جمعه ؛ 30 شهريور 1403
03 تير 1399 - 15:46
گزارش

موشک‌های نقطه‌زن حزب الله، کابوسی که به واقعیت پیوست

نداشتن عمق استراتژیک و وجود نقاطی به شدت حساس و آسیب پذیر همچون نیروگاه اتمی دیمونا و انبارهای آمونیاک در سرزمین های اشغالی،رژیم صهیونیستی را به شدت در معرض خطر قرار خواهد داد؛ چرا که حزب الله لبنان پیشتر مختصات دقیق این مواضع را شناسایی کرده است و هم اکنون نیز قادر است با موشک های دقیقی آنها را هدف قرار دهد
کد خبر : 6640

پایگاه رهنما:

رسانه جنگی مرکزی وابسته به مقاومت در لبنان طی روزهای گذشته با انتشار فیلمی با عنوان کار انجام شد؛صحنه هایی از مختصات مواضع مهم رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشت،این ویدئو که با یک کلیپ صوتی از سید حسن نصرالله همراه بود؛از قدرت حزب الله در ضربه زدن به اهداف تعیین شده رژیم صهیونیستی صحبت می کرد. در واکنش به این امر یک روزنامه صهیونیستی می نویسد:حزب الله جنگ روانی را به خوبی بلد است و حزب الله موفق شده است پروژه موشک های نقطه زن را به اتمام برساند.

به نظر می رسد هدف حزب الله لبنان از انتشار این ویدئو اعلام پایان موفقیت آمیز پروژه موشک های نقطه زن بوده است و بر این اساس توان نظامی حزب الله بیش از هر زمان دیگری موجب وحشت صهیونیست ها خواهد شد.

 

از مینی کاتیوشا تا موشک های نقطه زن

در جریان جنگ 33 روزه یکی از اصلی ترین غافلگیری های پیش آمده برای ارتش رژیم صهیونیستی، شلیک راکت های مختلف حزب الله به عمق سرزمین های اشغالی بود که نقش بسیار مهمی در تغییر موازنه قوا به نفع حزب الله داشت.اگر چه از سال 2006 میلادی به بعد حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم وارد درگیری نشده اند، اما به اذعان مقامات نظامی و اطلاعاتی غربی و صهیونیستی، در سالهای اخیر حزب الله لبنان به یک توان موشکی چشمگیر و متنوع دست پیدا کرده است.

در واقع حزب الله لبنان با راکت های 107 میلی متری کار خود در بخش سلاح های راکتی – موشکی را آغاز کرد. در جریان جنگ 33 روزه ترکیبی از راکت هایی در این کلاس و سامانه گراد و مدل های ارتقاء یافته تر بر پایه آن در چندین مرحله تا عمق سرزمین های اشغالی را هدف قرار دادند.

در این سالها اندیشکده ها و تحلیل گران ارشد نظامی و مقامات اطلاعاتی در جهان روایت های متفاوتی را از توان موشکی حزب الله لبنان ارائه داده اند و بر اساس آن گفته شده است که سامانه هایی نظیر اسکاد،فاتح 110 و حتی موشک های ضدکشتی یاخونت در اختیار حزب الله قرار گرفته است. با این حال حزب الله همواره تمرکز خود را در دستیابی به موشک های نقطه زن قرار داده است و این امر نگران جدی صهیونیست ها را به دنبال داشته است،تا جایی که بسیاری از منابع صهیونیستی بارها اعلام کرده اند اگر حزب الله طرح موشک‌های نقطه‌زن خود را به پایان برساند، در این صورت(مانند آن است که) بدون داشتن هواپیما، نیروی هوایی کاملی در اختیار خواهد داشت. حال با توجه به انتشار ویدئویی که از آن  می توان دستیابی  حزب الله به موشک های نقطه زن را استنباط کرد،به نظر می رسد حزب الله لبنان هدف با ارزش خود را محقق ساخته است.

بر اساس گزارشات برد موشک های حزب الله هم اکنون بیش از 400 کیلومتر است که این امر به معنای آن است که حزب الله قادر می باشد تمامی مناطق اشغالی را هدف قرار دهد و از سویی دیگر پیش تر کارشناسان غربی عنوان کرده بودند که در صورت موفقیت حزب الله در دستیابی به موشک های نقطه زن،این موشک ها قادرند با خطایی بین 5 تا 10 یارد،اهداف خود را منهدم سازند و این یعنی هم اکنون حزب الله لبنان این توانایی را دارد تا تمامی اهداف مورد نظر خود را با دقت بسیار بالایی در عمق سرزمین های اشغالی هدف قرار دهد.

 

تاثیر موشک های نقطه زن بر موازنه قوا

دستیابی حزب الله لبنان به موشک های نقطه زن یعنی کسب توانایی هدف قرار دادن دقیق تمامی اهداف مدنظر در سرزمین های اشغالی؛این امر از طرفی هزینه های نظامی رژیم صهیونیستی را به شدت افزایش خواهد داد، چرا که این رژیم باید تعداد بسیار بیشتری از سامانه های موسوم به گنبد آهنین را به کار گیرد و از سویی دیگر با توجه به هوشمند بودن موشک های نقطه زن؛در صورت شلیک پرشمار این موشک ها به سمت اهداف،سامانه گنبد آهنین امکان رهگیری تمامی آن ها را ندارد و لذا خسارات سنگینی بر نقاط حیاتی رژیم صهیونیستی وارد خواهد شد.

از سویی دیگر نداشتن عمق استراتژیک و وجود نقاطی به شدت حساس و آسیب پذیر همچون نیروگاه اتمی دیمونا و انبارهای آمونیاک در سرزمین های اشغالی،رژیم صهیونیستی را به شدت در معرض خطر قرار خواهد داد؛چرا که حزب الله لبنان پیشتر مختصات دقیق این مواضع را شناسایی کرده است و هم اکنون نیز قادر است با موشک های دقیقی آنها را هدف قرار دهد.

از طرفی امکان هدف قرار دادن پایگاه های نظامی رژیم صهیونیستی،بالاخص پایگاه های هوایی این رژیم به صورت بسیار دقیق و هدفمند در اختیار حزب الله قرار گرفته است و ممکن است رژیم صهیونیستی در مقابل هر نوع حمله احتمالی حزب الله به این پایگاه ها،بخش اعظمی از توانایی هوایی خود که همواره حساب ویژه ای نیز روی آن باز کرده است را از دست بدهد.

در مجموع می توان گفت دستیابی حزب الله لبنان به موشک های نقطه زن عملا توان آفندی قابل توجهی را در اختیار آن قرار می دهد و از این پس توانایی های حزب الله صرفا پدافندی نخواهد بود و این امر به صورت آشکاری پیام لزوم تغییر در محاسبات امنیتی و سیاسی را به رژیم صهیونیستی ارسال می کند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات