پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
07 دی 1398 - 17:10
دو حماسه در یک قاب

این مردم؛ همان مردم ۹ دی هستند

دوشنبه هفته جاری مصادف است با یوم‌الله ۹ دی؛ روزی که مردم کشور با حضور حماسی خود بساط فتنه گران را در سال ۸۸ برچیدند و برگ زرین دیگری در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی ثبت کردند. امسال دهمین سالگرد آن رویداد بزرگ است. دانشجو‌هایی که امروز در سال‌های نخست دانشگاه هستند، آن روز‌ها کودکی حدوداً ده‌ساله بودند. همین مسئله نشان می‌دهد وقایع آن روز‌ها را نباید به بایگانی تاریخ سپرد تا دشمنان و معاندان روایتی جعلی و وارونه از آن به خورد جامعه بدهند.
نویسنده :
عبدالله صداقتی
کد خبر : 4735

پایگاه رهنما :

دوشنبه هفته جاری مصادف است با یوم‌الله ۹ دی؛ روزی که مردم کشور با حضور حماسی خود بساط فتنه گران را در سال ۸۸ برچیدند و برگ زرین دیگری در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی ثبت کردند. امسال دهمین سالگرد آن رویداد بزرگ است. دانشجو‌هایی که امروز در سال‌های نخست دانشگاه هستند، آن روز‌ها کودکی حدوداً ده‌ساله بودند. همین مسئله نشان می‌دهد وقایع آن روز‌ها را نباید به بایگانی تاریخ سپرد تا دشمنان و معاندان روایتی جعلی و وارونه از آن به خورد جامعه بدهند.
فتنه ۸۸ از ایستادگی عده‌ای در برابر قانون آغاز شد. میرحسین موسوی درحالی‌که هنوز رأی‌گیری تمام نشده بود خود را پیروز دانست و برای پیگیری اعتراض خود، راهی به‌جز مجاری قانونی را انتخاب کرد. نتیجه این اقدام، کشاندن مردم به خیابان و آشوب و اغتشاش بود. کشور ماه‌ها درگیر ناآرامی شد و خون‌های ناحقی نیز بر زمین ریخت. بسیاری از کسانی که مدعی تقلب بودند بعد‌ها اعتراف کردند که تقلبی در انتخابات صورت نگرفته و اعتراض آن‌ها به مسائل دیگری بوده است! برخی از آنان نیز علی‌رغم اینکه در محافل خصوصی معترف به عدم امکان تقلب بودند، به دلایل سیاسی حاضر نشدند این اعتراف را علنی کرده و از مردم عذرخواهی کنند.
وقتی صبر مردم لبریز شد
مردم صبر کردند و شاهد حوادث و رویداد‌ها بودند تا اینکه در اوایل دی ماه آن سال، آشوبگران در روز عاشورا بی‌شرمی و وقاحت را از حد گذرانده و حتی به عزای حسینی (ع) نیز رحم نکردند و حرمت‌شکنی کردند. اینجا بود که دیگر مردم تحمل نکرده و با حضور گسترده و پرشور خود در شهر‌های مختلف، حماسه‌ای ماندگار آفریدند. نکته‌ای که در اینجا نباید ازنظر دور داشت آن است که موسوی و کروبی نه در آن زمان بلکه در بهمن‌ماه سال ۸۹ محدود شدند؛ یعنی تا ۲۰ ماه، نظام برای آن‌ها هیچ محدودیتی قائل نشده بود، اما آنان از این عطوفت و نرمش نظام سوءاستفاده کرده و روزبه‌روز بر دامنه اقدامات ضد امنیتی خود افزودند.
مردم ایران در یوم‌الله ۹ دی نشان دادند دشمنان خود و انقلاب خود را به‌خوبی می‌شناسند و هرگز فریب حیله و نیرنگ‌های آنان را نمی‌خورند. ۹ دی روزی است که مردم ایران نشان دادند با بصیرت‌اند و در میان گردوغباری که فتنه گران به پا کرده‌اند هرگز، نه راه را گم می‌کنند و دست از راهبر واقعی که همانا ولایت‌فقیه است، برنخواهند داشت. در این روز مردم مسلمان و انقلابی ایران نشان دادند که به فرموده حضرت امام (ره) «باید پشتیبان ولایت‌فقیه باشید تا به مملکتتان آسیب نرسد» و به این امر با همه وجود در عمل معتقد بوده و پایبندی خویش را به نمایش گذاشتند و این نماد اطاعت‌پذیری از ولایت‌فقیه نشان از بصیرت و درایت مردم بود. در این روز مردم بصیر، جشن بلوغ فکری و شخصیتی نظام اسلامی را در پیش چشم جهانیان بااقتدار، عظمت و درک صحیح به منصه ظهور گذاشتند و وفاداری خویش را به همه آرمان‌های مقدس نظام اسلامی ابراز کردند. رهبر انقلاب اسلامی در این خصوص می‌فرمایند: «مردم ما در مقابله با فتنه، خودشان به پا خاستند. نهم دی در سرتاسر کشور مشت محکمی به دهان فتنه‌گران زد. این کار را خود مردم کردند. این حرکت یک حرکت خودجوش بود؛ این خیلی معنا دارد؛ این نشانه این است که این مردم بیدارند، هشیارند.»
۹ دی روزی است که مردم ایران نشان دادند با بصیرت‌اند و در میان گردوغباری که فتنه گران به پا کرده‌اند هرگز، نه راه را گم می‌کنند و دست از راهبر واقعی که همانا ولایت‌فقیه است، برنخواهند داشت
توصیه رهبری به ناجا
علاوه بر مردم، نیروی انتظامی در خنثی‌سازی فتنه ۸۸ نقش مهمی داشت. یگان ویژه در این قضیه نقشی پررنگ و محوری داشت. یگانی که در عین اقتدار مظلوم بود و بی‌ادعا در کف میدان حضور داشت و مسئولیتی سنگین نیز بر دوش می‌کشید. از سویی باید امنیت را برقرار می‌کرد و از سوی دیگر باید میان مردم عادی و فتنه گران تفکیک قائل می‌شد. آنان که در محیط عملی چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند به‌خوبی می‌دانند که این موضوع چقدر ظریف و دشوار است. مسئله‌ای که رهبر انقلاب نیز به آن اشاره‌کرده‌اند.
در ایام فتنه، در یکی از دیدار‌های فرماندهی وقت و جمع محدودی از مسئولین نیروی انتظامی با رهبر انقلاب، ایشان چنین مطرح کردند که ما باید همیشــه نیمه‌خالی لیوان را هم ببینیم وگرنه برنامه‌ریزی بــرای پر کردن این نیمه نمی‌کنیم. نیــروی انتظامی با هیچ‌کس از نیرو‌های نظامی قابل‌مقایسه نیست. در مرز، دشمن معلوم است و اطلاعــات می‌تواند وضع آن‌ها را معلــوم بکند؛ لکن در تهران معلوم نیست دشمن کجا است چه می‌کند؛ باید شما مطلع باشید دشمن کجا است و با آگاهی دنبال او بروید. با دشــمن به‌عنوان مخالف مردم مواجه شوید نه دشمن خودتان. اگر این‌طور مواجه شدید، آن موقع مردم را از خود می‌دانید؛ وگرنه ممکن اســت چاقوی جراحی شما به‌جای بیرون کشیدن غده سرطانی، بخشی از غده را با بخشی از بدن جدا کند. طوری برخورد بکنید که مردم رنجیده نشوند. شــناخت دشمن از دوست خیلی مهم اســت. مراقبت کنید که اتفاقات تلخ نیفتد. اقتدار نیروی انتظامی یکی از واجبات اســت و درستی عمل نیروی انتظامی هم یکی از واجبات است.
۱۰ سال بعد
آشوب‌های اخیر در کشور نیز با جان‌فشانی نیرو‌های انتظامی و امنیتی و هوشیاری و حضور مردم پایان یافت. اگر مردم معترض صف خود را از آشوبگران جدا نمی‌کردند و چند روز بعد در محکومیت این رخداد‌ها و حمایت از کلیت نظام و انقلاب به میدان نمی‌آمدند، کشور دستخوش حوادث تلخی می‌شد که بعید بود به‌سادگی جمع شود. دشمن از همین بصیرت و حضور به‌موقع مردم در بزنگاه‌ها عصبانی است و با روش‌های مختلف در پی کمرنگ و یا بی‌اثر کردن آن است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اوایل آذرماه در دیدار بسیجیان، اتفاقات اخیر را یک توطئه عمیق، وسیع و بسیار خطرناک خواندند و افزودند: «دشمنان برای طراحی این توطئه، هزینه بسیاری کرده بودند و مترصد فرصتی بودند تا در یک بزنگاه آن را با استفاده از اقدامات تخریبی و آدم کُشی و شرارت، انجام دهند و تصور کردند قضیه بنزین فرصت موردنظر آن‌ها است و لشکر خود را وارد میدان کردند، اما ملت ایران با نمایش پرشکوه خود، حرکت دشمن را نابود کرد.»
ایشان حرکت ملت ایران در میدان را مهم‌تر و بالاتر از اقدامات نیروی انتظامی، سپاه و بسیج در مواجهه سخت دانستند و تأکید کردند: «حرکت عظیم ملت ایران که از زنجان و تبریز آغاز و حتی به برخی روستا‌ها هم رسید و تهران نقطه پایانی آن بود، یک تودهنی به استکبار و صهیونیسم جهانی بود و آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کرد.»
تأکید رهبر انقلاب بر لزوم عدم رنجش مردم از همین زاویه قابل‌تحلیل است. تا وقتی مردم حامی نظام و درصحنه هستند، توطئه‌های دشمن خنثی شدنی است.
برچسب ها: 9 دی مردم بصیرت

ارسال نظرات