30 دی 1398 - 16:24

مقاومت فلسطین؛ زنده‌تر از همیشه

روز ۲۹ دی‌ماه به‌عنوان روز غزه نام‌گذاری شده است. در واقع این روز یادآور یکی از وحشیانه‌ترین حملات اسرائیل به نوار غزه است.
نویسنده :
محمدحسن رحمانی
کد خبر : 4949

پایگاه رهنما:

 
روز ۲۹ دی‌ماه به‌عنوان روز غزه نام‌گذاری شده است. در واقع این روز یادآور یکی از وحشیانه‌ترین حملات اسرائیل به نوار غزه است. رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۸ به دنبال سرکوب مردم فلسطین در نوار غزه بود؛ اما در ۱۲ سال گذشته مقاومت فلسطین قوی‌تر از هر زمانی شده و توانسته رژیم صهیونیستی را در تهدیدی راهبردی قرار دهد.

چرایی نام‌گذاری روز غزه
پس از پیروزی جنبش حماس در انتخابات سال ۲۰۰۷ و شکست جنبش فتح، رژیم صهیونیستی نوار غزه را در محاصره همه‌جانبه قرار داد. هدف اسرائیل این بوده تا مردم فلسطین را با فشار‌های اقتصادی و روحی و روانی وادار به تسلیم کند. در این راستا رژیم صهیونیستی سال ۲۰۰۸، در حمله‌ای وحشیانه و غیرانسانی، نوار غزه را هدف حملات جنگنده‌های خود قرار داد که این حمله ۲۲ روز به طول انجامید و در نتیجه آن بسیاری از منازل مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و درمانگاه‌ها و زیرساخت‌ها و تأسیسات نوار غزه تخریب شدند و شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله کودکان و زنان بی‌گناه به شهادت رسیدند. بر اساس آمار‌های ارائه‌شده، در جنگ ۲۲ روزه، ۱۴۵۵ نفر شهید شدند که ۴۰۴ نفر از آن‌ها را کودکان و ۱۱۵ نفر را نیز زنان تشکیل می‌دهند و تعداد مجروحان جنگ ۲۲ روزه رژیم صهیونیستی نیز ۵۳۰۳ نفر برآورد شد که از این تعداد ۱۸۱۵ نفر کودک بودند. در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران، در نخستین سالروز جنگ ۲۲ روزه باهدف بازگویی مظلومیت مردم فلسطین و رساندن صدای این مظلومیت به گوش آزادگان جهان و همچنین، تجلیل از حماسه‌آفرینی محور مقاومت، روز ۲۹ دی‌ماه را «روز غزه» نام‌گذاری کرد تا از این طریق مقاومت ۲۲ روزه مجاهدان غزه در برابر وحشی‌گری اسرائیل را ارج نهد و این مقاومت قهرمانانه را پیوسته در اذهان یادآوری کند. قانون اعلام، روز ۲۹ دی‌ماه به‌عنوان روز «غزه نماد مقاومت فلسطین»، در سال ۱۳۸۸ هجری شمسی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسید و از سوی رئیس‌جمهور وقت برای اجرا ابلاغ شد.

کارنامه مقاومت فلسطین
در ۱۲ سالی که از محاصره نوار غزه می‌گذرد کارنامه مقاومت فلسطین درخشان‌تر شده است. عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ معادلات فلسطین را وارد مرحله جدیدی کرد. قدرت گرفتن مقاومت فلسطین در نوار غزه روزبه‌روز بر نگرانی صهیونیست‌ها افزوده است. نخستین اقدام جدی علیه مقاومت در نوار غزه آغاز جنگی بود که صهیونیست‌ها گمان می‌کردند در کمتر از یک هفته مقاومت تسلیم خواهد شد؛ اما ۲۲ روز مقاومت مردم نوار غزه، صهیونیست‌ها را وادار به تحمل شکستی دیگر مانند جنگ ۳۳ روزه کرد. این جنگ ۲۷ دسامبر سال ۲۰۰۸ آغاز شد و تا ۱۷ ژانویه سال ۲۰۰۹ ادامه داشت. این جنگ در اسرائیل با نام عملیات «سرب گداخته» و در میان مسلمانان با نام «کشتار غزه» یا «جنگ ۲۲ روزه» یاد می‌شود. در این جنگ نابرابر، بیش از ۱۴۵۰ فلسطینی به شهادت رسیدند و بیش از ۵ هزار نفر نیز زخمی شدند. در ادامه جنگ ۸ روزه و ۵۱ روزه نیز علیه نوار غزه به راه افتاد که رژیم صهیونیستی بازنده قطعی این جنگ‌ها بود.نکته مهم در مورد جنگ‌های رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه این بوده که از سال ۲۰۰۸ به بعد زمان این جنگ‌ها روزبه‌روز کمتر شده و درنهایت در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رژیم صهیونیستی طی دو جنگ تنها دو روز موفق به ادامه دادن نبرد شد و به‌سرعت پیشنهاد آتش‌بس را پذیرفت. نتانیاهو در آبان ماه ۹۷ دستور حمله به نوار غزه را صادر کرد، اما پس از ۴۸ ساعت مجبور به امضای توافق آتش‌بس شد. در اردیبهشت‌ماه ۹۸ نیز ارتش اسرائیل بار دیگر به نوار غزه حمله کرد، اما در نهایت نیز در کمتر از ۴۸ ساعت تن به توافق آتش‌بس با حماس داد. در این نبرد نتانیاهو که به دنبال خلق یک پیروزی باهدف بهره‌برداری سیاسی از آن بود سرانجام پس از دو روز نبرد، توافق میان گروه‌های مقاومت فلسطینی و ارتش رژیم صهیونیستی برقرار شد. در آبان ماه ۹۸ نیز پس از ترور بها ابوالعطا از فرماندهان جهاد اسلامی، رژیم صهیونیستی هدف بارانی از موشک قرار گرفت. این جنگ نیز ۴۸ ساعت طول کشید و رژیم صهیونیستی سراسیمه اعلام آتش‌بس کرد.

با توجه به بررسی سیر نبرد‌های رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین می‌توان به این نتیجه رسید که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ قدرت مقاومت فلسطین روزبه‌روز تقویت‌شده و برعکس رژیم صهیونیستی نتوانسته است در برابر سلاح‌های مدرن حماس و جهاد اسلامی راه‌حل کارآمدی را به کار بگیرد. رژیم صهیونیستی حتی در سال گذشته قادر به مقابله با بالون‌های تنش‌زایی که از سمت غزه به‌سوی سرزمین‌های اشغالی فرستاده می‌شد نیز نبود. علاوه بر این به راه افتادن تظاهرات‌های بازگشت که از سال ۹۷ شروع شده است تبدیل به یک تهدید استراتژیک برای رژیم صهیونیستی شده است. ناکارآمدی سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی مانند گنبد آهنین نیز مزید بر علت شده است تا این رژیم به سمت رویارویی جدید با حماس و جهاد اسلامی پیش نرود. در کنفرانس اخیر هرتزلیا که در اسرائیل برگزار شد نیز مقامات صهیونیستی در کنار تأکید بر چالش‌های داخلی اعلام کردند که مقاومت فلسطین قدرتمند‌تر از هر زمان دیگری است. مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اخیراً در تحلیلی اعلام کرد که جنبش جهاد اسلامی فلسطین سیستم هجومی-نظامی خود را تقویت کرده و در اوج آمادگی قرار دارد.

نتیجه
مقاومت فلسطین در شرایط کنونی قوی‌تر و پویاتر از هرزمانی است. تمام تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای به شکست کشاندن این مقاومت بی‌فایده بوده است. محاصره ظالمانه نوار غزه باعث شده تا سازمان ملل رسماً اعلام کند که این منطقه دیگر قابلیت سکونت ندارد. تمام این مسائل باهدف به شکست کشاندن اراده مردم فلسطین است؛ اما هشت دهه اشغالگری فلسطین نه‌تن‌ها برای این رژیم قدرتی به همراه نداشته، بلکه قدرت اسرائیل را در ضعیف‌ترین حالت قرار داده است. نکته جالب این است که حتی در کرانه باختری نیز باوجود مراودات تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی مقاومت بسیار فعال است. طبق گزارش جدید جنبش حماس، در یک سال گذشته ۵۰۰۰ اقدام مقاومتی علیه رژیم صهیونیستی در کرانه باختری صورت گرفته است.

ارسال نظرات