پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
27 تير 1399 - 20:10

آیا انتقامی نامرئی در ماجرای سوختن ناو آمریکایی در کار است؟

تاکنون علت دقیق آتش سوزی و انفجار برای مقامات نظامی آمریکایی مسجل نشده است و یا اینکه آن‌ها از بیان علت اصلی حادثه به رسانه‌ها خودداری میکنند
کد خبر : 6814

پایگاه رهنما :

سومین روز از اتش گرفتن کشتی جنگی نیمه سنگین آمریکایی در اسکله پایگاه دریایی سن دیگو می گذرد و تلاشهای ارتش و آتش نشانان برای خاموش کردن آتش همچنان ادامه دارد.

در این آتش سوزی که روز یکشنبه با صدای انفجاری مهیب در کشتی شروع شد بر اساس اعلام سخنگوی نیروی دریایی ارتش آمریکا تلفات جانی نداشته و 59 نفر زخمی شده اند که شامل 36 ملوان و 23 غیرنظامی بوده اند. آنها به دلیل جراحات از جمله مجاورت گرما و استنشاق دود تحت درمان قرار گرفته بودند.

روز دوشنبه ، مقامات بهداشتی با اعلام شرایط هشدارآمیز تأکید کردند كه دود آكریید پخش ده در سن دیگو یكی از بدترین آتش سوزی كشتی های دریایی در سالهای اخیر می باشد.

صدها نفر از دریانوردان نیروی دریایی از روز دوشنبه برای نبرد با آتش سوزی در ناو USS Bonhomme Richard هستند. این آتشسوزی یکی از بدترین حریق کشتی‌های جنگی آمریکایی در خارج از دوران جنگ بوده است.

 

 

بر اساس آنچه که مقامات نیروی دریایی اذعان کرده اند یک دوزخ واقعی در عمق کشتی ایجاد شده که حرارت آن به بالای 1000 درجه می رسد.

وجود این حرارت بالا موجب شده تا تیم آتشنشانی و مقامات ارتش نگران رسیدن آتش به منابع سوختی عظیم کشتی باشند که در صورت انفجاز علاوه بر نابودی کشتی و غرق شدن آن می تواند محیط زیست منطقه را با الودگی گسترده مواجه سازد. به گفته دریادار سوبك فرمانده اعزامی نیروی دریایی ارتش آمریکا حدود 1 میلیون گالن سوخت هواپیما (3.8 میلیون لیتر) در کشتی وجود دارد.

 

 

وجود این خطر موجب شد تا دو ناوشكن موشك انداز یو اس اس فیتزجرالد و یو اس اس راسل - فوراً به اسكله های دورتر منتقل شوند.

 

علت نامشخص آتش سوزی

تاکنون علت دقیق آتش سوزی و انفجار برای مقامات نظامی آمریکایی مسجل نشده است و یا اینکه آنها از بیان علت اصلی حادثه به رسانه ها خودداری میکنند. مایك رانی سخنگوی نیروی دریایی مستقر در سن دیگو گفت: هنوز منشا و علت دقیق این حریق مشخص نشده است ، اما هیچ مدرک فوری مبنی بر تعمدی بودن حادثه وجود ندارد.

دریاسالار سووبک(Sobeck) ، نیز گفت که در تمام طول بدنه کشتی صدمات سوختگی دیده است. او مستقیماً در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بدنه آسیب دیده است پاسخ نداد.

وی در پاسخ به این سؤال كه آیا می توان آن را در 24 ساعت خاموش كرد ، گفت: "این كاملاً ممكن است."

وی نیز اما تأکید دارد که علت دقیق آتش‌سوزی مشخص نیست . دریادار سوبک در مورد دلیل احتمالی آتش سوزی گفت ملوانان روی عرشه گفتند که این کشتی در منطقه‌ای باز قرار گرفته که برای نگهداری کامیون‌ها و وسایل نقلیه هوایی مورد استفاده تفنگداران دریایی بوده است و ممکن است جعبه‌های مقوایی سنگین و مواد دیگر در انبار علت اولیه اتش سوزی باشد.

 

کشتی قابل اورهال است یا خیر؟

برخی ناظران ، از جمله دریانوردان سابق و کارشناسان نیروی دریایی ، این سؤال را مطرح کرده اند که آیا نیروی دریایی کشتی را بازسازی خواهد کرد؟

دریاسالار سوبك در پاسخ به این سؤال كه آیا می توان کشتی را نجات داد ، گفت: در حال حاضر همه اقدامات ممکن در حال انجام است و فعلاً خاموش کردن آتش در اولویت است، بعد از آن می‌توان درباره این که این کشتی باز هم قابل استفاده است یا خیر تصمیم‌گیری کرد.

او بعداً افزود که "کاملاً امیدوار" است که کشتی دوباره عملیاتی شود.

کشتی آبی- خاکی یو اس اس ریچارد که نمونه کوچکتری از ناوهای هواپیمابر آمریکایی است در شرایط ضروری قادر است بیش از 2،000 ملوان و تفنگداران دریایی را حمل کند.

این کشتی دارای یک عرشه پرواز 800 فوتی از دماغه تا استرن (کمر و قسمت کابین) کشتی است که بالگردها و هواپیماهای اف - 35 را حمل می‌کند . ماموریت اصلی آن به عنوان یک کشتی تهاجمی آبی‌خاکی است که قادر به حمل 1,200 تفنگدار دریایی و پیاده کردن آن‌ها در ساحل با وسایل نقلیه آبی‌خاکی است در حالی که هواپیماهای آن به طور همزمان پشتیبانی هوایی نزدیک را فراهم می‌کنند . " یو اس اس ریچارد " در سال 1998 سفارش داده شد و به نام مستعار " بنجامین فرانکلین " یکی از هشت کشتی در کلاس خود می‌باشد که بعد از شش سال حضور عملیاتی با ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در Sasebo ژاپن، دوران بازسازی را در سن دیگو طی می کرد.

پایگاه سن دیگو، دومین پایگاه بزرگ کشتی‌های نظامی نیروی دریایی آمریکاست که در شهر سن دیگو در ایالت کالیفرنیا قرار دارد.

این پایگاه همچنین پایگاه اصلی ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی آمریکاست که در آن بیش از ۵۰ کشتی نظامی وجود دارد.

این پایگاه دارای ۱۳ اسکله از مساحتی حدود ۴ کیلومتر مربع خاکی و حدود یک و نیم کیلومتر آبی تشکیل شده است. پایگاه شهر ساحلی سن دیگو که از سال ۱۹۲۲ تاکنون فعال است، بیش از ۲۴ هزار نیروی نظامی و ۱۰ هزار غیرنظامی جمعیت دارد.

 

آیا انتقام نامرئی در کار است؟

اما در شرایطی که مقامات نظامی آمریکا آگاهی دقیقی از علت واقعه و یا تمایلی به اعتراف به علت آن ندارند در یک موضعگیری بسیار مهم سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه در جمعی از فرماندهان مقاومت در واکنش به آتش سوزی ناو آمریکایی «یواس‌اس بونهوم ریچارد» اظهارداشت: آنچه امروز در آمریکا اتفاق افتاده بویژه حادثه ناو نتیجه عمل و رفتار و جنایت دولت آمریکا است و این وعده الهی است که هرکسی ظلم و جنایتی کند دچار عذاب الهی می شود. این ها چون کلام الهی را تغییر دادند و ظلم کردند و جنایت مرتکب شدند گرفتار قهر و عذاب الهی شدند.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها بی خودی دنبال مقصر نگردند و دیگران را متهم نکنند این آتشی است که خودشان روشن کرده اند و امروز این آتش آن ها را در بر گرفته است باید به ان ها بگوییم این اتفاق پاسخ جنایت های شما است که به دست عناصر خود شما اتفاق افتاده است، خداوند با دست خود شما، شما را مجازات می کند.

فرمانده نیروی قدس سپاه خطاب به دولت امریکا، یادآور شد: هنوز روزهای خوشی های شماست روزهای بسیار سخت و حوادث سختی پیش روی شما و رژیم صهیونیستی است.

ایران و آمریکا  در جریان جنگ نفتکشها در دهه 80 میلادی  در تقابل دریایی با یکدیگر قرار داشته اند به صورتی که در آن برهه چندین ناو آمریکایی به دلیل برخورد با مین های دریایی آسیب دیدند. در سال 1988 ناوگان یو اس اس ساموئل ب. رابرتز مورد اصابت یك مین دریایی در خلیج فارس قرار گرفت .

در طول جنگ خلیج فارس در سال 1991 ، کشتی رانی یو اس اس پرینستون و کشتی آبی خاکی USS طرابلس هر دو مین های دریایی را مورد اصابت قرار دادند . 

اتفاق اخیر در شرایطی صورت می گیرد که مقامات کاخ سفید به شدت نسبت به حضور ایران در آمریکای لاتین و حیات خلوت آمریکا به شدت ناراضی و نگران هستند و عملاً نیز توانایی ممانعت از حضور ایران در منطقه را ندارند چنانکه در ماجرای گسیل نفتکشهای ایرانی به ونزوئلا علی رغم تهدیدات مختلف مقامات کاخ سفید نهایتاً تهران توانست بدون توجه به این تهدیدات محموله های بنزین را در بنادر ونزوئلا با موفقیت تحویل دهد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات