پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
05 اسفند 1398 - 14:11

طنین «أین الرجبیون» در جان بندگان خدا

پس از پشت سر گذاشتن ایام عزای بضعة‌الرسول(ص)، حضرت فاطمه زهرا (س) و بعد از گذشتن ایام ولادت با سعادت آن بانوی بزرگوار در دهه سوم ماه جمادی‌الثانی، ماه رجب فرارسید
نویسنده :
حامد کرمانی‌زاده
کد خبر : 5232

پایگاه رهنما:

پس از پشت سر گذاشتن ایام عزای بضعة‌الرسول(ص)، حضرت فاطمه زهرا (س) و بعد از گذشتن ایام ولادت با سعادت آن بانوی بزرگوار در دهه سوم ماه جمادی‌الثانی، ماه رجب فرارسید؛ ماهی که در بیان فضیلت و ارزش آن، روایات متعدد و نورانی بسیاری وارد شده است و در بیان عظمت آن، همین بس که طبق روایات، در روز قیامت و در صحرای محشر ندا می‌دهند؛ «أین الرجبیون»؛ و چه رازی در عظمت این ماه نهفته است که در هنگامه محشر و حساب‌رسی، فرشتگان حق به دنبال بندگان مأنوس با این ماه آسمانی می‌گردند تا آنان را در پناه امن خداوند به سوی روضه رضوان ببرند؟ از ابن عباس نقل است که هرگاه ماه رجب می‌آمد، رسول خدا (ص) مسلمانان را دور خود جمع می‌کرد و میان آنها می‌ایستاد. آنگاه خطبه می‌خواند، حمد و ثنای الهی را به جای می‌آورد و صلوات بر انبیای گذشته می‌فرستاد و می‌فرمود: «ای مسلمانان، ماه بسیار بزرگ و بابرکتی بر شما سایه انداخته است و آن ماهی است که در آن، رحمت خدا بر کسی که خدا را عبادت کند، فرو می‌ریزد؛ بدان شرط که مشرک و بدعت‌گذار نباشد. آگاه باشید که در ماه رجب، شبی است که هر که خواب را در آن بر خود حرام کند و به عبادت خدا بپردازد، خدا بدنش را بر آتش حرام می‌کند و هفتاد هزار ملک با او مصافحه می‌کنند و برایش تا رجب بعد آمرزش می‌طلبند». در روایتی دیگر از سیدالکونین حضرت امیرمؤمنان علی (ع) نقل شده است که: «هر کسی در ماه رجب صدقه بدهد، خداوند روز قیامت در بهشت او را به ثوابی گرامی می‌دارد که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به خاطر بشری خطور نکرده است». از جمله اعمال این ماه شریف که مخصوصاً در روزهای نخست و میانه و پایانی آن مورد تأکید معصومین (ع) قرار دارد، روزه‌داری است که خود مقدمه‌ای است بر روزه‌داری ماه شعبان و ورود به ماه میهمانی خداوند در رمضان‌المبارک.

شخصی به نام سالم که از صحابه حضرت امام صادق (ع) بوده، نقل کرده است که «چند روزی از ماه رجب باقی‌مانده بود که خدمت آن حضرت مشرف شدم. فرمود: ای سالم، آیا چیزی از این ماه را روزه گرفته‌ای؟ عرض کردم: خیر. فرمود: آن‌قدر ثواب از تو فوت شده که مقدار آن را تنها خدا می‌داند! سپس فرمود: همانا رجب، ماهی است که خداوند او را فضیلت داده و بسیار احترام کرده و کرامت آن را برای روزه‌داران واجب ساخته است. سالم در ادامه می‌گوید: عرض کردم: یابن رسول‌الله، اگرچند روز باقی‌مانده از این ماه را روزه بدارم، به مقداری از ثواب‌های آن می‌رسم؟ فرمود: ای سالم! هر که یک روز از آخر این ماه را روزه بدارد، خدا ایمن می‌گرداند او را از سختی سکرات مرگ و هول قیامت و عذاب قبر». ماه رجب تنها به نمازها و روزه‌هایش فضیلت نیافته است؛ اراده خداوند مهربان این بوده است که با ولادت بهترین اولیائش این ماه، موسم سرور آل‌الله و شادی شیعیان و دلدادگان آن انوار الهی باشد.

روز نخست این ماه، روز میلاد با سعادت پنجمین مهر سپهر امامت و ولایت، حضرت امام محمدباقر (ع) است؛ وجود نورانی و بزرگواری که شکافنده دریای علوم در زمان امامتش بود و فقه شیعه در دوران حیات مبارک آن نور حق و فرزند برومندش امام صادق (ع)، شکوفایی مثال‌زدنی یافت. دهمین روز از این ماه آسمانی هم مزین شده است به عطر ولادت نهمین امام شیعیان و یادگار علی بن موسی‌الرضا (ع)، حضرت امام محمدتقی جوادالائمه(ع). امام همام و بزرگواری که به‌حکم تقدیر در سنین نوجوانی و پس از شهادت پدر بزرگوارش، به‌رسم اولیاء و انبیایی همچون حضرت عیسی(ع) و حضرت یحیی (ع)، به مقام امامت و پیشوایی جامعه شیعیان رسید و شیفتگان اهل‌بیت(ع) از دریای علم و معرفت الهی او بهره فراوان بردند. ‌نقطه اوج و گل اعیاد و ولادت‌های این ماه، در روز سیزدهم است که مزین شده به عید ولادت مولای متقیان حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) و آغاز ایام‌البیض. در فرهنگ اسلامی و برآمده از روایات معتبر و نورانی و سنت اولیای الهی، روزهای 14،13 و 15 این ماه نورانی به ایام اعتکاف نام‌گذاری شده و فرصتی فراهم است تا مؤمنان و اهالی راز و معرفت، با گوشه‌نشینی و خلوت کردن با معبود و زدودن دل از زنگار روزمرگی‌ها و بدی‌ها، تولدی دوباره را برای خود رقم بزنند و آماده استقبال از شعبان‌المعظم و رمضان‌المبارک شوند. از طرفی27ام ماه رجب سالروز بعثت خاتم پيامبران حضرت محمد (ص) است؛ روزی که برای اولین بار نخستین آیات الهی بر رسول مهربانی پیامبر اکرم (ص) در غار حرا نازل شد و یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان است. ماه رجب رسیده و حالا این ما هستیم و سفره پرنعمت این ماه الهی و همت ما برای برچیدن بهترین خوشه‌ها از این خوان نعمت و کرم خداوندی.

ارسال نظرات