پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
30 خرداد 1399 - 23:07
تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام

شو عروسک‌های خیمه شب بازی ترامپ در آژانس اتمی

‌می‌توان عنوان نمود که اخیرا آژانس با مدیریت گروسی به ابزار دست آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده و هدف آن نابودی برجام از هر طریق ممکن تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۵ نوامبر سال جاری است.
کد خبر : 6594

پایگاه رهنما :

با گذشت قریب به ۵ سال از امضای توافق برجام، روز پنجشنبه در نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی اولین قطعنامه ضد ایرانی با پیشنهاد تروئیکای اروپایی به تصویب رسید؛ تصویب این قطعنامه را می‌توان به عنوان آخرین ضربات غربی‌ها بر پیکر نیمه جان برجام برای پایان دادن به آن مورد ارزیابی قرار داد. در وضعیت کنونی، یه نظر می‌رسد با مدیریت رافائل گروسی، آمریکایی‌ها در پی آن هستند پرونده اتمی ایران را بار دیگر به شورای امنیت سازمان برگردانند و از این طریق بتوانند تحریم‌های بین الملل را مجددا عیه ایران فعال کنند. در حقیقت می‌توان عنوان نمود که اخیرا آژانس با مدیریت گروسی به ابزار دست آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده و هدف آن نابودی برجام از هر طریق ممکن تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۵ نوامبر سال جاری است.



جزئیات قطعنامه ضدایرانی شورای حکام

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به محور‌های قطعنامه تصویب‌شده از سوی شورای حکام درباره ایران و روند تصویب آن اشاره کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این آژانس در گزارشی پس از تصویب شدن یک قطعنامه در شورای حکام درباره ایران، مطرح کرد که شورای حکام امروز قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از ایران می‌خواهد در اجرای توافقنامه پادمانی و پروتکل الحاقی آن کاملا با آژانس همکاری کرده و بدون تاخیر خواسته‌های آژانس را اجابت کند.

در ادامه این گزارش آمده است: این قطعنامه که از جانب فرانسه، آلمان و انگلیس ارائه شد، با نسبت رای ۲۵ به ۲ و ۷ مورد پرهیز از رای‌دهی تصویب شد. این قطعنامه پیرو گزارش‌های مدیرکل آژانس در ماه‌های مارس و ژوئن ارائه شده است که این گزارش بیانگر اقدامات آژانس و تعامل آن با ایران برای شفاف‌سازی اطلاعات مربوط به درستی و کامل بودن اظهارات ایران تحت معاهده پادمانی و پروتکل الحاقی آن است، از جمله عدم دسترسی به دو محل مشخص‌شده از جانب آژانس و عدم شفاف‌سازی درباره سوال‌های آژانس درباره مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده احتمالی در ایران. قطعنامه مربوطه بر اهمیت پایبندی کامل کشور‌ها به تعهدات پادمانی‌شان و تسهیل دسترسی لازم در مواقع مورد توجه آژانس تاکید کرد. همچین بر «نقش ضروری و مستقل» آژانس در راستی‌آزمایی پایبندی ایران به تعهدات پادمانی آن در زمینه تضمین معتبر ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران نیز تاکید شد.



بی‌اثر بودن قطعنامه جدید

نماینده ایران در آژانس به دنبال تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به بهانه عدم ارائه دو دسترسی تکمیلی به آژانس مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه تشریح کرد.

در متن این بیانیه که توسط کاظم غریب آبادی قرائت شد آمده است: «جمهوری اسلامی ایران، بالاترین سطح از همکاری و پذیرش بازرسی‌های آژانس در میان کشور‌های عضو را دارد. در حالی که سالانه بیش از ۳۳ دسترسی تکمیلی از ایران انجام می‌شود، بزرگ نمایی دو درخواست دسترسی آژانس، در حالی که ایران ابهامات و نگرانی‌های اصولی در این خصوص دارد و گفتگو‌ها نیز در این زمینه در جریان است، و همچنین تلاش‌ها در جهت ایجاد یک بحران غیر ضروری بر سر راه این همکاری ها، اقدامی کاملاً غیر سازنده و سیاسی است. از این رو، تصویب این قطعنامه در شورای حکام با هدف درخواست همکاری ایران با آژانس و نادیده گرفتن همکاری‌های موجود، عمیقاً مأیوس کننده و مایه تأسف است.»

وی افزود: «مایه تأسف جدی است که این قطعنامه از سوی کشور‌هایی ارائه شده که یا دارنده سلاح هسته‌ای هستند و یا اینکه میزبانی چنین سلاح‌های مخرب و کشنده‌ای را برعهده دارند. باید به این نکته مهم اشاره کنم که ما وضعیت موجود را دامی آمریکائی- اسرائیلی نیز تلقی می‌کنیم که ظرف دو سال گذشته نه تنها از هیچ تلاشی برای ویرانی برجام فرو گذار نکردند، بلکه از انواع فشار‌ها بر آژانس، از جمله با ارائه ادعا‌های واهی و بی اساس، استفاده کردند تا مسیر صحیح همکاری‌ها را منحرف کرده و توجهات را از عدم پایبندی به تعهدات بین المللی مرتبط خود یا خارج ماندن از ترتیبات و اسناد مهم بین المللی مرتبط با خلع سلاح و کنترل تسلیحات، تغییر جهت دهند.»

غریب آبادی در بخشی دیگر از اظهارات خود تاکید می‌کند: «مایلم همچنین تأکید کنم که جمهوری اسلامی ایران پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه و موقت بر اساس تعهد سیاسی خود ذیل برجام اجراء می‌کند، و از آنجایی که به تصویب آن نرسیده است، به هیچ عنوان آن را به عنوان یک تعهد حقوقی در نظر نمی‌گیرد. این قطعنامه نه موجب ترغیب ایران به ارائه دسترسی به آژانس بر اساس ادعا‌های واهی و بی اساس می‌شود و نه موجب اعمال فشار به آن. جمهوری اسلامی ایران، این قطعنامه را کاملا رد می‌نماید و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد نمود که مسئولیت و عواقب آن، بر عهده بانیان چنین قطعنامه‌ای خواهد بود.»



مخالفت صریح چین و روسیه

قطعنامه جدید شورای حاکم علاوه بر ایران، با واکنش مخالف کشور‌های روسیه و چین نیز همراه شد. در همین زمینه، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین پس از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس انرژی اتمی درباره ایران در پیامی توییتری نوشت: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از ایران می‌خواهد به دو محل مشخص شده از طرف آژانس دسترسی ایجاد کند. روسیه و چین رای مخالف دادند. اولیانوف در ادامه گفت: با تاکید بر ضرورت حل کردن بدون تاخیر این مشکل از جانب تهران و آژانس، ما باور داریم که این قطعنامه می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

در سطحی دیگر، دفتر نمایندگی چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با صدور بیانیه‌ای، از تصویب قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمیقا ابراز تاسف کرد و هشدار داد که این اقدام اجرای برجام را به خطر می‌اندازد. در این بیانیه آمده که روز جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ در حساب توئیتری دفتر نمایندگی چین منتشر شده آمده است؛ چین عمیقا از تصویب قطعنامه شورای حکام درباره اجرای موافقتنامه‌های پادمانی متاسف است.

بیانیه یادشده هشدار می‌دهد که چنین اقدامی دورنمای اجرای برجام را به خطر می‌اندازد. «وانگ گان» سفیر و نماینده دائم چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیروز در سخنانی، آمریکا را عامل تشدید تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌ای ایران توصیف کرد که به صورت یکجانبه از این توافق خارج و تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. وی خاطر نشان کرد که ریشه اصلی این وضعیت در رویه‌های یکجانبه و زورگویانه آمریکا است و گواه آن خروج یکجانبه‌اش از برجام و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری علیه ایران است.



زمینه و ریشه مشکلات اخیر پس از ۵ سال

قطعنامه جدید شورای حاکم را می‌توان اولین اختلاف جدی میان ایران با کشور‌های طرف برجام در وضعیت پس از تیر ۱۳۹۴ یعنی پس از امضای توافق برجام مورد ارزیابی قرار داد. در واقع، برای اولین بار پس از توافق اتمی موسوم به برجام که به اختلافات چندین ساله اتمی بین ایران و قدرت‌های جهانی پایان داد، اختلافات تازه‌ای بین ایران و آژانس بروز کرده که در ۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش دوره‌ای خود به شورای حکام آژانس که از ۳۵ کشور تشکیل شده، بدون اشاره به بدعهدی‌های غربی‌ها در اجرای تعهدات خود نسبت به تهران و به صورت یک طرفه گفته است که ایران چهار ماه است که اجازه دسترسی به دو مرکزی که بازرسان آژانس به فعالیت آن‌ها مشکوک شده اند را نمی‌دهد و یک سال است که برای پاسخ به سئوالاتی که آژانس درباره ماهیت برخی از فعالیت‌های پیشین ایران داشته، وارد گفت و گو نمی‌شود.

این دومین بار متوالی است که مدیرکل آژانس همکاری نکردن ایران را به شورای حکام گزارش می‌دهد. او در گزارش سه ماه پیش همین موارد را مطرح کرده بود با این تفاوت که در آن تاریخ مراکزی که ایران اجازه دسترسی به آن‌ها را نداده بود سه مرکز بود. یعنی در هفته‌های اخیر بازرسان اجازه پیدا کرده اند از یکی از مراکزی که به فعالیت آن مظنون بودند، دسترسی پیدا کنند.

ایران در یک سال اخیر در واکنش به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های اتمی ایالات متحده، به صورت گام به گام و به منظور متوازن کردن شرایط، بخشی از تعهدات اتمی خود در توافق با قدرت‌های جهانی را کنار گذاشته و اعلام کرده به جز تعهداتی که به آژانس برای بازرسی داشته به هیچکدام از مفاد برجام خود را پایبند نمی‌داند. این موضوع در گزارش مدیرکل آژانس درج شده و در آن آمده است که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران که باید حداکثر ۳۰۰ کیلوگرم باقی نگه داشته می‌شد، اکنون به بیش از ۱۵۰۰ کیلوگرم رسیده است.

در مقابل ادعاعای آژانس، ایران می‌گوید در اجرای پروتکل الحاقی، در سال ۲۰۱۹ یعنی سال گذشته میلادی ۳۳ دسترسی تکمیلی به بازرسان آژانس داده است. دسترسی تکمیلی به معنی این است که بازرسان اجازه داشتند از محلی که جزو تاسیسات اتمی ایران نیست، اما آن‌ها به فعالیت آن مظنون هستند، با نمونه برداری محیطی یا اقدامات مشابه، مطمئن شوند که عملیاتی با اورانیوم یا مواد رادیواکتیو انجام نمی‌شود. این تعداد از دسترسی تکمیلی به شکلی که ایران مایل بوده در گزارش‌های مدیرکل به شورای حکام درج نشده است. ایران در نامه‌ای به دبیرخانه آژانس از مدیرکل خواسته بود این میزان همکاری را در گزارش هایش بیاورد.
منبع: الوقت

ارسال نظرات