جمعه ؛ 30 شهريور 1403
10 اسفند 1398 - 11:58

کُرونا هراسی دشمن و وظیفه ما

سالی که روز‌های پایانی آن را سپری می‌کنیم، به جهت چند اتفاق بزرگ در ماه‌های پایانی آن، سالی تلخ و پر آزمونی برای ملت ایران بوده است.
نویسنده : حسن رشوند
کد خبر : 5314

پایگاه رهنما:


سالی که روز‌های پایانی آن را سپری می‌کنیم، به جهت چند اتفاق بزرگ در ماه‌های پایانی آن، سالی تلخ و پر آزمونی برای ملت ایران بوده است. از یکسو مردم به جهت یک تصمیم اشتباه بنزینی، با پدیده ناامنی در بسیاری از شهر‌های خود مواجه شدند و دشمن عنودی را دیدند که مترصد فرصت بود تا به بهانه ای، امنیت و آرامش آن‌ها را نشانه برود. از سوی دیگر، با اقدام ددمنشانه رئیس جمهور آمریکا در ترور سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی در غم عزیزترین و امنیت آورترین سردار خود، نشستند ودر روز‌های پایانی بهمن نیز با ویروس «کرونا» که سلامتی آن‌ها را نشانه رفته است، روبه‌رو شدند؛ اما آنچه بیش ازرنج وجود چنین ویروسی آن‌ها را آزار می‌دهد فضا سازی مسموم رسانه‌های دشمن است که با پمپاژ خبر‌های دروغ و ناامید کننده، فضای ذهنی آن‌ها را مشوّش و تخریب کرده است. از روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه که خبر ابتلا و فوت دو نفر به ویروس کرونا (کرووید ۱۹) منتشر شد، ظرف مدت کمتر از یک‏هفته موجی از فضاسازی رسانه‏ای توسط بیگانگان شکل گرفت که انگار مبدأ چنین ویروسی ایران بوده است. این طوفان سهمگین رسانه‏ای حکایت از موج‏سواری تبلیغاتی استکبار داشته و در واقع بخشی از جنگِ شناختی دشمن در این عرصه است.

به این اخبار توجه کنید!
۱ - در ژانویه امسال (اواسط دی ماه تا اواسط بهمن) ۲۳۰ هزار گردشگر چینی به ترکیه سفر کردند، اما شما نه تنها هیچ خبری از ابتلای مردم ترکیه به این ویروس مشاهده نمی‏کنید؛ بلکه روز جمعه، دومین تِرَند توئیتر در این کشور این بود که جلوی ورود ایرانیان به ترکیه را بگیرید. چرا؟! ۲ - آمار تلفات کرونا در کشور امارات بیش از ۶۰ نفر است، اما چرا خبری به بیرون درز پیدا نمی‏کند؟ چون اقتصاد کشورهایی، چون ترکیه، امارات، قطر و... مبتنی بر گردشگری، هتل‏داری، خدمات هواپیمایی و... است و اعلام خبر شیوع کرونا، یعنی نابودی اقتصاد این کشورها. ۳- کشور‌هایی مانند عراق، افغانستان، پاکستان، اساسا سیستم قوی برای تشخیص و تست این ویروس ندارند، کشور‌های آسیای میانه و جنوب خلیج فارس، نیز قطعاً درگیر این ماجرا شده‏اند، اما هیچ خبری از شایعات رسانه‏ای غربی نیست! ۴- در سه ماه آبان و آذر و دی امسال، بیش از ۱۶ هزار ایرانی مبتلا به آنفولانزای «اِچ. وان. اِن. وان» (H۱N۱) شدند که در این میان ۱۲۵ نفر از مبتلایان فوت کردند؛ یعنی روزی یک نفر. تعداد کشته‏شدگان کرونا هم به‏طور متوسط تاکنون (چهارشنبه ۷ اسفند) ۱۹ نفر بوده. آیا این همه ترس و هراس جا دارد؟! ۵- به عنوان مثال؛ از مجموعه بیش از ۱۶۰۰ نفری که تا چهارشنبه شب ۷ اسفند به بیمارستان امام خمینی (ره) تهران مراجعه کرده اند ۲۸ نفر مشکوک به کرونا بودند که پس از گرفتن تست از آنها، فقط ۱۶ نفر تست مثبت داشتند. این یعنی خبر‌های انتشار یافته توسط رسانه‌های بی بی سی، ایران اینتر نشنال سعودی، من و تو، صدای آمریکا و... بیش ازوجود چنین ویروسی است که آن‌ها با شیپور تبلیغاتی خود بر آن می‌دمند. ۶- در کشور ۳۳۰ میلیون نفری آمریکا، چند میلیون نفر مبتلا به آنفولانزا شده و حدود ۶۰ هزار نفر می‏میرند. در سال ۲۰۱۹ فوت‏شدگان آنفولانزا، بین ۱۰ تا ۱۶ هزارنفر در گزارش «مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری» (CDC) آمده است، اما چرا اخبار زیادی از آن را نمی‏بینیم؟! ۷- ایران سی‏ویکمین کشوری است که درگیر ویروس کرونا شده است، چرا اخبار آن بعد از چین و حتی بیش از آن ضریب داده می‏شود و در داخل کشور این‏گونه التهاب‏آفرینی می‏گردد؟

بپذیریم که پای «جنگ شناختی» در میان است!
هدف اصلی در جنگ شناختی - مانند جنگ نظامی- از پای درآوردن حریف است؛ و اهداف میانی برای رسیدن به این هدف اصلی، عبارتند از: «اعتبارزُدایی»، «نااُمیدسازی»، «ناکارآمدنمایی» و سرانجام «مشروعیت‏زدایی» از حاکمیت و نظام است.روش جنگ شناختی مبتنی بر غوغاسالاری و پُروپاگاندا (تبلیغات) رسانه‏ای است که با بزرگ‏نمایی حادثه، سیاه‏نمایی مصنوعی، خبرسازی جعلی، التهاب‏آفرینی کاذب، با بهره‏گیری از رسانه‏های حقیقی و بخصوص مجازی انجام می‏شود. کافی است در همین روزها به اخبار جعلی که از «فیس‏بوک»، «اینستاگرام»، «توئیتر»، «یوتیوب»، «تلگرام» و... منتشر می‏شود توجه کنیم! توجه به اخبار دروغین و تصاویر ساختگی انتشاریافته از شبکه‏های ماهواره‏ای برای ما روشن می کند که دشمن با چه امکانات و توانی وارد میدان شده است. مگر با همین حجم از توان در اتفاقات بنزینی آبان ماه، سقوط هواپیمای اوکراینی و شهادت حاج قاسم ورود پیدا نکردند! همه می‏دانیم که استکبار جهانی در سال‏های اخیر یک جنگ «امنیت ‏پایه» را محور نبردهای سخت و نرم خود قرار داده است. در تمام این سال‏ها از جنگ‏های تکفیری داعش در اطراف ایران تا حملات تروریستی در داخل تا آشوب‏سازی‏های سال ۹۶ و ۹۸، هدف یک چیز بوده است: «امنیت ایران انقلابی»! گاهی این امنیت با هجمه مسلحانه و بمب‏گذاری مورد اصابت تیرهای دشمن قرار گرفته است و گاهی با توپخانه سنگین رسانه‏ای و تبلیغاتی! و نکته مهم این‏که: دشمن، زمانی با خدشه و التهاب آفرینی در «معیشت» مردم، امنیت شهروندان ایرانی را هدف خود قرار داد و اکنون با هدف خدشه به «سلامت» آنها، به امنیت عمومی و اجتماعی مردم حمله کرده است. اما آنچه مسلّم است این است که برای مقابله با این هجمه سنگین تبلیغات منفی و هدفمند دشمن، چهار راهکار اصلی امید بخشی، آگاهی بخشی، آرامش بخشی و مقابله با هرگونه کرونا هراسی و جلوگیری از بزرگنمایی آن باید در دستور کار همه ما باشد و در این مسیر سخت، وظیفه نیروهای امنیتی کشور به‌ویژه نیروی انتظامی به جهت جایگاه آن در نزد مردم و مقبولیتی که دارد، سنگین تر است.
بشتر بخوانید:

ارسال نظرات