دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
26 آبان 1399 - 13:23

درآمد کلان دولت از مبارزه یکساله قوه قضائیه با فساد اقتصادی

قوه قضائیه با پیگیری‌های همین چند ماه اخیر موفق شده ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از این ارزها را به کشور بازگرداند، معادل ریالی این عدد می‌شود چیزی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، یعنی حدود یک پنجم بودجه عمومی دولت در سال ۹۹!
کد خبر : 7658

پایگاه رهنما:

در دورانی که فروش نفت کشور به واسطه تحریم‌ها با مشکل جدی روبه‌رو  شده، گرفتن مالیات برای دولت بسیار مهم است تا بتواند کشور را اداره کند، به خصوص گرفتن مالیات از افراد پردرآمد عدلیه طی یک سال گذشته با پیگیری‌های مداوم، حدود 30 هزار میلیارد تومان از مالیات معوقه افراد دانه درشت و پر درآمد را به نفع دولت و اقتصاد کشور زنده کرده، این عدد یعنی معادل چیزی حدود 25 میلیون بشکه نفت!

در شرایطی که بازگشت ارز ناشی از صادرات کالا به کشور یک نیاز مهم محسوب می­‌شود تا بتوان جلوی نوسانات بازار ارز را گرفت، قوه قضائیه با پیگیری‌های همین چند ماه اخیر  موفق شده 3 میلیارد و 400 میلیون دلار از این ارزها را به کشور بازگرداند، معادل ریالی این عدد می‌شود چیزی حدود 100  هزار میلیارد تومان، یعنی حدود یک پنجم بودجه عمومی دولت در سال 99!

همچنین در پرونده 250 صادرکننده ارز،، حدود 14.5 میلیارد یورو ارز ناشی از صادرات، رفع تعهد شد و به عبارتی  30 هزار میلیارد تومان بیشتر از کل یارانه نقدی که دولت در طول یک سال به مردم می‌دهد!

یکی دیگر از مشکلات در سالهای اخیر، دانه درشت‌هایی هستند که از بانکها، وام­های کلان می‌گیرند و این پولها را هم برنمی‌گردانند. قوه قضائیه اینجا هم به کمک دولت آمده و  موفق شده حدود 30 هزار میلیارد تومان از این وام ها را به نظام بانکی و نهادهای دولتی بازگرداند. یعنی حدود 10 برابر اختلاس معروف به 3000 هزار میلیاردی به خزانه بازگشته است.

از طرفی هم پول بیش از 2 میلیون و 300 هزار نفر از هموطنانی که سپرده‌هایشان توسط مؤسسات مالی غیرمجاز از بین رفته بود به آنها بازگردانده شد، چیزی نزدیک 237 هزار میلیارد تومان!

بازگشت هزاران میلیارد تومان از تعاونی‌های اعتباری به بیت‌المال در سال 98

قوه قضائیه موفق شد صرفاً در ماه‌های پایانی سال 1398، مبلغ 1500 میلیارد تومان از اموال تعاونی افضل توس را به بانک مرکزی انتقال دهد. همچنین 1450 میلیارد تومان از اموال تعاونی وحدت به بانک مرکزی منتقل شد. از اموال تعاونی فرشتگان، 300 میلیارد تومان توسط قوه قضائیه به بانک مرکزی واگذار شد. از اموال تعاونی ثامن الحجج 600 میلیارد تومان به بانک مرکزی واگذار شد و 435 میلیارد تومان به مردم و سپرده گذاران پرداخت شد و اموال و دارایی‌های دیگری نیز از این موسسه شناسایی شده که به مرور فرآیند فروش یا انتقال آن‌ها به بانک مرکزی انجام خواهد شد تا تمام یا حداقل بخش عمده‌ای از اعتبارات بانک مرکزی از ناحیه این خط اعتباری تأمین شده باشد.

مبارزه با زمین خواری هم یکی دیگر از اقدامات مهم عدلیه به نفع قوه مجریه است

جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی در سال جاری

از آغاز سال 1399، تا آبان ماه 819 واحد صنعتی که تعطیل و کارگران آن بیکار شده بودند یا در معرض تعطیلی بود، احیا شد و به چرخه تولید بازگشت. بیش از 27 هزار شغل برای کارگران این واحد‌های صنعتی ایجاد شده است.

این آمار در 12 ماه سال گذشته 994 مورد بوده است.

وصول 9 هزار و 500 میلیارد تومانی معوقات بانکی

رئیس سازمان ثبت اسناد گفته است: 9 هزار و 500 میلیارد تومان معوقات بانکی با رشدی 39 درصدی در هفت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل وصول شده است.

عمل به 100 درصد تعهدات در راه‌اندازی سامانه‌های مبارزه با قاچاق

در بحث مقابله با قاچاق سازمان‌یافته، یکی از اقدامات پیشگیرانه، تجهیز نرم‌افزاری و زیرساختی گمرکات و فراهم آوردن سامانه‌های رصد و شناسایی کالاهای قاچاق است. «قوه قضائیه به 100 درصد تعهدات خود در راه‌اندازی سامانه‌های مبارزه با قاچاق عمل کرده است»؛ این تاکیدرئیس دستگاه قضادر جلسه پیگیری اجرای مصوبات سفر‌های استانی خود به زنجان و بوشهر بود.

در تیرماه سال جاری نیز در آیین رونمایی از سامانه‌های جدید الکترونیکی قوه‌ قضائیه با حضور آیت‌الله رئیسی، اشاره شد که مطابق آمارهای ارائه شده، قوه قضائیه در بین دستگاه‌های کشور صددرصد تعهداتش را در زمینه راه‌اندازی سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا انجام داده و سامانه‌های مورد نیاز در قوه قضائیه راه‌اندازی شده تا در ارتباط با سامانه‌های دستگاه‌های دیگر، نقش بسزایی در مبارزه با قاچاق کالا داشته باشد.

اعاده 13هزار و 300 هکتار از اراضی ملی تصرف شده به بیت المال در سال گذشته

مجموعا 13 هزار و 300 هکتار در حوزه تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری غیرمجاز به بیت المال اعاده شده و 39 هزار و یکصد و 70 هکتار از سواحل آزادسازی صورت گرفته است.

اثربخشی عملکرد سازمان بازرسی در حوزه های مختلفدر دوره تحول

سازمان بازرسی در حوره صنعت هشت هزار و 542 میلیارد ریال و قریب به 186 میلیون دلار اثربخشی داشته است.

در حوزه نفت بالغ‌بر 1115 میلیارد تومان و 546 میلیون دلار اثربخشی و به بیت‌المال بازگشته است.

در حوزه بانکی 143 هزار میلیارد ریال و 12 میلیون دلار اثربخشی داشته‌ است.

در حوزه گمرک در یک مورد 1000 کانتینر قاچاق در گمرک شهید رجایی شناسایی‌شده است. 212 کانتینر قاچاق در گمرک قشم کشف‌شده است. از ترخیص 69 دستگاه کانتینر برنج تاریخ‌مصرف گذشته جلوگیری به‌عمل‌آمده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات