جمعه ؛ 30 شهريور 1403
01 ارديبهشت 1399 - 16:59
مکتب سلیمانی (۲)

خیمه ولایت فقیه همان خیمه رسول الله صل الله علیه واله

یکی از اصلی‌ترین و محوری‌ترین اصول مکتب شهید سلیمانی، ولایتمداری است. شاید به‌بیان‌دیگر بتوان گفت ولایتمداری زیربنا و شاکله اصلی این مکتب را تشکیل می‌دهد.
کد خبر : 6100

پایگاه رهنما:

یکی از اصلی‌ترین و محوری‌ترین اصول مکتب شهید سلیمانی، ولایتمداری است. شاید به‌بیان‌دیگر بتوان گفت ولایتمداری زیربنا و شاکله اصلی این مکتب را تشکیل می‌دهد. یکی از نمودهای اصلی این موضوع را می‌توان در وصیت سردار سلیمانی دید که تأکید کرده بود روی سنگ‌قبرش فقط بنویسند «سرباز ولایت». سرداری که نقشه‌های آمریکا را در منطقه بر هم زده و خاورمیانه جدید را بنیان گذاشت و نامش لرزه بر اندام ژنرال‌های آمریکایی و صهیونیستی می‌اندازد، در برابر ولی‌فقیه چنین خاضع و خاشع است و از خود تواضع نشان می‌دهد. وصیت‌نامه حاج قاسم سلیمانی بهترین سند و مدرک برای اثبات و فهم این موضوع است. حاج قاسم در وصیت‌نامه خود درباره نعمت ولایت‌فقیه، باخدا چنین راز و نیاز می‌کند؛ «خداوندا! تو را شکرگزارم که پس از عبد صالحت خمینی عزیز، مرا در مسیر عبد صالح دیگری که مظلومیتش اعظم است بر صالحیتش، مردی که حکیم امروز اسلام و تشیّع و ایران و جهان سیاسی اسلام است، خامنه‌ای عزیز ــ که جانم فدایِ جان او باد ــ قرار دادی.» و در ادامه درباره لزوم حمایت از خیمه ولایت چنین قلم می‌زند و وصیت می‌کند؛ «برادران و خواهرانم! جهان اسلام پیوسته نیازمند رهبری است؛ رهبری متصل و منصوب شرعی و فقهی به معصوم.

خوب می‌دانید منزّه‌ترین عالِم دین که جهان را تکان داد و اسلام را احیا کرد، یعنی خمینی بزرگ و پاک ما، ولایت‌فقیه را تنها نسخه نجات‌بخش این امت قرار داد؛ لذا چه شما که به‌عنوان شیعه به آن اعتقاد دینی دارید و چه شما که به‌عنوان سنّی اعتقاد عقلی دارید، بدانید [باید] به دور از هرگونه اختلاف، برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمه رسول‌الله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است. دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت‌الله الحرام و مدینه حرم رسول‌الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی‌ماند؛ قرآن آسیب می‌بیند.» سردار سلیمانی در ادامه اصولی را خطاب به مسئولین و سیاسیون کشور بیان می‌کند که اولین آنها نسبت اشخاص با ولایت‌فقیه است؛ «اول آنها، اعتقاد عملی به ولایت‌فقیه است؛ یعنی این‌که نصیحت او را بشنوید، باجان و دل به توصیه و تذکرات او به‌عنوان طبیب حقیقی شرعی و علمی، عمل کنید.

کسی که در جمهوری اسلامی می‌خواهد مسئولیتی را احراز کند، شرط اساسی آن [این است که] اعتقاد حقیقی و عمل به ولایت‌فقیه داشته باشد. من نه می‌گویم ولایت تنوری و نه می‌گویم ولایت قانونی؛ هیچ‌یک از این دو، مشکل وحدت را حل نمی‌کند؛ ولایت قانونی، خاص عامه مردم اعم از مسلم و غیرمسلمان است، اما ولایت عملی مخصوص مسئولین است که می‌خواهند بار مهم کشور را بر دوش بگیرند، آن‌هم کشور اسلامی بااین‌همه شهید.» کسی که می‌خواهد شاگرد مکتب سلیمانی باشد، در اولین قدم باید نگاه و سیره این شهید بزرگوار درباره ولایت‌فقیه را بشناسد و سعی کند تا آنجا که می‌تواند به آن عمل کرده و پایبند باشد. اشک‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تشییع حاج قاسم، بی‌دلیل نبود. سردار سلیمانی برای علی زمان خود، مالک اشتر بود. حضرت علی(ع) پس از شهادت مالک فرمودند: «خدا مالک را بیامرزد! اگر کوه می‌بود، قلّه‌ای دست‌نیافتنی و دور و بلند می‌نمود! و اگر سنگ می‌بود، صخره‌ای سخت می‌نمود! آفرین بر مالک! مالک که بود؟! آیا زنان، مانند مالک را می‌زایند؟! آیا در روزگار ما چون مالک هست؟!»

ارسال نظرات