پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
09 آبان 1399 - 23:52

ترامپ و بایدن چقدر برای کمپین انتخاباتی خود هزینه کرده‌اند؟

متعاقب دو قطبی شدن فزاینده انتخابات و رقابت میان جو بایدن و دونالد ترامپ، غالب پیش‌بینی‌ها از این امر حمایت داشتند که هزینه انتخابات هر دو نامزد نیز در سطحی گسترده بالا خواهد رفت و احتمالا رکورد هزینه انتخاباتی به صورت چشم‌گیر شکسته خواهد شد
کد خبر : 7550

پایگاه رهنما :

انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر (13 آبان) آمریکا در بسیاری از ابعاد یک انتخابات خاص و ویژه محسوب می‌شود. شاید هیچگاه جامعه آمریکا به اندازه مقطع کنونی در رقابت میان دو حزب دو قطبی نشده باشد. هر چند همواره رقابت میان دو حزب اصلی یعنی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بوده اما اکنون مساله این است که فضا در مسیر التهاب و تنش میان طرفداران دو حزب سوق پیدا کرده است. برای نمونه در تاریخ انتخابات االات متحده آمریکا سابقه نداشته که هیچگاه در فاصله یک هفته تا روز انتخابات، 70 میلیون نفر تا انتخابات زودهنگام شرکت کنند.
اما یکی از موارد استثنای دیگر در انتخابات جاری کشور آمریکا را می‌توان در ارتباط با هزینه‌های انتخاباتی هر یک از احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات مورد ارزیابی قرار داد. متعاقب دو قطبی شدن فزاینده انتخابات و رقابت میان جو بایدن و دونالد ترامپ، غالب پیش‌بینی‌ها از این امر حمایت داشتند که هزینه انتخابات هر دو نامزد نیز در سطحی گسترده بالا خواهد رفت و احتمالا رکورد هزینه انتخاباتی به صورت چشم‌گیر شکسته خواهد شد. اکنون پیش‌بینی‌ها به واقعیت تبدیل شده و شاهد ثبت رکوردی جدید در هزینه‌های یک انتخابات در آمریکا هستیم. 

 

پیش‌بینی رکوردشکنی تاریخی در هزینه انتخاباتی
بر اساس برآورد اولیه مرکز سیاست‌های پاسخگو (Responsive Politics) تا زمان برگزاری نهایی انتخابات سوم نوامبر، 10.8 میلیارد دلار هزینه صرف انتخابات خواهد شد. البته باید توجه داشت که این هزینه تنها با مربوط به انتخابات ریاست جمهوری نیست و شامل هزنیه انتخاباتی نامزدهای کنگره وکمیته‌های حزبی نیز خواهد شد. بر همین مبنا تخمین زده می‌شود، 5.2 میلیارد دلار هزینه مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و 5.6 میلیارد دلار صرف رقایت در کنگره خواهد شد.  
در این میان نکته قابل توجه این است که تنها از کمک‌های مالی به کمپین انتخاباتی تا اواخر ماه اکتبر 1.38 میلیارد دلار برای هر دو نامزد گردآوری شده که از رکورد تمامی انتخابات تاریخ آمریکا به مراتب بیشتر است. بر اساس آخرین آمارها ستاد انتخاباتی بایدن از ژانویه 20147 تا کنون، 522 میلیون دلار را گردآوری کرده و ستاد ترامپ 557 میلیون دلار. البته در ابتدای سال 2017 و حتی تا اواسط آگوست 2020 این رقم به نفع ترامپ بود اما با نهایی شدن نامزدی بایدن یکباره نامزد دموکرات‌ها از ترامپ به سرعت پیشی گرفت. این وضعیت در شرایطی است که در انتخابات سال هیلاری کلینتون 2016 حدود  483 میلیون دلار و دونالد ترامپ 236 میلیون دلار را گردآوری کرده بودند و مجموع کمک‌های مالی به 982 میلیون دلار رسیده بود. برای مشاهده این وضعیت کافی است به دو نمودار پایین نگاه شود.


جدول میزان گردآوری کمک‌های مالی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از 2008 تا کنون

 

نمودار کمک‌های مالی به کمپین انتخاباتی ترامپ و بایدن

همچنین، در انتخابات اخیر اهدا کنندگان کوچک مردمی که با 200 دلار یا کمتر در همیاری با کمپین‌های انتخاباتی مشارکت کرده‌اند، 14 درصد بیشتر از سال 2016 مشارکت داشته‌اند و اهداکنندگان برتر (بزرگ) نیز 8 درصد بیشتر از سال 2016 به ستادهای انتخاباتی کمک کرده‌اند. در این دوره زنان نیز نقش پررنگ‌تری نسبت به سابق ایفا کرده‌انداند و حدود 43 درصد از جمعیت کل اهداکنندگان کمک مالی را آن‌ها تشکیل می‌دهند. 

 

هزینه بیشتر دموکرات‌ها نسبت به جمهوری‌خواهان
بر خلاف تصور عمومی که ترامپ در مقام یک میلیارددر و سرمایه‌گذار معرفی می‌شود و جو بایدن به عنوان یک سیاست‌مدار از جنس طبقات متوسط و پایین جامعه، تمامی شواهد و داده‌ها نشان‌گر آن هستند که همانند سال 2016 این دموکرات‌ها هستند که هزینه‌ای بیشتر از جمهوری خواهان را صرف تیلبغات انتخاباتی کرده‌اند. یکی از آخرین آمارها که بر اساس مطالعات مرکز سیاست‌ها پاسخ‌گو صورت گرفته، تا ماه سپتامبر دموکرات‌ها 466 میلیون دلار پول نقد در دست داشته‌اند؛ یعنی بیش از 100 میلیون دلار بیشتر از دونالد ترامپ که 325 میلیون دلار را در اختیار داشته است. برای نمونه تا ماه سپتامبر تیم بایدن فقط بیش از 32 میلیون دلار برای تبلیغات فیس بوک و گوگل هزینه کرده بود، در حالی که ترامپ بیش از 23 میلیون دلار هزینه کرده است. 
شواهد داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد که تا ماه سپتامبر نامزدهای دموکرات و کمیته های وابسته تاکنون حدود 54 درصد از کل منابع مالی در دسترس را هزینه کرده‌اند، در حالیکه این نسبت برای جمهوری خواهان و گروه های آنها 38.9 درصد از منابع مالی خود را صرف کرده‌اند.  

 

نمودار هزینه‌های دونالد ترامپ و بایدن

 

نقش کرونا در افزایش هزینه‌ها
یکی از مسائل مهم در افزایش هزینه‌های انتخاباتی در مقطع کنونی، به طور مستقیم در با موضوع شیوع ویروس کرونا ارتباط دارد. در حقیقت، شیوع این بیماری موجب شده که امکان تجمعات بزرگ انتخاباتی وجود نداشته باشد و در نتیجه نامزدهای انتخاباتی ناجار شوند هزینه‌های بیشتری را صرف تبلیغات در تلویزیون، فضای مجازی و رادیو کنند. با این وجود، آنگونه که شواهد نشان می دهد، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا و نامزد ریاست مجدد کاخ سفید، از حزب جمهوریخواهان، نسبت به رقیب دمکرات خود «جو بایدن» در رقابت های انتخاباتی هزینه کمتری سرمایه گذاری کرده است. دلیل این امر را تا حد زیادی می‌توان در ارتباط با راهبرد کمپین انتخاباتی ترامپ در برگزاری تجمعات انتخاباتی دانست. بر خلاف ترامپ، نامزد حزب دموکرات کمتر بر روی تجمعات و گردهمایی‌های حضوری تمرکز دارد و در نتیجه به نظر می‌رسد راهبرد بهره‌گیری از تبلیغات مجازی را در پیش گرفته است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات