پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
19 فروردين 1399 - 13:11
خبر

استقبال دولت صنعا از پیشنهاد سازمان ملل برای تبادل اسرا

یمن از موافقت با پیشنهاد سازمان ملل برای تبادل اسرا خبر داده است.
کد خبر : 5899

پایگاه رهنما:

«عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرا در یمن در بیانیه‌ای، روز دوشنبه، اعلام کرد که با پیشنهاد سازمان ملل درباره تبادل دو مرحله‌ای اسرا با ائتلاف سعودی موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی یمن «سبأ»، رئیس کمیته ملی امور اسرا در یمن در این خصوص گفت: «پس از مشکلی که در توافق اسرا به وجود آمد سازمان ملل به ما پیشنهاد کرد که تبال اسرا در دو مرحله صورت بگیرد.»

در همین ارتباط، انصار الله یمن و دولت مستعفی، چند هفته قبل، با نظارت سازمان ملل توافق کرده بودند که ۱۴۲۰ اسیر از دو طرف تبادل شود؛ اما این اقدام تاکنون اجرایی نشده است.

به گفته عبدالقادر المرتضی، در مرحله نخست ۱۰۳۰ اسیر از دو طرف و در مرحله دوم ۳۹۰ اسیر دیگر تبادل شود.

مسئول کمیته اسرا در ادامه گفت که انصار الله با این اقدام موافق است و اکنون منتظر پاسخ طرف مقابل است. دولت مستعفی یمن تا اکنون، واکنشی به این اقدام نشان نداده است.

بر اساس توافقی که در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۸ میان صنعاء و دولت مستعفی در استکهلم سوئد امضا شد دو طرف توافق کردند اسرا را آزاد کنند و آتش‌بس در استان «الحدیده» در غرب یمن برقرار شود.

تعداد دقیق اسرا از هر دو طرف مشخص نیست اما تا کنون دولت نجات ملی یمن اسامی هفت هزار اسیر و دولت مستعفی یمن اسامی هشت هزار و ۵۶۷ اسیر را به «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در امور یمن تحویل داده‌اند.

سازمان ملل در شانزده فوریه گذشته دیداری میان نمایندگان دولت نجات ملی یمن و ائتلاف سعودی در امان ترتیب داد و در آن دیدار بر روی آزادی ۱۴۲۰ اسیر از جمله اسرای سودانی و سعودی توافق شد.

انصارالله در ۳۰ سپتامبر در اقدامی یکجانبه ۳۵۰ اسیر از جمله سه سعودی را آزاد کرد اما دولت مستعفی یمن اقدام متقابلی در این زمینه انجام نداد و انصارالله این نحوه رفتار را نشان‌دهنده عدم جدیت طرف متقابل در اجرایی کردن توافق سوئد ویژه تبادل اسرا دانست.

ارتش یمن در عملیات نصر من الله را از ۱۵ آگوست (۲۴ مرداد) دو هزار نفر از افراد وابسته به ائتلاف سعودی را اسیر کرد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات