پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
30 فروردين 1399 - 14:20
یادداشت

سیاه‌پوستان آمریکا در تقابل با ویروس مهلک‌تر از کرونا

آمار بالای مبتلایان سیاهپوست، زخم چرکین تبعیض نژادی تاریخی نهفته در جامعه آمریکا را نشان می‌دهد و ترامپ بیش از همه روسای جمهور آمریکا در عفونت این زخم اثر داشته است
کد خبر : 6055

پایگاه رهنما:

شمار مبتلایان کویید-19 در آمریکا بیش از 640 هزار نفراست و تمام 50 ایالت آمریکا را آلوده نموده ، با این حال تبعات این ویروس در جامعه آمریکا یکسان نیست و بیشترین قربانیان این ویروس به  سیاهپوستان اختصاص یافته است. این امر با موجب ظهور مجدد و تقویت یافتن دیدگاه‌های انتقادی در مورد وجود تبعیضات سیستماتیک نژادی در جامعه آمریکا علیه سیاه‌پوستان در رسانه‌ها و افکار عمومی شده است.

 

قربانیان آفریقایی تبار

آمار و ارقام تفکیک شده قربانیان کرونا در ایالتهای مختلف نشان میدهد،آفریقایی تبارها بیش از نسبت جمعیتی به این ویروس مبتلا شده اند. سیاهپوستان آفریقایی تبار 25 درصد جمعیت آمریکا را تشکیل میدهند با این حال 45 درصد مبتلایان و 70 درصد جانباختگان را تشکیل می‌دهند.

شیکاگو یکی از شهرهایی که آمار مبتلایان سیاهپوست در آن حاد اعلام شده است.باوجودی که سیاه‌پوستان تنها 30 درصد جمعیت را شامل میشوند اما 72 درصد از مبتلایان کرونا را تشکیل میدهند. واشنگتن پست در گزارشی در این زمینه نوشت:« شمار مبتلایان در نقاطی که اکثریت جمعیت آنها را سیاهپوستان تشکیل می‌دهند، سه برابر مناطقی است که جمعیت سفیدپوست در اکثریت هستند.»این وضعیت در میان جان باختگان سیاه پوست بدتر است و جان باختگان سیاهپوست 6 برابر دیگر جان باختگان کرونا در آمریکا هستند. «لوری لایت فوت» شهردار شیکاگو یکی از اولین افرادی بود که نسبت به این آمارهشدار داد او دراین زمینه میگوید: «ما در مورد آمار مربوط به بیماری‌های دیگر مثل دیابت و بیماری‌های قلبی نیز با همین مسأله روبرو هستیم. ما مدت‌هاست که از طاعونی که به جان سیاهپوستان شیکاگو افتاده، سخن می گوییم.» همانند شیکاگو، شهرهایی مانند میلواکی در ایالت ویسکانسین که سیاهپوستان با 26 درصد جمعیت کمتری دارند، اما با 73 درصد ابتلا بیشترین آمار را دارند.

در «میشیگان» نیزکه نسبت سیاهپوستان به سفید پوستان ۱۴ درصداست اما همچنان آمار مبتلایان سیاهپوست در صدرقرار دارد. این وضعیت در شهرهایی که تعداد سیاهپوستان  دراکثریت  قرار دارند به مراتب بیشتر است؛ به عنوان نمونه شهر «نیواورلئان» در ایالت «لوئیزیانا» چهارمین نرخ مبتلایان را  به خود اختصاص داده دارد که  با 70 درصد سیاه‌پوست، بیشترین آمار قربانیان را به نسبت تعداد مبتلایان را تشکیل میدهد. «لیندا ری موری»، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه «ایلینویز» دراین‌باره می‌گوید:« این موضوع هیچ ارتباطی با کرونا ندارد بلکه کرونا آنچه را که از مدت‌ها پیش در جامعه وجود دارد آشکارتر کرده‌است.»

 

تبعیض نژادی ریشه دار

با ظهور ترامپ در صحنه سیاسی آمریکا وضعیت اقلیتهای نژادی و قومی نسبت به قبل بدتر شده است. در نظر سنجی ایی که قبلا «وال‌استریت ژورنال» و «ان‌بی‌سی نیوز»، برای رقابتهای  انتخاباتی  سال 2020، انجام دادند، ترامپ پس از بایدن، سندرز و وارن، در رتبه چهارم قرارگرفت. این روزنامه دلیل احتمالی این تنزل جایگاه ترامپ را خشم جامعه آمریکا از رفتارها و سخنان نژادپرستانه ارزیابی کرد. حتی مشاوران ارشد ترا امپ مانند استیون میلر، آشکارا افکار نژاد پرستانه خود را نشان میدهند که این مساله باعث شد تا 25نماینده کنگره در نامه ای خواستار برکناری او شوند.

فضای نژاد پرستانه ای که ترامپ ایجاد کرده در شرایط شیوع کرونا به سرعت آثار مخرب خود را نشان داده است و تردیدهای جدی ای درکیفیت خدمات درمانی به سیاهپوستان ایجاد نموده است. روزنامه واشنگتن پست در ارزیابی این وضعیت می‌نویسد:«محرومیت سیاهپوستان از داشتن مسکن استاندارد، فقدان دسترسی آن‌ها به خدمات پزشکی، فقدان دسترسی و نزدیکی آن‌ها به فروشگاه‌های مواد غذایی نیز موجب شده که ابتلا به بیماری کروناویروس به وضعیت کنونی که امروز با آن مواجه هستیم تبدیل شود.»

بسیاری از سیاهپوستان در مناطق مهم تجاری و صنعتی آمریکا ،کارگران صنایع و کارخانه‌ها هستند که نمی توانند شغل خود را رها کنند و تردد آنها از خانه به محل کار ابتلای آنها را افزایش داده است. دکتر «آنتونی فائوچی» مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی نیزآمریکا در این زمینه تاکید میکند: «در حال حاضر کاری جز ارائه بهترین خدمات درمانی ممکن به آن‌ها نمی‌توان انجام داد. ارائه بهترین خدمات درمانی امری اساسی و ضروری است».

نگرانی ها نسبت به تبعیضات نژادی  کاخ سفید، به کنگره نیز رسیده است؛ تعدادی از اعضای کنگره با ارسال نامه‌ای به «الکس آزر» وزیر خدمات درمانی و انسانی آمریکا از او خواستند «آماردقیق و روشنی  در خصوص مکان، نژاد و سن مبتلایان و قربانیان کرونا ارائه دهد، زیرا این آمار و ارقام برای فهم آنچه که در برخی از حساس‌ترین جوامع آمریکا در حال رخ دادن است، ضروری است.»

سیاه‌پوستان آمریکایی از خدمات بیمه ای کمتری برخوردارند، مشاغل سنگین و نبود امنیت اقتصادی باعث ناراحتی ها و فشارهای  روانی در این قشر شده است. علاوه براین سیاهپوستان به نسبت بیش از سایرین از مشکلات پزشکی نظیر آسم، دیابت، فشار خون و مشکلات قلبی رنج می‌برند. سیاه‌پوستان نیویورک نیز که 22 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند، 28 درصد از کشته‌های ویروس کرونا در این شهر را به خود اختصاص داده‌اند، باعث نگرانی برخی مقامات این شهر شده اند.«اندرو کومو» فرماندار نیویورک با اشاره به میزان ابتلای سیاهپوستان، قربانیان سیاهپوست کرونا را با طوفان کاترینای 15 سال پیش مقایسه کرد وگفت: «مردمی که روی سقف خانه ها ایستاده بودند سفیدپوستان پولدار نبودند.» باوجودی که  ابتلا به کویید19 هیچ ارتباطی با رنگ پوست و نژاد ندارد، اما آمار بالای مبتلایان سیاهپوست، زخم چرکین تبعیض نژادی تاریخی نهفته در جامعه آمریکا را نشان می‌دهد و ترامپ بیش از همه روسای جمهور آمریکا در  عفونت این زخم اثر داشته است.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات