پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
01 خرداد 1397 - 10:52
رهبر انقلاب اسلامی (مدظله العالی):

مهمترین نیاز امروز دنیای اسلام وحدت و پیشرفت علمی است

حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شرکت کنندگان در کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» مهمترین نیاز امروز دنیای اسلام را «وحدت و یکپارچگی» و همچنین «حرکت جدی برای پیشرفت علمی در همه علوم» دانستند و تأکید کردند: امروز «بیداری» در دنیای اسلام به وجود آمده است و به رغم تلاش غربی‌ها برای انکار آن، این بیداری زمینه ساز گرایش بیشتر به اسلام و نویدبخش آیند‌های بهتر است.
کد خبر : 768

پایگاه رهنما :

حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شرکت کنندگان در کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» مهمترین نیاز امروز دنیای اسلام را «وحدت و یکپارچگی» و همچنین «حرکت جدی برای پیشرفت علمی در همه علوم» دانستند و تأکید کردند: امروز «بیداری» در دنیای اسلام به وجود آمده است و به رغم تلاش غربی‌ها برای انکار آن، این بیداری زمینه ساز گرایش بیشتر به اسلام و نویدبخش آیند‌های بهتر است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی (مدظله العالی) با قدردانی از دستاندرکاران و پدیدآورندگان این همایش، به ویژه شخص آیت الله مکارم شیرازی، گفتند: امروز هر حرکتی که موجب شناخت بیشتر گروه‌ها و فرقه‌های اسلامی از یکدیگر شود، یک حسنه است و این گردهمایی از مصادیق حرکت در جهت اتحاد امت اسلامی است. حضرت آیتالله خامن‌های (مدظله العالی) با اشاره به تلاش دیرینه دشمنان برای رو در رو قرار دادن مسلمانان افزودند: در چنین شرایطی، هر عملی که موجب شناخت مسلمانان از نقاط قوت یکدیگر و زمینهساز هم افزایی آن‌ها شود، به وحدت و یکپارچگی امت اسلامی کمک خواهد کرد. ایشان به نقش شیعه در طول تاریخ برای اعتلای علوم اسلامی و طبیعی اشاره و خاطرنشان کردند: این آثار و خدمات گرانبها باید به امت اسلامی معرفی شوند زیرا مایه افتخار و موجب یکپارچگی خواهند بود.
علت اصلی تحت سلطه قرار گرفتن دنیای اسلام رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم مراقبت جدی برای جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه و گلایه میان فِرَق اسلامی، گفتند: یکی از مسائل بسیار مهم و مورد نیاز کنونی دنیای اسلام، موضوع پیشرفت علمی و حرکت جدی در این زمینه است.
حضرت آیتالله خامنهای، علت اصلی تحت سلطه قرار گرفتن دنیای اسلام را عقبماندگی علمی دانستند و افزودند: دنیای غرب بعد از قرن‌های متمادی عقبماندگی علمی، توانست با استفاده از پیشرفت‌های علمی دنیای اسلام، ثروت و قدرت علمی، نظامی، سیاسی و تبلیغاتی خود را افزایش دهد و در نهایت با استعمار، وضعیت کشور‌های اسلامی را به شرایط کنونی برساند. ایشان با اشاره به زورگویی قدرت‌های غربی به کشور‌های اسلامی و دنبالهروی بسیاری از حکام این کشور‌ها از زورگویان بینالمللی، تأکید کردند: این شرایط باید بهواسطه پیشرفت علمی کشور‌های اسلامی تغییر کند و دنیای اسلام میتواند بار دیگر در قله تمدن بشری قرار گیرد. رهبر انقلاب (مدظله العالی)، حرکت در مسیر پیشرفت علمی را وظیفه حکومت‌های اسلامی و نخبگان آن برشمردند و گفتند: نخبگان دنیای اسلام باید یک حرکت عظیم فکری و یک خواست عمومی برای پیشرفت علمی و رسیدن به قله علم و دانش را به وجود آورند.
حرکت علمی را تا رسیدن به مرز‌های دانش ادامه میدهیم
حضرت آیتالله خامن‌های (مدظله العالی) از حرکت جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیشرفت علمی بهعنوان یک نمونه موفق یاد کردند و افزودند: بر اساس گزارش‌های مراکز علمی جهانی، شتاب حرکت علمی ایران در سال‌های گذشته، ۱۳ برابر متوسط جهانی بوده است. ایشان خاطرنشان کردند: ما این مسیر را تا رسیدن به مرز‌های علم و دانش ادامه خواهیم داد و ایران بر خلاف غربیها، آمادگی انتقال دستاورد‌ها و پیشرفت‌های علمی خود را به دیگر کشور‌های اسلامی دارد. رهبر انقلاب (مدظله العالی)، پیشرفت در علوم اسلامی و علوم طبیعی را ضروری خواندند و افزودند: یکی از مواردی که اسلام میتواند در مسائل مختلف بشری «حرف نو» داشته باشد، در زمینه مسائل فقهی است که باید در این زمینه کار بیشتر و جدیتری انجام شود.
باید فلسفه اسلامی را در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی امتداد داد
حضرت آیتالله خامن‌های (مدظله العالی) با تأکید بر اینکه باید در زمینه فلسفه و علوم عقلی، سرعت حرکت علمی افزایش یابد، گفتند: غربیها، فلسفه خود را تا عرصه‌های مختلف مسائل سیاسی و اجتماعی امتداد دادهاند و ما نیز باید چنین کاری را انجام دهیم زیرا فلسفه اسلامی، قویتر، ریشهدارتر و مستحکمتر از فلسفه غربی است. ایشان با اشاره به گسترش بیداری در دنیای اسلام و افزایش گرایش به اسلام در جهان، خاطرنشان کردند: امروز جوانان در دنیا، سؤال‌های زیادی دارند که میخواهند پاسخ آن‌ها را در چارچوب اسلام بیابند، بنابراین باید حرکت علمی در دنیای اسلام شتاب بگیرد و امت اسلامی بار دیگر به اوج اقتدار علمی و تمدنی خود برسد تا دشمنان اسلام و امریکایی‌ها نتوانند به رؤسای کشور‌های اسلامی دستور بدهند و «باید و نباید» بگویند.
پیشرفت‌های علمی و فنی ایران زمینه همکاری ایران با سریلانکا است
حضرت آیت الله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای سیریسنا، رئیسجمهوری سریلانکا با اشاره به روابط فرهنگی و تاریخی میان دو کشور و همچنین کشور‌های منطقه شبه قاره، سطح کنونی روابط تجاری ایران و سریلانکا را بسیار کمتر از ظرفیت‌های موجود دانستند و تأکید کردند: کشور‌های آسیایی باید هر چه بیشتر با یکدیگر کار و همکاری کنند، زیرا این همکاری‌ها موجب تقویت آن‌ها خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله خامن‌های پیشرفت‌های علمی، فنی و تحقیقاتی ایران را زمین‌های مناسب برای گسترش همکاری‌های دو کشور برشمردند و افزودند: جمهوری اسلامی ایران آماده تقویت دوستی و همکاری با دولت و کشور شماست و در این خصوص باید یادداشت‌های تفاهمی که امروز امضا شد، بهطور جدی پیگیری و عملیاتی شوند.
در این دیدار که آقای روحانی رئیسجمهور نیز حضور داشت، آقای سیریسنا با ابلاغ سلام گرم دولت و ملت خود به رهبر انقلاب، گفت: در مذاکرات امروز تصمیم گرفتیم فعالیت‌ها و همکاری‌های دو کشور را چند برابر و تفاهمات انجامشده را عملی کنیم. رئیسجمهوری سریلانکا، ایران را یکی از پیشرفتهترین کشور‌ها در حوزه فنی، علمی و دانشگاهی دانست و ابراز امیدواری کرد در نتیجه افزایش همکاری‌های دو کشور، سریلانکا از پیشرفت‌های علمی ایران بهرهمند شود.

ارسال نظرات