پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
14 مهر 1399 - 21:33

تبعات سنگین مرگ احتمالی ترامپ برای آمریکا

طبیعتاً مرگ ترامپ می‌تواند جرقه‌ای برای شعله ور شدن آتش نزاع سیاسی و نژادی و وخیم شدن اوضاع اقتصادی در این کشور شود
کد خبر : 7363

پایگاه رهنما :

با اعلام خبر ابتلای ترامپ و همسرش به ویروس کرونا گزارش‌های ضد و نقیضی از وضعیت سلامتی رئیس جمهور کنونی آمریکا از سوی منابع مختلف آمریکایی و رسانه‌های این کشور منتشر می شود. اگرچه پزشکان ترامپ بر مناسب بودن وضعیت سلامتی او تأکید دارند اما با توجه به سن بالای رئیس جمهور 74 ساله آمریکا و سابقه تلفات بالای ویروس کرونا در این کشور بویژه در میان افراد مسن کارشناسان می گویند هفته آینده برای تعیین وضعیت ترامپ بسیار مهم خواهد بود. همچنین تجزیه و تحلیل هزاران بیمار تحت درمان در یک سیستم بهداشتی جنوب کالیفرنیا نشان داده است که چاقی عامل خطر دیگری برای مرگ بیماری کرونایی بویژه مردان است. ترامپ، مقامات کاخ سفید و پزشک وی در ماه های اخیر بارها از سلامتی جسمانی وی خبر داده اند اما ترامپ عاشق فست فوود است و جدا از گلف بازی ، ورزش زیادی نمی کند.

به طور حتم مرگ ترامپ از جنبه های گوناگونی دارای تبعات قابل توجه در وهله اول برای آمریکا خواهد بود.

 

تأثیرات سیاسی؛ سرنوشت انتخابات چه خواهد بود؟

در بعد سیاسی قابل لمس‌ترین حوزه مسأله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که قرار است 3 نوامبر (13 آبان) به پایان برسد در حالی که هم اکنون فرآیند رای گیری در برخی از ایالت های آمریکا شروع شده است. ترامپ یکی از دو رقیب کسب کرسی ریاست جمهوری و رهبری جامعه آمریکا برای 4 سال آینده می باشد که با جو بایدن از حزب دموکرات به رقابت می‌پردازد. در صورت مرگ ترامپ پیش از اتمام فرآیند انتخابات در سوم نوامبر اولاً باید حزب جمهوری خواه فردی را برای جایگزینی او به عنوان رقیب ترامپ معرفی کند. کمیته ملی جمهوری خواهان و دموکرات‌ها قوانینی دارند که اعضای آن‌ها را به رای دادن به یک نامزد جایگزین دعوت می‌کند. با این حال، چون ترامپ خود یک تنه و بدون رقیب جدی در دور کنونی نامزدی مجدد حزب را به دست آورد یافتن فرد جایگزین کار بسیار سختی است و همچنین رای گیری در برخی ایالت ها شروع شده و بنا بر اعلام رویترز  رای گیری زودهنگام با بیش از ۲.۲ میلیون رأی گیری در حال انجام است، بنابراین و به احتمال زیاد جمهوری خواهان خواستار تعویق برگزاری زمان انتخابات شوند.

بر اساس قانون اساسی آمریکا اختیار تعویق انتخابات ریاست جمهوری بر عهده کنگره می باشد که هم اکنون مجلس نمایندگان در دست دموکرات ها است و این احتمال که کنگره با تعویق انتخابات مخالفت کند بسیار زیاد است. در این شرایط یک گزینه مهم برای جمهوری خواهان آن است که مایک پنس را به عنوان فرد جایگزین ترامپ انتخاب کرده و آرا ترامپ را به عنوان آرا مایک پنس تلقی کنند.

 

 

در این موضوع نیز مسئله به همین سادگی نخواهد بود. اولاً قوانین ایالتهای مختلف آمریکا برای چنین شرایطی با یکدیگر فرق میکند و از طرف دیگر ممکن است حزب رقیب به این اقدام اعتراض نماید. به وضوح می توان بحران موجود در دل خلاهای قانونی برای چنین شرایطی را برای انتخابات بدون ترامپ مشاهده کرد بویژه که جامعه آمریکا دردوران ترامپ با تعمیق شکاف های اجتماعی از جمله شکاف هویتی و نژادی و سیاسی مواجه بوده و وی سردمدار طیف رادیکالی از جنگ طلبان و برتری جویان نژادپرست را بر عهده دارد که در وقایع اعتراضات ماه های اخیر به نژادپرستی ساختاری در آمریکا، گروه های افراطی برای حمایت از رئیس جمهور محبوبشان به طور مستقیم برای سرکوب معترضان وارد میدان شدند. طبیعتاً مرگ ترامپ می تواند جرقه ای برای شعله ور شدن آتش نزاع سیاسی و نژادی در این کشور شود.

 

آینده نامعلوم اقتصاد بحران زده

موضوع کلیدی دیگری که در مورد تبعات مرگ احتمالی ترامپ برای جامعه آمریکا قابل توجه است تأثیرات مخرب نامعلوم این رویداد بر اقتصاد درگیر بحران آمریگا خواهد بود. تنها دقایقی پس از انتشار خبر ابتلای ترامپ و همسرش به کرونا، ارزش سهام در بورس داوجونز آمریکا 1.7 درصد کاهش یافت و اس اند پی هم با کاهش 1.6 درصدی روبرو شد. معاملات آتی با میانگین صنعتی داو جونز ۴۲۸ واحد سقوط کرد  و معاملات آتی اس اند پی S&P ۵۰۰ و معاملات آتی نزدک Nasdaq ۱۰۰ نیز در قلمرو منفی قرار گرفتند. بازار جهانی نفت نیز شاهد کاهش قیمت بود. بهای معاملات نفت برنت در پی انتشار خبر کرونا ترامپ یک دلار و 47 سنت معادل 3.6 درصد کاهش یافت و به 39 دلار و چهار سنت در هر بشکه رسید.

اقتصاد آمریکا پس از شیوع کرونا به سراشیبی سقوط کشیده شد و میلیونها آمریکایی شغل خود را از دست دادند و میلیون ها شهروند این کشور برای دریافت کمک های بیکاری درخواست می دهند. فقط در شش ماه گذشته ، بیش از 22 میلیون شغل آمریکایی از بین رفته است و کمتر از نیمی از آنها تاکنون برگشته اند. طرح کمک 2.2 ترلیون دلاری برای گذار از بحران نیز در کنگره با مانع مخالفت سنا رو به رو شده است. از ماه ژوئیه (تیر)، افراد بیکار هفته ای 600 دلار کمک فدرال بابت مزایای بیکاری در ایالت خود دریافت می کردند. حال اما جمهوری خواهان در کنگره با این استدلال که این مبلغ آنقدر زیاد است که بسیاری از بیکاران را از جستجوی کار منصرف می کند ، با 600 دلار مخالفت کردند.

کارشناسان معتقدند وضعیت اقتصادی با وجود بازگشایی و کاهش محدودیت‌ها در خوشبینانه ترین حالت هم سالها به طول خواهد انجامید تا به وضعیت پیش از کرونا بازگردد. در این شرایط به طور حتم خبر شوکه آور مرگ ترامپ و احتمالات سیاسی که پیشتر شرح داده شد می تواند سم مهلکی برای اقتصاد آمریکا باشد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات