پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
25 فروردين 1399 - 17:44
گام‌به‌گام با بیانیه گام دوم انقلاب (۴۰)

ظرفیت هاى کم نظیر؛ قربانى غفلت ها

در شماره پیشین این ستون به برخی از مزیت‌های کشور از منظر نیروی انسانی پرداختیم. یکی دیگر از نکات مورداشاره رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم، ظرفیت‌های طبیعی ایران است.
کد خبر : 5990

پایگاه رهنما:

در شماره پیشین این ستون به برخی از مزیت‌های کشور از منظر نیروی انسانی پرداختیم. یکی دیگر از نکات مورداشاره رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم، ظرفیت‌های طبیعی ایران است. این ظرفیت‌ها چیست و وضعیت ما در جهان چگونه است؟
بر اساس ۱۰ کالای گران‌قیمت نفت، گاز، زغال‌سنگ، جنگل و چوب، طلا، نقره، مس، اورانیوم، آهن خام و فسفات، ایران با در اختیار داشتن منابع غنی نفت و گاز به ارزش اجمالی ۲۷ تریلیون دلار پس از کشور‌های روسیه، آمریکا، عربستان سعودی و کانادا در رتبه پنجم جهان قرار دارد. کشور‌های چین، برزیل، استرالیا، عراق و ونزوئلا نیز رتبه‌های ششم تا دهم جهانی را از آن خود کردند. کشور‌های عربستان، ایران و عراق درمجموع با ۷۷.۶ تریلیون دلار ارزش ذخایر منابع طبیعی خود، یک‌چهارم کل ارزش این منابع را در میان ۱۰ کشور ثروتمند ذخایر طبیعی در دنیا در اختیاردارند. بر اساس سه سوخت نفت و گاز و زغال‌سنگ کشور روسیه قرار دارد که با ۸۷ میلیارد بشکه ذخایر نفت (رتبه هشتم)، ۱۱۶۳ تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز طبیعی (رتبه دوم) و ۱۵۷ میلیون تن ذخایر زغال‌سنگ (رتبه دوم)، ارزش منابع انرژی آن، ۴۰/۷ تریلیون دلار برآورد شده است. بعد از روسیه، ایران قرارگرفته که ذخایر نفت آن، ۱۵۷ میلیارد بشکه (رتبه چهارم) و ذخایر گاز طبیعی آن ۱۱۸۷/۳ تریلیون فوت مکعب (رتبه اول) است و بدون داشتن ذخایر زغال‌سنگ، ارزش مجموع منابع انرژی آن ۳۵/۳ تریلیون دلار محاسبه می‌شود. در تولید یک‌سوم از محصولات کشاورزی جهان ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان است؛ یعنی دومین تولیدکننده خرما و پسته، سومین تولیدکننده زردآلو، گیلاس، بادام‌زمینی، گردو، هندوانه و چهارمین تولیدکننده انجیر، کیوی، خیار، به و پنجمین تولیدکننده بادمجان، سبزی و هفتمین تولیدکننده گوجه‌فرنگی و نهمین تولیدکننده انگور جهان است.
برترین جایگاه‌های ایران در آمار‌های بین‌المللی در حوزه انرژی شامل رتبه سیزدهم در صادرات گاز طبیعی، دوم در ذخایر گاز طبیعی و سوم در تولید گاز طبیعی، چهارم در ذخایر اثبات‌شده نفت خام، هفتم در تولید نفت خام، شانزدهم در صادرات نفت خام، هفدهمین در تولید برق، بیست و دومین در صادرات برق و چهاردهمین کشور تولیدکننده بنزین است. برترین جایگاه‌های ایران در آمار‌های بین‌المللی در حوزه صنعت و معدن شامل رتبه اول جهان در تولید فیروزه، رتبه سوم در تولید گچ، رتبه دهم در تولید سنگ‌آهن، رتبه دوازدهم در تولید مس و رتبه شانزدهم در تولید روی است. این‌ها تنها گوشه‌هایی از ظرفیت‌های عظیم کشورمان است. ظرفیت‌هایی که متأسفانه آن‌گونه که بایدوشاید از آن‌ها استفاده بهینه نمی‌شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب تأکید می‌کنند: «نکته مهمی که باید آینده‌سازان در نظر داشته باشند، این است که در کشوری زندگی می‌کنند که از نظر ظرفیت‌های طبیعی و انسانی، کم‌نظیر است و بسیاری از این ظرفیت‌ها با غفلت دست‌اندرکاران تاکنون بی‌استفاده یا کم‌استفاده مانده است. همت‌های بلند و انگیزه‌های جوان و انقلابی، خواهند توانست آن‌ها را فعّال و در پیشرفت مادّی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند.»

 

ارسال نظرات