به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد درباره آخرین وضعیت حضور هندیها در بندر «شهید بهشتی» و سرمایهگذاری در بندر چابهار، اظهار داشت: هندیها توانستهاند از بابت عدم شمول مسائل تحریمی، در سرمایهگذاری در بندر چابهار مجوزهایی اخذ کنند و فرآیند تأمین تجهیزات را فعال کردهاند، ازاینرو در سال جاری چند دستگاه جرثقیل موبایل (متحرک) ساحلی با همکاری هندیها وارد بندر چابهار میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: فرآیند ساخت تجهیزاتی که در تعهد هندیهاست فعلاً در قالب قرارداد بهرهبرداری موقت در بندر فعال است، هندیها انگیزه خوبی برای ادامه کار دارند و تعهد 85میلیون دلاری سرمایهگذاری تجهیزاتی آنها ادامه دارد که بهمحض تأمین این تجهیزات، قرارداد اصلی و BOT (قرارداد ساخت، بهرهبرداری و واگذاری) در این بندر فعال خواهد شد.
راستاد درباره جرثقیلهای ساحلی و دروازهای بندر چابهار توضیح داد: مکندههای غلات، جرثقیلها و همچنین گنتریکرینهای بندر شهید رجایی و جرثقیلهای دروازهای سال گذشته وارد بنادر شدند، در بندر چابهار بخشی که مربوط به تعهد اپراتور هندی است، مانده است که همانطور که اعلام شد جرثقیلهای ساحلی آنها امسال میرسد و مابقی در حال انعقاد قرارداد هستند.
تولید داخل تجهیزات بندری
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه بسیاری از تجهیزات بندری با توان داخل در حال تولید است، گفت: سال گذشته جرثقیلهای دروازهای ترمینالهای کانتینری بندر شهید رجایی شامل 15 دستگاه جرثقیل با همکاری تولیدکننده داخلی ساخته و وارد بنادر شد.
وی با تأکید بر اینکه " بر استفاده از تولید داخل برای تأمین تجهیزات دریایی و بندری تمرکز داریم"، اظهار داشت: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع نیز در حوزه ساخت تجهیزات دریایی گامهای بلندی برداشته است.
راستاد با اشاره به جایگاه مناسب کشور در صنعت حملونقل دریایی دنیا، گفت: در شرایط معمول، سهم ما در حملونقل دریایی جهانی مطلوب است، در وضعیت فعلی بیش از 300 میلیون تن ظرفیت در بنادر داریم با این حال از نظر موقعیت جغرافیایی کشور، میتوانیم با توسعه ترانزیت و ترانشیپ، بیش از این ظرفیت تخلیه و بارگیری در بنادر کشور داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه "در سال گذشته بیش از 150 میلیون تن انواع کالا در بنادر ما تخلیه و بارگیری شد"، گفت: در سال جاری بیش از 28 میلیون تن تخلیه و بارگیری انواع کالا در بنادر مختلف کشور، انجام شده است.
ایران از نظر ناوگان تحت مالکیت و پرچم جزو 20 کشور اول دنیا است
وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران از نظر ظرفیت بنادر، ظرفیت ناوگان و موقعیت جغرافیایی، از کشورهای مهم دریایی در جهان محسوب میشود و ایران از اعضای مؤثر سازمان جهانی دریانوردی است. ایران از نظر ناوگان تحت مالکیت و پرچم، جزو 20 کشور اول دنیا است.
اعتراض به سازمان جهانی دریانوردی بابت تحریم غیرقانونی حملونقل دریایی
معاون وزیر راه و شهرسازی راجع به اعمال تحریمها علیه صنعت و حملونقل دریایی کشور، بیان کرد: با وجود اعمال تحریمها، کالای اساسی و مایحتاج کشور از طریق حملونقل دریایی بهصورت روان، وارد بنادر ما میشود و صادرات دریایی هم فعال است.
وی اضافه کرد: البته قطعاً اعمال تحریمها و جلوگیری از تردد ناوگان بینالمللی خصوصاً کشتیهای لاینری کانتینری، محدودیتهایی برای حملونقل دریایی کشور ایجاد میکند که این محدودیتها مغایر با کنوانسیونهای بینالمللی است.
راستاد بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی، اعمال تحریمهای غیرقانونی در صنعت حملونقل دریایی را بهصورت مستمر بهعنوان یک اقدام خلاف قواعد بینالمللی در سازمان بینالمللی دریانوردی مطرح میکند.
ارسال نظرات