز بر نقطه‌ي کانوني «انتخاب»‌ها که بانوان هستند، امري ضروري است. به طور معمول توليد ملي و بالابردن کيفيت توليد داخل در کارخانه‌ها، به صورت جهادي بر عهده مردان است و حمايت از توليد داخلي در خانواده‌ها مسئوليت زنان است؛ چرا که مادران در خانواده نقش فرهنگ‌سازي را بر عهده دارند. البته نبايد ناديده گرفت که بخشي از زنان جامعه توليدکننده و مولد هستند و در بحث اشتغال و پرورش نيروي کار فعاليت مي‌کنند. همچنين مبارزه با تنبلي و بيکاري و پرورش نسلي توانمند و توليدکننده نيز يکي از وظايف مهم زنان است. علاوه بر اين برخي اساتيد رشته کارآفريني بر نقش مؤثر زنان روستايي و شاغل در تقويت توليد ملي تأکيد دارند و نقش زنان شاغل و روستايي در توليد ملي بسيار مهم است؛ چرا که آن‌ها با احساس تعهد و مسئوليت بيشتر مي‌توانند چرخه صنعت کشور را رونق دهند.اما نقش زنان در جايگاه مدير «انتخاب»‌ها در خانواده، در راستاي تحقق «حمايت از توليد داخلي» کليدي‌تر از ساير جايگاه‌هايي است که بانوان مي‌توانند در آن جايگاه‌ها نقش ايفا کنند. به طور معمول در خريد‌ها اگر زنان و دختران خانواده، يک کالاي ايراني را بپسندند، ديگر ساير اعضاي خانواده روي حرف آن‌ها حرفي نمي‌زنند و به عکس، اگر زنِ خانواده از کيفيت يک کالا راضي نباشد يا دلش با خريد آن کالا نباشد، به طور معمول آن کالا از سبد خريد خانواده حذف مي‌شود. لذا براي فرهنگ‌سازي سريع‌تر و موثر‌تر در حيطه‌ي اقتصاد مقاومتي – خصوصاً حمايت از کالاي ايراني- بايد توجه ويژه به «مديريت انتخاب» در خريد‌ها داشت و با سياست‌گذاري مناسب، بانوان که «مديران انتخاب‌هاي اقتصادي» هستند را مديريت کرد. در خصوص مديريت انتخاب‌ها، ريچارد تيلر اقتصاددان و متخصص اقتصاد رفتاري که در سال 2017 جايزه‌ي نوبل اقتصاد را نيز دريافت کرد نظرياتي دارد که در کتاب «سقلمه»‌ي وي به زبان فارسي ترجمه شده است. وي معتقد است اگرچه نمي‌توان در انتخاب مردم، به آن‌ها اجبار کرد که انتخابي خاص داشته باشند، اما مي‌توان قوانين، ساختارها و شرايط را به گونه‌اي چيد که ناخودآگاه درصد بالايي از انتخاب‌ها، به سمتي که سياست‌گذار تمايل دارد و معتقد است که آن به سود مردم است، هدايت شود. وي اين نوع مديريت انتخاب را «پدرسالاري مردم‌سالارانه» مي‌خواند و معتقد است مردم‌سالاري در چنين شرايطي زير سوال نمي‌رود. به طور مثال با توجه به متوسط قد بانوان نسبت به آقايان، مي‌توان قفسه‌هاي فروشگاه‌ها را به گونه‌اي مديريت کرد که کالاهاي توليد داخل، بيش از پيش در ديد بانوان باشد. در همين راستا مي‌توان به سياست‌گذار پيشنهاد کرد که در آموزش و پرورش، اولويت ايجاد باور در خصوص توليد ملي را مدارس دخترانه قرار دهند و بهترين مربيان تربيت اقتصادي را به بانوان اختصاص دهند. اين عمل خود به خود بازدهي بسيار بيشتري خواهد داشت، نسبت به اين‌که توان آموزشي و تربيتي بين مدارس دخترانه و پسرانه تقسيم شود. همچنين بر اساس نظريه‌ي تيلر، لازم است تبليغات مربوط به «حمايت از کالاي ايراني» در محيط‌هايي که بانوان حضور بيشتري دارند، پررنگ‌تر از ساير قسمت‌ها باشد. نتيجه آن‌که با تمرکز بر مديريتِ «مديرانِ انتخاب» که بانوان سرزمين‌مان هستند، مي‌توان انتخاب‌هاي اقتصادي خانواده‌ها را به سمتِ حمايت از کالاي داخلي سوق داد تا رونق توليد و اشتغال را در کشورمان شاهد باشيم.همانطور که مبرهن است زنان جامعه اسلامي مي توانند نقشي کليدي و بسيار تاثيرگذار در تحقق شعارسال داشته باشند و گره کور بسياري از معضلات اقتصادي کشور را با حمايت از کالاي داخلی باز کنند.

ارسال نظرات