عباس گودرزی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 مجلس در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به مطرح شدن مباحثی مبنی بر بررسی لایحه بودجه سال آینده براساس اصل 85 قانون اساسی، گفت: بنده با بررسی بودجه بر اساس اصل 85 قانون اساسی مخالف هستم چرا که برخی از موارد از جمله افزایش 15 درصدی حقوقها و همچنین مالیاتها در لایحه بودجه سال 99 هنوز محل بحث است.
وی افزود: معتقدم لایحه بودجه باید یک بار دیگر در جلسه علنی پارلمان و با حضور تمامی نمایندگان چکش کاری شود تا ایرادات و ابهامات درهمه زمینهها بر طرف شود ، قطعا این کار به پختگی و تکامل لایحه بودجه کمک خواهد کرد.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه با تاکید بر اینکه به نظر بنده باید لایحه بودجه در جلسه علنی و با حضور 290 تن از وکلای ملت بررسی و تصویب شود، ادامه داد:اما اگر به دلیل شرایط به وجود آمده به دلیل ویروس کرونا امکان بررسی لایحه در جلسه علنی وجود ندارد دولت میتواند بودجه یک یا دو دوازدهم ارائه دهد و مجلس میتواند تا پایان مجلس دهم لایحه را در جلسه علنی بررسی و تصویب کند.
گودرزی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حدود 3 ماه به پایان عمر مجلس دهم باقی مانده، نمایندگان میتوانند در اردیبهشت ماه لایحه بودجه را در جلسه علنی بررسی کند و برای اجرا به دولت ابلاغ کند بنابراین بنده مخالف اصل 85 بررسی لایحه بودجه هستم.
به گزارش تسنیم، برخی از نمایندگان از جمله عباس پاپیزاده نماینده دزفول، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، شکور پور حسین نماینده پارس آباد ، سعید باستانی نماینده تربت حیدریه ، احسان قاضیزاده نماینده فریمان و همچنین غلامرضا کاتب نماینده گرمسار نیز در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم عنوان کردند که با بررسی بودجه بر اساس اصل 85 قانون ساسی مخالف هستند.
به گزارش تسنیم، هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 کل کشور، مجلس، امروز در نشست خبری که با اصحاب رسانه داشت از پایان بررسی این لایحه در این کمیسیون خبر داد و اعلام کرد که "احتمال دارد بررسی لایحه بودجه در قوه مقننه بر اساس اصل 85 قانون اساسی انجام شود و البته باید این موضوع در جلسه علنی مجلس به رای نمایندگان گذاشته شود و در صورت موافقت آنها این لایحه در کمیسیون تلفیق بررسی و پس از آن باردیگر مصوبات کمیسیون برای رایگیری نهایی به صحن علنی پارلمان ارجاع شود."
اصل 85 قانون اساسی چه میگوید؟
در اصل 85 قانون اساسی ذکر شده است که سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمیتواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند ولی در موارد ضروری میتواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیونهای داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین مینماید به صورت آزمایشی اجرا میشود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود. همچنین مجلس شورای اسلامی میتواند تصویب دایمی اساسنامه سازمانها، شرکتها، مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیونهای ذیربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آنها را به دولت بدهد. در این صورت مصوبات دولت نباید با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد، تشخیص این امر به ترتیب مذکور در اصل نود و ششم با شورای نگهبان است. علاوه بر این، مصوبات دولت نباید مخالف قوانین و مقررات عمومی کشور باشد و به منظور بررسی و اعلام عدم مغایرت آنها با قوانین مزبور باید ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد.
آئیننامه داخلی مجلس درباره بررسی طرحها و لوایح طبق اصل 85 قانون اساسی چه میگوید؟
در ماده 163 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آمده در مواردی که مجلس ضروری تشخیص دهد، اصل هشتادوپنجم (85) قانون اساسی اختیار تصویب آزمایشی بعضی قوانین را که جنبه دائمی دارند به کمیسیونهای خود و تصویب دائمی اساسنامه سازمانها، شرکتها، مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت را به کمیسیونهای خود یا به دولت تفویض میکند و دولت نیز باید حداقل 6 ماه از پایان مدت آزمایشی قانون مذکور جهت تمدید یا تعیین تکلیف دائمی آن، اقدام قانونی لازم را معمول دارد و پس از انقضای زمان آزمایشی، اینگونه قوانین اعتبار قانونی نخواهند داشت.
ارسال نظرات