پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
23 آذر 1399 - 15:57
خبر

مذاکرات صلح افغانستان باردیگر به تعویق افتاد

مذاکرات صلح افغانستان برای سه هفته به تعویق افتاد.
کد خبر : 7914

پایگاه رهنما:

 

به گزارش الوقت، هیأت‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان اعلام کردند که به‌منظور مشورت‌های بیشتر در مورد موضوعات مربوط به دستورکار مذاکرات صلح، بر روی وقفه‌ سه هفته‌ای به توافق رسیده‌اند.

در بیانیه مشترک دو هیأت مذاکره‌کننده که شنبه‌ شب (۲۲ آذر) منتشر شده، آمده است که این توقف سه هفته‌ای از ۲۴ آذر آغاز می‌شود. دور بعدی مذاکرات در شانزدهم جدی از سر گرفته می‌شود.

بر اساس این گزارش، هر دو هیأت مذاکره‌کننده فهرست ابتدایی موضوعات مربوط به برنامه را باهم تبادل کرده و درباره آن بحث‌های مقدماتی توضیحی را نیز انجام داده‌اند.

نادر نادری،‌ سخنگوی هیأت مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان در توئیتی نوشت: «از آنجایی که موضوعات برنامه کار نیاز به مشورت بیشتری دارد، دو طرف توافق کردند که دور دوم مذاکرات در ۱۶ دی سال جاری ۱۳۹۹ برابر با ۵ ژانویه ۲۰۲۱ آغاز گردد.»

در این بیانیه مشترک هیأت‌های مذاکره‌کننده از دولت و مردم قطر به‌منظور میزبانی و فراهم‌کردن تسهیلات لازم قدردانی شده است.

این درحالی است که به تازگی حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان گفته است که مراحل بعدی مذاکرات صلح باید در داخل افغانستان به پیش برده شود.

آمریکا بعد از ناکامی نظامی در افغانستان به منظور تحقق اهداف خود مذاکراتی را با گروه طالبان آغاز کرد و در نهایت به توافقی با این گروه دست یافت.

نمایندگان آمریکا و طالبان پس از چند دور مذاکره، سرانجام اسفند سال ۱۳۹۸ اعلام کردند که توانستند در پایتخت قطر به توافق برسند.

مهم‌ترین بندهایی که در توافق صلح واشنگتن ملزم به اجرای آن شده است عبارت‌اند از خروج تدریجی همه نیروهای نظامی آمریکا و همپمانانش، تخلیه پایگاه‌های نظامی، آزادی زندانیان طالبان در مقابل آزادی افرادی که نزد این گروه اسیرند، آغاز اقدامات قانونی در واشنگتن برای تغییر و رفع تحریم‌ها علیه این گروه و اعضای آن. همچنین آمریکا متعهد شد که تمامیت ارضی و استقلال سیاسی افغانستان را تهدید نکند. در مقابل طالبان نیز متعهد شده است که ضمن آزادی زندانیان، مانع اقدامات تروریستی القاعده از خاک افغانستان علیه ایالات‌متحده و متحدان کاخ سفید شود. طالبان از همکاری یا هر اقدامی که ایالات‌متحده یا شرکا و شهروندان این کشور را تهدید می‌کند خودداری و جلوگیری خواهد کرد.

 

منبع: الوقت

ارسال نظرات