پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
20 بهمن 1398 - 18:41

مقابله با معامله قرن؛ دو نشست با دو رویکرد

روز دوشنبه ۱۴ بهمن‌ماه، نشست شورای همکاری کشور‌های اسلامی باهدف بررسی طرح معامله قرن، باوجود دعوت رسمی دبیر کل این سازمان از جمهوری اسلامی ایران، با کارشکنی دولت سعودی در عدم صدور روادید برای هیئت ایرانی بدون حضور ایران که همواره در خط مقدم دفاع از ملت مظلوم فلسطین در طول این ۴۱ سال بوده است، در شهر جده عربستان برگزار شد. یا بهتر است بگوییم دولت سعودی از مشارکت هیئت جمهوری اسلامی در نشست بررسی طرح معامله قرن در مقر سازمان همکاری اسلامی که در شهر جده استقرار دارد، جلوگیری کرد.
نویسنده :
محمدحسن رحمانی
کد خبر : 5116

پایگاه رهنما :

روز دوشنبه ۱۴ بهمن‌ماه، نشست شورای همکاری کشور‌های اسلامی باهدف بررسی طرح معامله قرن، باوجود دعوت رسمی دبیر کل این سازمان از جمهوری اسلامی ایران، با کارشکنی دولت سعودی در عدم صدور روادید برای هیئت ایرانی بدون حضور ایران که همواره در خط مقدم دفاع از ملت مظلوم فلسطین در طول این ۴۱ سال بوده است، در شهر جده عربستان برگزار شد. یا بهتر است بگوییم دولت سعودی از مشارکت هیئت جمهوری اسلامی در نشست بررسی طرح معامله قرن در مقر سازمان همکاری اسلامی که در شهر جده استقرار دارد، جلوگیری کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این اقدام خبیثانه سعودی‌ها گفت: بااینکه دبیر کل سازمان همکاری اسلامی از جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان یکی از اعضای فعال سازمان به‌منظور شرکت در نشست جده دعوت به عمل‌آورده است، دولت عربستان سعودی - که میزبانی دبیرخانه سازمان در جده را به عهده دارد - با نقض تعهدات صریح دولت میزبان این سازمان بین‌المللی و اصول بدیهی مصرّح در روش کار این سازمان‌ها از جمله ضرورت تضمین مشارکت آزاد و بدون محدودیت دولت‌های عضو در کلیه فعالیت‌های سازمان تا آخرین ساعات پیش از برگزاری این نشست از اعطای روادید به هیئت جمهوری اسلامی ایران خودداری کرده است.
این رویکرد دولت سعودی مورد نکوهش برخی از کشور‌های عضو قرار گرفت که چرا سعودی‌ها از امتیاز میزبانی خود در این سازمان بین‌المللی سوءاستفاده می‌کنند و سازمان‌های بین‌المللی را همچون ارباب خود آمریکا که میزبانی در سازمان ملل را مبنایی برای فشار با مخالفان خود قرار می‌دهد در جهت تأمین منافع و مطامع سیاسی خود می‌کند. یقین داریم از نشستی با این کیفیت، انتظار عمل خاصی به نفع ملت فلسطین نخواهیم داشت و حداکثر خاصیت این نشست، چند سخنرانی بی‌نتیجه و دعوت به رعایت حقوق فلسطینیان در معامله قرن خواهد بود چراکه نشستی که میزبانش سعودی‌ها و شرکت‌کنندگان اصلی آن دولت امارات، بحرین و عمان باشند که نمایندگانشان در لحظه رونمایی از این خیانت قرن در آمریکا حضورداشته و برای ترامپ و نتانیاهو در هنگام رونمایی این معامله ننگین کف زده‌اند، حتماً نتایجش برای ملت فلسطین مثبت نخواهد بود. این موضوع را از سخنان شروع نشست که «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه دولت سعودی که خواستار اعلام همبستگی با ملت فلسطین و حل‌وفصل عادلانه قضیه این کشور شد، می‌توان فهمید. سخنان غیرمسئولانه و خبیثانه وزیر خارجه سعودی در این نشست به‌گونه‌ای بود که انگار هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و طرحی به تصویب رسیده که در یک‌طرف میز این معامله، گروه‌های فلسطینی و در طرف دیگر، رژیم صهیونیستی بوده و آمریکا و نهاد‌های بین‌المللی هم صرفاً به‌عنوان ناظر حضورداشته‌اند! این