جمعه ؛ 30 شهريور 1403
10 خرداد 1399 - 21:19

جرقه قیام سیاهان در انبار پر از باروت نژادپرستی آمریکا

سیاه پوستان همواره نسبت به برخورد خشن و تبعیض آمیز پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا که در بسیاری از موارد به قتل و یا آسیب جسمی شدید افراد سیاهپوست در مذان اتهام پلیس معترض هستند. در این میان سابقه تاریک پلیس آمریکا در کشتن سیاهپوستان ادعای وجود نژادپرستی در پلیس آمریکا را ثابت میکند
کد خبر : 6449

پایگاه رهنما :

اعتراضات ضدنژادپرستی در ایالت مینه‌سوتای آمریکا در حالی به سومین روز خود رسیده است که با افزوده شدن بر تعداد و آتش خشم معترضان، شرایط به سمت بحرانی شدن و تسری آن به دیگر ایالت‌های آمریکا پیش می رود. معترضان به قتل فجیع یک سیاه‌پوست به دست افسران پلیس مینه سوتا، طی روزهای گذشته پس از درگیر شدن با نیروهای ضدشورش و استفاده پلیس از گازاشک آور برای پراکنده کردن آنها به یک اداره پلیس حمله کنند و آنها را به آتش بکشند.

در پی این حوادث فرماندار این ایالت دستور آماده باش به نیروهای گارد ملی را داده است که در صورت نیاز برای سرکوب معترضان وارد میدان شوند. گارد ملی مینه‌سوتا در توئیتر اعلام کرد: ۵۰۰ سرباز این نیرو در حوزه "توئین سیتیز"(سنت پل-مینیاپولیس) در حالت آماده‌باش هستند.

ویدئویی که روز دوشنبه در صحنه قتل ضبط شده و در رسانه های اجتماعی منتشر شده است ، یک افسر پلیس سفیدپوست را نشان می دهد که با استفاده از زانوی خود در طی چند دقیقه جرج فلوید را به زمین می اندازد. 

 

 

چهار افسر درگیر در این حادثه برکنار شده اند ، اما هیچ کدام تاکنون متهم نشده اند. جیکوب فری ، شهردار این شهر خواستار آرامش شده و در توییتر خود نوشت که "ما نمی توانیم اجازه دهیم که تراژدی تراژدی بیشتری به بار آورد".

چهارشنبه ، بیش از 50 نفر از معترضان در تقاطع خیابان 38 و خیابان شیکاگو دقیقا در محل دستگیری فلوید ، دستگیر شدند.

اعتراضات ضدنژادپرستی در مینه‌سوتا و پخش وسیع فیلم قتل مرد سیاه پوست در شبکه های اجتماعی و بازخورد منفی آن در جامعه موجب شد تا دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز مجبور به موضعگیری شود. ترامپ در واکنش به صحنه قتل یک شهروند سیاه پوست آمریکایی به دست پلیس این کشور در پیامی توئیتری گفت: «وزارت دادگستری و دفتر تحقیقات فدرال در موضوع مرد سیاه‌پوستی که در اثنای بازداشت توسط پلس در شهر مینیاپولیس جان باخت، تحقیق می‌کنند

ترامپ در ادامه افزود: «دفتر تحقیقات فدرال و وزارت دادگستری به درخواست شخص من در حال تحقیق درباره مرگ  فجیع و بسیار تاسف‌انگیز جرج فلوید، در مینیاپولیس هستند

وی در ادامه گفت: «من خواسته‌ام تا این تحقیقات سریع انجام شود، از تلاش همه مقامات محلی اجرای قانون بسیار تشکر می‌کنم

دونالد ترامپ در حالی خود را حامی خواست معترضان نشان میدهد که پیشتر وی در توئیتی دیگر شهردار مینه سوتا را تهدید کرده بود که اگر نمی‌تواند آرامش را برقرار کند از نیروهای گارد ملی خواهد خواست به مینیاپولیس بیایند. ترامپ به نیروهای گارد ملی اجازه تیراندازی به معترضان را هم داده است.

قتل جرج فلوید جوان مرد میانسال سیاه پوست در خارج از آمریکا نیز بازتاب گسترده ای یافته و واکنشهای مقامات سیاسی کشورها و سازمان ملل را در پی داشت.

رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در حالی که با معترضان به قتل جرج فلوید ابراز همدردی کرد، مردم را در مینیاپولیس و جاهای دیگر دعوت به برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز نمود.

 وی گفت: "خشونت و تخریب املاک ، مشکل وحشیگری پلیس و تبعیض را حل نمی کند."

 این مقام سازمان ملل همچنین گفت: "من از معترضین می خواهم که خواسته های خود را برای اجرای عدالت صلح آمیز بیان کنند ، و از پلیس نیز می خواهم که نهایت دقت را داشته باشد تا با استفاده از زور بیش از حد ، وضعیت فعلی را وخیمتر نکند."

 

سابقه تاریک پلیس آمریکا در قتل سیاهپوستان

سیاه پوستان همواره نسبت به برخورد خشن و تبعیض آمیز پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا که در بسیاری از موارد به قتل و یا آسیب جسمی شدید افراد سیاهپوست در مذان اتهام پلیس lمی انجامد معترض هستند. در این میان سابقه تاریک پلیس آمریکا در کشتن سیاهپوستان ادعای وجود نژادپرستی در پلیس آمریکا را ثابت میکند.


در سال 2014 ، اریک گارنر (Eric Garner) ۴۳ ساله  پس از دستگیری به ظن فروش غیرقانونی سیگار، توسط دانیل پانتالئوئو ، افسر پلیس نیویورک ، خفه شد. سخنان او در حال مرگ این بود: "من نمی توانم نفس بکشم".پانتالئو در سال 2019 ، پنج سال پس از مرگ گارنر ، اخراج شد اما در مورد اتهام قتل تبرئه گردید.

 

 

در سال 2002 ، کریستوفر برنز (Christopher Burns) 44 ساله هنگامی که دو افسر از شوک الکتریکی علیه او استفاده کردند جان خود را از دست داد.

در سال 2010 دیوید اسمیت (David Smith)، که دارای اختلال دوقطبی بود ، در اثر خفگی به دست مأموران پلیس مینیاپولیس کشته شد. در صحنه قتل اسمیت چهره ای رو به پایین داشت در حالی که یک مأمور زانوی خود را به پشت گردن او گذاشته بود و دیگری روی پاهای او قرار داشت. مأمورین خاطی از انجام عمل غیرقانونی تبرئه شدند اما دولت سه میلیون دلار به خانواده اسمیت پرداخت کرد.

در سال 2016 در مینه سوتا ، فیلیاندو کاستیل (Philando Castile) توسط یک افسر پلیس به ضرب گلوله کشته شد در حالی که او در ترافیک دستگیر شد. هیئت منصفه جرونیو یانز ، افسر پلیس را در قتل کاستیل تبرئه کرد.

جان تامپسون ، که با کاستیل دوست بود و پس از مرگ وی به یک فعال برجسته در منطقه تبدیل شد در مصاحبه با رسانه ها گفت: "چرا باید اینگونه احساس کنم؟ چرا نمی توانم در ایالت مینه سوتا سیاه باشم؟"

بر اساس امار ارائه شده توسط مجله  usatoday نتایج یک تحقیق در سال 2018  از سوی موسسه  The Lancet نشان می‌دهد هر سال آمریکا پلیس بیش از 300 آمریکایی سیاه پوست حداقل یک چهارم غیرمسلح را کشته است. این تحقیق نشان داد که این قتل ها تأثیرات گسترده ای بر سلامت روانی آمریکایی های سیاهپوست داشته است.

تحقیقات نشان می دهد که آمریکایی های سیاه پوست 20٪ بیشتر از آمریکایی های سفیدپوست به افسردگی دچار می شوند . محققان در مطالعه ای در مورد خودکشی جوانان سیاهپوست دریافتند که اقدام به خودکشی 73٪ بین سالهای 1991-2017 برای نوجوانان سیاه پوست افزایش یافته است و یکی از علل مهم انگیزه های خودکشی قرار گرفتن در معرض نژادپرستی ذکر شده است.

 

سیاهان آمریکایی قربانی کرونا؛ تبعیض و خشم مضاعف

اما در شرایطی که قتل مجدد یک سیاه پوست به دست پلیس بر احساسات ضدنژادپرستی در جامعه آمریکا دامن زده است اکنون سیاهپوستان به آمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا نسبت به سفیدپوستان نیز به عنوان دلیل دیگری بر وجود تبعیض ساختاری در جامعه آمریکا نگاه میکنند.

در حالی که تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری کرونور ویروس از 100000 نفر در ایالات متحده فراتر رفته است براساس داده ها ، تقریباً 23٪ از مرگ و میرهای Covid-19 در آمریكا را آمریكایی های آفریقایی تبار تشکیل می دهند ، اما سیاهپوستان تقریبا 13٪ از جمعیت آمریكا را تشکیل دهند.

شرایطی مانند دیابت ، فشار خون بالا و آسم که بیشتر از سایر گروه ها باعث مرگ سیاه پوستان در اثر کرونا می شود ناشی از نابرابری درآمدی، نابرابری در دسترسی به مراقبت های بهداشتی و داشتن شغل‌های دون پایه برآورد شده است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات