جمعه ؛ 30 شهريور 1403
29 فروردين 1397 - 12:59

رشد ۲۶درصدي عدالت در ۴۰ سال اخير

تحقيقات انجام‌شده براساس اسناد بانك جهاني نشان مي‌دهد، پيش از انقلاب ضريب‌جيني ايران از عدد ۵۰ نيز فراتر رفته، اما اين رقم در سال ۲۰۱۳ به 3/37واحد رسيده كه كمترين رقم در ميان آمار ارائه شده است.
نویسنده : رسول سنایی راد
کد خبر : 537

پایگاه رهنما:

تحقيقات انجام‌شده براساس اسناد بانك جهاني نشان مي‌دهد، پيش از انقلاب ضريب‌جيني ايران از عدد ۵۰ نيز فراتر رفته، اما اين رقم در سال ۲۰۱۳ به 3/37واحد رسيده كه كمترين رقم در ميان آمار ارائه شده است.

به گزارش تسنيم، بررسي‌هاي آماري در تغييرات ضريب‌جيني (شاخص عدالت و برابري در توزيع درآمد و ثروت) طي سال‌هاي بعد از انقلاب نشان مي‌دهد، انقلاب اسلامي ايران همانطور كه وعده داده بود، توانسته وضعيت فقرا و مستضعفان را بهبود بخشد به نحوي كه به‌رغم جنگ هشت ساله و فشارهاي تحريمي غرب، وضعيت فقرا بعد از انقلاب نسبت به سال‌هاي پيش از پيروزي انقلاب كه ايران تحت حمايت شديد كشورهاي غربي قرار داشت، بهتر شده است.

در واقع مقايسه استانداردهاي زندگي در دوران قبل و بعد از انقلاب نشان مي‌دهد، حتي بدون اينكه سرانه توليد ناخالص داخلي كشور افزايش قابل‌توجهي داشته باشد، ميزان فقر كاهش يافته و اين بدان معناست كه وضعيت نسبي فقرا در جامعه ايران بهبود يافته است.

برق‌رساني به روستاها و توزيع كوپني كالاهاي مختلف در كنار كمك مستقيم به فقرا از طريق شبكه‌اي از خيريه‌هاي نيمه‌دولتي كه بزرگ‌ترين آنها كميته امداد امام‌خميني (ره) بوده، در كاهش فقر در جامعه ايران مؤثر بوده و در مجموع بعد از انقلاب اسلامي، برخي بهبودهاي فوري در وضعيت توزيع درآمدها رخ داده است.

مهم‌ترين شاخصي كه اقتصاددان‌ها براي بررسي ميزان نابرابري در يك جامعه معرفي مي‌كنند، شاخصي به نام ضريب‌جيني است. ضريب‌جيني براي سنجش ميزان نابرابري در توزيع درآمد يا ثروت در يك جامعه آماري استفاده مي‌شود و رقمي از صفر تا يك يا از صفر تا 100 را دربرمي‌گيرد.

هرچقدر ضريب‌جيني نزديك به عدد صفر باشد، برابري بيشتر در توزيع درآمد را نشان مي‌دهد و بالعكس هر چقدر ضريب‌جيني نزديك به عدد 100 باشد، توزيع نابرابر درآمد را مشخص مي‌كند.

اگر ضريب‌جيني مساوي با عدد صفر باشد يعني همه درآمد و ثروت يكسان دارند (برابري مطلق) و اگر مساوي با عدد 100 باشد، يعني نابرابري مطلق است به گونه‌اي كه ثروت تنها در دست يك نفر است و مابقي هيچ درآمدي ندارد.

آمارها و تحقيقات ارائه شده براساس مستندات نهادهاي بين‌المللي مثل بانك جهاني نشان مي‌دهد، پيش از انقلاب ضريب‌جيني ايران حتي از عدد 50 نيز فراتر رفته است. در سال 1968 ضريب‌جيني ايران 2/50 واحد بوده، اين رقم براي سال 1973 نيز 5/49 واحد بوده است. كمترين ضريب‌جيني كه در ميان آمار موجود، از سال‌هاي پيش از انقلاب ثبت شده است، مربوط به سال 1969 مي‌باشد. ضريب‌جيني ايران در اين سال 9/41واحد برآورد شده است.

اما با پيروزي انقلاب وضعيت شكاف طبقاتي در جامعه ايران به سمت بهبود ميل پيدا مي‌كند، به طوري كه براساس جداول زير مستند به آمار بانك جهاني است، ضريب‌جيني در سال 2013 به 3*37 واحد مي‌رسد كه كمترين رقم در طول تاريخ پيش از انقلاب و پس از انقلاب بوده است. بر اين اساس، شاخص برابري و عدالت در توزيع درآمد طي 40سال حدود 26درصد رشد داشته است.

معافيت زائران اربعين از پرداخت عوارض خروج از كشور

زائران اربعين كه از تاريخ سوم مهر ۹۷ تا ۲۲ آبان ۹۷ از مرزهاي زميني به مقصد كشور عراق از ايران خارج مي‌شوند، از عوارض خروج معاف‌ هستند.

به گزارش مهر سيدكامل تقوي‌نژاد، رئيس سازمان امور مالياتي، در بخشنامه‌اي نحوه پرداخت عوارض مسافران حج تمتع و عتبات را اعلام كرد. سازمان امور مالياتي كشور بنا به بودجه امسال، عوارض خروج از كشور موضوع ماده ۴۵ قانون ماليات بر ارزش‌افزوده براي هر مسافر از تمامي مرزهاي كشور براي بار اول دو ‌ميليون و ۲۰۰‌ هزار ريال را ابلاغ كرد.

دلار بايد تدريجي ۴‌هزار و ۲۰۰ تومان مي‌شد

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه دلار بايد به‌تدريج به ارز تك‌نرخي 4 هزار و ۲۰۰ تومان مي‌رسيد، گفت: در دولت صداي واحد اقتصادي وجود ندارد و بخشي از اين التهابات ارزي ناشي از همين امر بود.

به گزارش تسنيم، بعد از التهابات ارزي اخير و البته تصميم شب گذشته دولت براي تك‌نرخي‌شدن دلار در كانال 4 هزار و ٢٠٠ تومان، جلسه مجلس با رئيس كل بانك مركزي و وزير امور اقتصادي و دارايي كه بنا بود به صورت غيرعلني برگزار شود، با رأي نمايندگان مجلس علني شد. در اين جلسه، رئيس كل بانك مركزي توضيحاتي درباره سياست ارز تك‌نرخي ارائه داد و گفت: قرار نيست، در طول سال دلار 4 هزار و٢٠٠ توماني ثابت بماند و قطعاً دچار تغييرات 6-5 درصدي خواهد شد. پورابراهيمي رئيس كميسيون اقتصادي مجلس، بعد از اتمام سخنان رئيس كل بانك مركزي پشت تريبون قرار گرفت و گفت: دلار بايد به‌تدريج به ارز تك‌نرخي 4هزار و٢٠٠ تومان مي‌رسيد، در دولت صداي واحد اقتصادي وجود ندارد و بخشي از اين التهابات ارزي ناشي از همين امر است. او از رئيس مجلس خواست تا به دولت تذكر دهد كه چرا صداي واحد در تصميم‌هاي اقتصادي وجود ندارد.

مأموريت‌ كميسيون حمايت از توليد ملي:

پيشنهادات در ۳ هفته تدوين شود

رئيس مجلس به كميسيون حمايت از توليد ملي مأموريت داد تا پيشنهاد لازم را براي حمايت از كالاي ايراني را تدوين كند.

به گزارش مهر، در ابتداي جلسه علني روز يك‌شنبه گذشته مجلس شوراي اسلامي، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در ابتداي سال ۹۷ گفت: تأكيد معظم له در حمايت از توليد داخلي و كالاي ايراني براي همه بخش‌هاي كشور فضاي جديدي براي تلاش در جهت منافع ملت فراهم كرد و بايد از اين فرصت براي معطوف كردن اراده همگاني براي توليدات داخلي بهره جست.

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در اين زمينه هم توليدكنندگان وظايف مهمي دارند كه توليدات باكيفيتي فراهم آورند و هم عرضه‌كنندگان كالا زمينه اعتماد عمومي در مصرف كالاي ايراني را تدارك كنند و هم رسانه‌هاي گروهي به ويژه صدا‌و‌سيما در جهت تشويق مردم به مصرف توليدات داخلي وظايفي بر عهده دارند.

وي تأكيد كرد: دولت و به خصوص وزارت صنعت، معدن‌و‌تجارت و وزارت جهاد كشاورزي در جهت صيانت از توليدات ملي و ايجاد ممنوعيت براي واردات محصولاتي كه در داخل توليد كافي و مناسب دارند، وظايف مهمي بر عهده دارند.

لاريجاني اظهار داشت: از كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي به عنوان محور اصلاحات قانوني مي‌خواهم با مشورت مركز پژوهش‌هاي مجلس و كميسيون‌هاي تخصصي و رايزني با بخش‌هاي دولتي ذي‌ربط و همفكري با اتاق بازرگاني و اتاق اصناف پيشنهادات لازم را تدوين و ظرف سه هفته آينده به مجلس ارائه دهد.

وي ادامه داد: اين كميسيون با استفاده از گزارش‌هاي مراكز نظارتي هر ماه گزارشي از پيشرفت امور را به مجلس تقديم كند.

 

دولت با قدرت سياست تك‌نرخي‌شدن ارز را اجرا خواهد كرد

دومين جلسه بررسي مسائل ارزي كشور به رياست معاون‌اول رئيس‌جمهور برگزار شد. به گزارش فارس، اسحاق جهانگيري در جلسه بررسي مسائل ارزي كشور كه براي پيگيري و پيشبرد تصميمات اتخاذ‌ شده بود درباره تك‌نرخي‌شدن قيمت ارز و مقابله با قاچاق و بازار غير‌رسمي ارز تشكيل و چندين ساعت طول كشيد، گفت: تصميم هفته اخير دولت در اعلام قيمت دلار به ميزان 4‌هزار ‌و ٢٠٠ تومان تصميمي منطقي و كارگشاست و دولت به مردم و فعالان اقتصادي اطمينان مي‌دهد كه با قدرت و قوت اين سياست را اجرا خواهد كرد. او با بيان اينكه بانك مركزي مسئوليت مديريت و اجراي اين سياست‌ها و تصميمات را بر‌عهده دارد، از همه دستگاه‌هاي ذي‌ربط خواست با جديت تلاش كنند تا اين سياست‌ها را كه موجب ثبات در بازار، پيش‌بيني‌پذيرشدن اقتصاد كشور و اطمينان در جامعه مي‌شود، به‌خوبي اجرايي كنند. معاون‌اول رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه تمهيدات لازم براي تأمين نياز ارزي، كساني كه نياز فوري به ارز دارند، تصريح كرد: با برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده هيچ افزايش قيمتي در حوزه دارو و كالاهاي اساسي نخواهيم داشت.

جهانگيري ادامه داد: بايد به شبهات و پرسش‌هاي جامعه پاسخ داده شود. در‌ اين‌باره بانك مركزي بايد مقتدرانه در صحنه حضور داشته باشد و به پرسش‌هاي مطرح در افكار عمومي پاسخ دهد و اطمينان لازم به جامعه درباره ثبات بازار ارز كشور را بدهد. او با اشاره به اعلام حمايت همه قوا و اركان نظام براي كمك به دولت در ‌اين‌باره گفت: خوشبختانه وضع منابع ارزي كشور خوب است و دولت اجازه نمي‌دهد، برخي تلاطم‌هاي مقطعي ناشي از عوامل غير‌اقتصادي در بازار ارز مديريت با‌ ثبات اقتصادي كشور را به چالش بكشد. معاون‌اول رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه ما در نهايت آرامش نيازهاي منطقي ارزي جامعه را برآورده خواهيم كرد، گفت: عرضه هرگونه ارز ديگري به غير از ارز رسمي بانك مركزي مصداق قاچاق است و با تمام توان با آن برخورد خواهد شد. علاوه بر اينكه هيچ فروشنده‌اي حق ندارد به بهانه افزايش قيمت ارز قيمت كالاهاي مورد نياز مردم را افزايش دهد.

درآمد نجومي دولت از دلار تك نرخي

با توجه به دلار3 هزار و 500 توماني در بودجه97و تك‌نرخي‌شدن به 4 هزار و 200تومان با 50ميليارد درآمدنفتي و سهم 50 درصد دولت از اختلاف 700تومان، 17هزار ميليارد تومان نسيب دولت مي‌شود.

ارسال نظرات