در حالی است که طرح ننگینی در خاک آمریکا و صرفاً با حضور دولت حامی صهیونیست‌ها یعنی ایالات‌متحده و طرف اشغالگر صهیونیست آن‌هم بدون حضور هیچ فلسطینی ذینفع، تصویب می‌شود و سازمان کشور‌های اسلامی تازه از خواب غفلت بیدار می‌شوند و برای خالی نبودن عریضه، جلسه‌ای در جده برگزار می‌کنند و تازه از حضور طرف‌های مدعی حقوق فلسطینی‌ها همچون ایران هم جلوگیری می‌شود و نماینده دولت سعودی هم که اصل طرح را پذیرفته و در همان ساعات اولیه اعلام رونمایی از ترامپ بابت رونمایی این طرح تشکر کرده، همه را دعوت به همبستگی و حل‌وفصل موضوع می‌کند و حتماً حضار در جلسه برای او کف هم زده‌اند. سعودی‌ها و سازمان بی‌خاصیت کشور‌های اسلامی به دنبال کدام همبستگی و حل‌وفصل کدام موضوع هستند؟ خیانت قرنی که هیچ حقی نه برای ساکنین کرانه باختری و نه مظلومانی که بعد از ۷۰ سال آوارگی به عدد بالای ۱۰ میلیون نفر رسیده‌اند، قائل نبوده است، کدام قسمتش نیاز به حل‌وفصل دارد؟ نشست جده یا هر نشست دیگر توسط مسلمانان فقط و فقط باید یک حرف را بزند و آن نه به معامله قرن آمریکایی- صهیونیستی است؛ یعنی همان کاری که یکشنبه گذشته یک روز پیش از نشست جده، سران گروه‌های فلسطینی و نخبگان سیاسی فلسطین در غزه انجام دادند. چراکه آن‌ها به دنبال حل‌وفصل در قالب طرح معامله قرن نبودند و در نشست ملی – مردمی خود اولین گام برای اقدام عملی علیه معامله قرن که همان «تشکیل کمیته عالی ملی برای مقابله با معامله قرن» بود را برداشتند و در بیانیه پایانی خود بر ۹ محور اساسی تأکید کردند:
اول: طرح آمریکا را محکوم و آن را مردود دانستند. از نگاه آنها، آمریکا با این طرح، خود را دشمن مستقیم ملت فلسطین و شریک رژیم صهیونیستی در جنایت‌هایش معرفی کرد.
دوم: از موضع کشور‌های عربی مخالف این طرح تقدیر کردند و آن‌ها را به کار جدی برای ساقط کردن معامله قرن و مقاومت با عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی فراخواندند.
سوم: موضع ذلت‌بار برخی طرف‌های عربی را محکوم و آن‌ها را به بازنگری در این مواضع فراخواندند.
چهارم: از سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی درخواست کردند ازآنجایی‌که این طرح در تناقض با تمام قوانین و قطعنامه‌های سازمان ملل است، آن را محکوم کند.
پنجم: تشکیل کمیته عالی ملی برای مقابله با معامله قرن را اعلام کردند و تمام نیرو‌های سیاسی، ملی و مردمی در وطن و خارج از وطن خواستند در این کمیته حضورداشته باشند.
ششم: بر وحدت ملت و نیرو‌های فلسطینی در مقابله با معامله قرن تأکید کرده و ابومازن را به دعوت فوری برای برگزاری نشست در سطح دبیران کل گروه‌های فلسطینی فراخواندند تا راهبردی واحد در این زمینه اتخاذ شود.
هفتم: رهبری فلسطین را به اجرای فوری تصمیم‌های شورای مرکزی و ملی مربوط به پایان دادن به توافق‌های اسلو و الحاقیه‌های امنیتی و اقتصادی آن فراخواندند.
هشتم: خواستار سرعت تحرک رسانه‌ای، دیپلماتیک، حقوقی و مردمی عربی و فلسطینی برای ساقط کردن معامله قرن تحت شعار «معامله قرن ساقط می‌شود» شدند.
نهم: خواهان تهیه «سندی افتخاری» بودند که بر اساس این سند تمام افراد همکاری کننده با معامله قرن، مجرم محسوب شوند.
بر اساس بند آخر این بیانیه، امروز باید کشور‌هایی همچون امارات و بحرین که نماینده‌های خود را برای رونمایی از معامله ننگین قرن به آمریکا اعزام کرده بودند، امروز نه‌تن‌ها شایستگی تصمیم‌گیری برای ملت مظلوم فلسطین را ندارند، بلکه در جایگاه مجرم قرار دارند و باید در پیشگاه ملت فلسطین و همه دوستداران قدس شریف پاسخگو باشند.

ارسال نظرات