جمعه ؛ 30 شهريور 1403
22 دی 1398 - 11:20
پس از سخنان فرمانده هوافضای سپاه پاسداران؛

اذعان به ابعاد بی سابقه حمله موشکی ایران علیه آمریکا

حمله موشکی اخیر نیروی هوافضای سپاه پاسداران علیه پایگاه‌های آمریکایی توانست تغییر موازانه را در منطقه به اثبات برساند.
کد خبر : 4854

پایگاه رهنما :

این حمله بامداد چهارشنبه گذشته در واکنش به اقدام تروریستی آمریکا علیه سردار «حاج قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انجام گرفت و برای اولین بار طی چند دهه گذشته، یک دولت به صورت رسمی در اقدامی متقابل در برابر حمله تروریستی آمریکا در فرودگاه بغداد و براساس منشور سازمان ملل متحد، پایگاه‌های نظامی آمریکا که منزله خاک این کشور به شمار می‌روند را هدف حملات موشکی خود قرار داد.

جزئیات حمله موشکی سپاه پاسداران علیه آمریکا

پس از انجام موفقیت آمیز حمله موشکی ایران علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا، سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در جمع خبرنگاران به تشریح عملیات موشکی شهید سلیمانی بر علیه پایگاه آمریکایی عین‌الاسد پرداخت و در این ارتباط گفت: ضربات موشکی به یکی از مهمترین پایگاه های امریکا در قالب عملیات شهید سلیمانی, آغاز یک عملیات بزرگ بود که در کل منطقه ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: ما در این عملیات دنبال کشتن کسی نبودیم، اگر چه حتما ده ها نفر کشته و زخمی شده اند و با هواپیمای C-130 حمل شده اند. ما اگر دنبال کشتن بودیم، می‌توانستیم طوری عملیات را طراحی کنیم که در گام اول ۵۰۰ کشته داشته باشند و اگر جواب می دادند از آنجایی که شرایط تغییر می کردند و تکلیفی بر حفظ جان نیروهای نظامی آمریکا نداشتیم، در گام‌های دوم و سوم ظرف ۴۸ ساعت ۴ تا ۵ هزار کشته می‌دادند.

حاجی زاده یاد آور شد که در عملیات «شهید سلیمانی» آمریکایی ها کشته‌ها و زخمی‌های خود را با ۹ هواپیما به اسرائیل و اردن منتقل کردند.

فرمانده هوافضای سپاه تاکید کرد: همه موشک ها به هدف اصابت شد و حتی یک تیر به سمت موشک های ما شلیک نشد.

سردار حاجی زاده با اشاره به آمادگی نیروی هوافضای سپاه برای رویارویی با آمریکا، عنوان کرد: ما ۱۳ فروند موشک به سمت پایگاه‌های آمریکا شلیک کردیم اما آماده بودیم چند صد فروند موشک را در همان ساعات اول شلیک کنیم، و از آنجایی که فکر می‌کردیم این درگیری در صورت خویشتنداری نکردن دو طرف، ۳ روز تا یک هفته در حد محدود ادامه داشته باشد، برای این شرایط چند هزار فروند موشک آماده کرده بودیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: عملیاتی که تاکنون اسمی از آن به میان نیاوردیم بعد از عملیات موشکی بود و با تجهیزات ویژه‌ای که از قبل آماده کرده بودیم، یک عملیات مهم جنگ الکترونیک را تقریبا 15 دقیقه بعد از عملیات آغاز کردیم و همه هواپیماهای بدون سرنشینی که بر فراز منطقه عین‌الاسد در حال پرواز بودند را برای لحظاتی از کنترل آمریکایی‌ها خارج کردیم و لینک ارتباطی و لینک تصویری آنها را از بین بردیم که آمریکایی ها را بسیار مرعوب کرد.

هشدار ایران به پاسخ کوبنده تر به آمریکا

از سوی دیگر، سردار عباس نیلفروشان در توضیحات دیگری در ارتباط با عملیات موشکی علیه آمریکا گفت که موشک‌های شلیک شده توسط سپاه دقیقاً ‌به اهداف مورد نظر اصابت کرده و دشمن قادر به انحراف یا انهدام هیچکدام از آنها نبوده است.

سردار عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه درباره عملیات انتقام شهید سلیمانی و حمله موشکی سپاه به پایگاه عین الاسد گفت: همانطور که رهبر انقلاب گفتند دوران بزن در رو تمام شده است. در پی آلوده شدن دست استکبار  به خون سردار سرافزار حاج قاسم سلیمانی همانطور که رهبر انقلاب فرمودند "انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است" و سپاه هم وعده داد انتقام قطعی است و زمان و مکان را ما تعیین می کنیم، به خونخواهی شهید بزرگوار طی بررسی هایی که سپاه به عمل آورد پایگاه عین الاسد به عنوان چشم فتنه و جایی که عملیات های تروریستی آمریکا در منطقه از آنجا طراحی و اجرا می‌شد و ترور شهید سلیمانی هم از آنجا طراحی و اجرا شده بود، سپاه تصمیم گرفت تا  این اتاق فرمان ترور را فشل کند و فرماندهی استکبار در منطقه را از بین ببرد.

معاون عملیات سپاه ادامه داد: با وجود آنکه که اطلاعات ما حاکی از آمادگی صد در صدی نیروهای آمریکایی در منطقه و پایگاه عین الاسد بود و همه شواهد اعم از سیستمهای راداری و سایر تجهیزات آمریکایی گواه این ادعا است، آنها به هیچ عنوان نتوانستند  موشک‌های بالستیک سپاه را حتی چند متر منحرف کنند و موشک‌های ما  دقیقا به اهداف اصابت کردند.

سردار نیلفروشان گفت: ما امروز در آمادگی صد در صد هستیم و هرگونه حرکت را رصد می‌کنیم. چنانچه دشمن قصد شرارت داشته باشد پاسخ بعدی ما بسیار سهمگین و دردناک و کوبنده و پشیمان کننده خواهد بود.  دشمن می‌داند که ما در وعده صادق هستیم همانطور که پاسخ ضربه اول را دادیم.

 

اذعان خبرنگار کرد به آسیب جدی پایگاه آمریکا

در ادامه واکنش‌ها به عملیات موشکی ایران، «بختیار گوران» خبرنگار کُرد عراقی پنج‌شنبه شب تصاویری از داخل پایگاه عین‌الاسد که بامداد چهارشنبه هدف موشک‌های نقطه‌زن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت را در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر منتشر کرد.

گفتنی است تصاویر منتشر شده از سوی خبرنگار کُرد عراقی (بختیار گوران) تنها بخشی از خسارات وارد شده به پایگاه عین‌الاسد در بر می‌گیرد.

 

کارشناس ارشد​ مؤسسه جیمز مارتین:ایران نقشه پایگاه عین‌الاسد را داشته است

پلنت لبplanet lab و مرکز جیمز مارتین در دانشگاه میدل‌بری، مؤسساتی پیش‌رو در زمینه تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای هستند. مرکز جیمز مارتین در زمینه مطالعات عدم اشاعه، تاکنون بارها با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای پلنت لب، گزارش‌هایی مفصلی درباره توان موشکی و ماهواره‌ای ایران ارائه داده است.

این‌بار نیز در پی حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین الاسد  آمریکا در عراق، این نهاد مطالعاتی با بررسی تصاویر ماهواره‌ای که پس از این حمله به دست آورده، ارزیابی اولیه خود را ارائه داده و دِیوید شمرلِر، کارشناس ارشد​ مؤسسه جیمز مارتین در این‌باره توضیحاتی ارائه داده است.

شمرلر در این ارتباط گفت: عین الاسد، پایگاه بسیار بزرگی است و وقتی تصاویر را دریافت می‌کنید مدتی طول می‌کشد تا متوجه شوید چه نقاطی از این پایگاه هدف گرفته شده است. ما همچنان در حال بررسی هستیم و یکی از نقاطی که موشک به آن برخورد کرده هنوز برایمان مشخص نیست که چه بوده اما بسیار آسیب دیده و یک موشک هم به باند پرواز برخورد کرده است.

به گفته شمرلر، به نظر می‌آید که ایران نقشه‌ای از پایگاه‌های آمریکایی را داشته است و خیلی دقیق به دنبال هدف گرفتن و وارد کردن خسارت به تجهیزات و وسایل ترابری هوایی نیز بوده‌اند.

به گفته  کارشناس ارشد​ مؤسسه جیمز مارتین، ایران بزرگترین نیروی موشکی در منطقه را دارد و اگر می‌خواستند و نیت آن را داشتند می‌توانستند با هدف گرفتن مواضعی در سراسر این پایگاه این وضعیت را به حدی افزایش دهند که راه بازگشتی وجود نداشت، اما آنها این اهداف را بسیار دقیق مدنظر گرفتند و به آن شلیک کردند.

حداقل 400 کشته و زخمی در پاسخ موشکی ایران به آمریکا

همچنین محمدعلی مهتدی کارشناس مسائل غرب آ‌سیا در ارتباط با پاسخ موشکی ایران به اقدام تروریستی آمریکا اعلام کرد: براساس اطلاعاتی که عراقی‌ها از پایگاه عین الاسد جمع‌آوری کرده‌اند تعداد کشته‌‌ها بیش از 100 نفر و بیش از 300 مجروح بر دست ‌آمریکایی‌ها باقی مانده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تعداد زیادی از هواپیماهای نظامی، بالگردهای آپاچی و پهپادهای آمریکایی در اثر حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نابود شده و در آتش سوخته است.

مهتدی خاطرنشان کردترامپ نمی‌تواند به این حجم از خسارت که موشک‌های ایرانی به پایگاه‌های آمریکایی‌ وارد کرد‌ه‌اند اعتراف کند زیرا اگر این کار را انجام دهد  حجم زیاد کشته‌ها و مجروحین و خسارت‌ها منجر به آن خواهد شد که افکار عمومی انتقادات بسیار تند و تیزی را علیه رئیس‌جمهور ایالات متحده انجام دهند

وی خاطرنشان کردترامپ در آغاز سال2020 میلادی و در سالی که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود قرار دارد لذا خیلی از اتفاقات مرتبط با ایالات متحده رنگ و بوی سیاسی انتخاباتی دارد.

وی تصریح کرد: عملیات موشکی که اخیرا علیه آمریکایی‌ها انجام شد حتی اگر به فرض بپذیریم که هیچ کشته و زخمی نداشته است و حرف ترامپ هم صحیح است اما اینکه یک کشور در منطقه غرب آسیا این شجاعت و جرات را داشته باشد که بتواند به یک پایگاه مهم آمریکا حمله موشکی کند تحول بزرگی در تاریخ منطقه و عرصه بین‌الملل محسوب می‌شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: در طول 70 سال گذشته هیچ کشوری جرات حمله به امریکا پس از جنگ جهانی دوم را نداشته است که معنایش آن است که جمهوری اسلامی ایران به چنین قدرت و اقتداری رسیده است که قدرت پوشالی آمریکا را در سطح منطقه و در عرصه بین‌الملل به صخره گرفته است.

مهتدی گفت: هدف نهایی جمهوری اسلامی ایران اخراج آمریکا از منطقه است که این موضوع روندی طولانی دارد که از طریق عملیات نظامی محقق نخواهد شد. چرا که ابعاد مختلفی را دارد.

 

اعتراف فرمانده نیروهای لتونیایی مستقر در عراق: حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌ الاسصد برابر شدیدتر از حملات قبلی بود

فرمانده نیروهای لتونیایی مستقر در عراق می‌گوید حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد از حملاتی که آنها پیشتر شاهدشان بودند بارها شدیدتر بوده است.

آندرس برزینس، فرمانده نیروهای لتونیایی در عراق گفته است: "این حمله بسیار شدید بود. یکی از سربازهای ما که این ششمین ماموریتش در عراق است و بارها حملات خمپاره‌ای و موشک‌های ضعیفتر را شاهد بوده، می‌گوید این بزرگترین و خطرناکترین حمله بود."

برزینس گفته این حمله صد برابر قوی‌تر از حملات پیشین بوده و موشک‌های بالستیک استفاده‌شده ۶۰۰ تا ۹۰۰ کیلو مواد منفجره داشتند.

فرمانده نیروهای لتونیایی گفته تمام موشک‌ها به تاسیسات نظامی اصابت کردند و خسارت زیادی به باند و تاسیسات دیگر وارد شد.

 

عقب نشینی سناتور جمهوری خواه پس از سخنان فرمانده هوافضای سپاه

پس از سخنان سردار حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، لیندزی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه در عقب نشینی مشهودی که حاکی از نگرانی و ترس از واکنش دوباره ایران بود، گفت که از نظر او "تلافی به صرف تلافی در حال حاضر لازم نیست".او گفته در عوض آمریکا باید اهداف استراتژیکش در ارتباط با ایران را دنبال کند.

 

فضاسازی و موج سواری بر تبلیغات ضدایرانی گسترده

حمله موشکی ایران بدون تردید در نوع خود بی سابقه و بسیار تعیین کننده بود.

عقب نشینی ترامپ در سخنان عمومی خود در کاخ سفید پس از این حمله که مدعی آمادگی برای صلح شد و همچنین عقب نشینی مشهود سناتور جمهوری خواه، لیندسی گراهام که در آن آشکار اعلام کرد که آمریکا نیاز نیست به دنبال تلافی در برابر ایران باشد، همگی نشان داد که خط و نشان‌های ایران برای طرف آمریکایی به شدت پرهزینه شده و عملیات موشکی بی سابقه ایران علیه اهداف آمریکا در خاک عراق، به هیمنه و اعتبار واشنگتن آسیب جدی وارد کرده است.

با این حال از آن جا که همزمانی این عملیات پیروزمند با حادثه غیرمنتظره و ناگهانی برای یک هواپیمای مسافربری در ایران همراه شد، رسانه‌های غربی و ضدایرانی تلاش زیادی داشته با برجسته سازی خطای انسانی در حادثه سقوط هواپیمای مسافربری در حومه تهران، ابعاد استراتژیک عملیات موشکی ایران را علیه آمریکا تحت الشعاع قرار دهند، هرچند تردیدی نیست که بعد از این معادلات منطقه‌ای به نفع ایران است و با وجود تمرکز رسانه‌ها بر سقوط هواپیمای مسافربری در ایران بر اثر خطای عمدی، اما معادلات و موازنه منطقه پس از ضربه شدید آمریکا در عملیات موشکی ایران تغییر نخواهد کرد و این موضوعی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد.

مضاف بر آن که در جریان حمله موشکی ایران هیچکدام از سیستم های راداری و ضدموشکی پیشرفته آمریکا نتوانست با موشک‌های ایران مقابله کند و این موضوع هزینه مضاعفی را بر اعتبار نظامی آمریکا وارد کرده است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات