پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
22 آبان 1398 - 13:01

واکنش روسیه به ادعای کشف اورانیوم در تهران

روسیه به برخی ادعاها در ارتباط با کشف ذرات اورانیوم در ایران واکنش نشان داد.
کد خبر : 4398

پایگاه رهنما:

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه درباره گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشف ذرات اورانیوم طبیعی در یک سایت ایران گفت: در این زمینه نیازی به یک جنجال تازه سیاسی نیست.

وی افزود: نیازی به ایجاد یک تنش سیاسی جدید درباره آنچه در ایران رخ داده است نیست.

وی متذکر شد دو طرف توضیحات مناسبی درباره این وضعیت ارائه کنند.

آژانس در بخشی از گزارش جدید خود که روز دوشنبه منتشر شده مدعی شده است در منطقه‌ای که به آژانس اعلام نشده ذرات اورانیوم طبیعی کشف کرده است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز روز سه‌شنبه با بیان اینکه واقعیت در مورد ادعای کشف ذرات اورانیوم در ایران تحریف‌شده، گفت ادعای مطروحه مربوط به دو دهه پیش است و با توافق هسته‌ای ارتباطی ندارد.

 اولیانوف همچنین گفته: «گمانه‌زنی‌های زیادی درباره این عبارت وجود دارد و به عنوان یک یافته "داغ" که از عدم صداقت ایران حکایت دارد، ارائه شده است. [این در حالی است که] این از واقعیت به دور است، چراکه نگرانی مربوط به کشف ذرات اورانیوم به دوره‌ای حدودا بین دهه ۱۹۹۰ تا نهایتا سال ۲۰۰۵ بازمی‌گردد.»

ادعاها در ارتباط با کشف ذرات اورانیوم در تهران در حالی مطرح شده که آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون در چهارده گزارش خود از پای بندی ایران به تهعدات هسته‌ای خود خبر داده بود.

این در حالی است که همزمان ایران، طرف‌های اروپایی برجام را متهم کرده که به تعهدات خود در این توافق عمل نکرده‌اند. توافقی که براساس آن قرار بود کشورهای اروپایی روابط تجاری خود با ایران پس از برجام را به حالت طبیعی بازگردانند، اما با خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی نیز اقدامی در راستای مقابله با نقض تعهدات آمریکا انجام نداده‌اند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات