پس از توقیف اکران فیلم خانه پدری، برخی از افراد بهدنبال ایجاد فضایی هستند تا جامعه را به جامعهای دوقطبی تبدیل کنند، در این میان نکاتی قابل تأمل باید مطرح شد که ذیل به آن اشاره میشود:
1 ــ پس از توقف فیلم خانه پدری ریاست سازمان سینمایی، آقای انتظامی گفتهاند: "سازمان سینمایی، تهیهکننده، کارگردان و پخشکننده این فیلم، قانونمندی خود را با اجرای فوری حکم دادستانی تهران نشان دادند اما در عین حال از ریاست محترم قوه قضاییه که در چند ماه اخیر مسائل مختلف را با تدبیر حل کردهاند و تصویری مثبت از دستگاه قضا نزد مردم ساختهاند، تقاضا داریم به این موضوع وارد شوند تا موجبات دلگرمی و همدلی و انسجام اصحاب فرهنگ و هنر فراهم شود."
این ادعا از این جنبه قابل تأمل و بررسی است که اگر سازمان سینمایی قرار است که قانونمندی خود را نشان دهد چرا با اینکه حکم ابطال آییننامه ردهبندی سنی توسط دیوان عدالت اداری در رسانهها مطرح شد، جناب انتظامی و سازمان سینمایی با استنکاف از اجرای آییننامه فیلم خانه پدری را با درجهبندی سنی روانه اکران کردند.
آقای انتظامی فراموش کردهاند که دیوان عدالت اداری دو هفته پیش حکم ابطال آییننامه ردهبندی سنی فیلمهای سینمایی را ابلاغ کردهاند و سازمان سینمایی با زیرپاگذاشتن و بیاعتنایی کامل به حکم صادره، (با تعیین ردهبندی برای فیلم) اقدام به اعطای مجوز اکران برای فیلم «خانه پدری» کرد و باید بابت این تخلف آشکار و نادیده گرفتن احکام قضایی باید مورد بازخواست جدی قرار گیرد.
2 ــ جناب آقای انتظامی نمیتوانند با فرافکنی، تقاضا و وعده دیدار با رئیس قوه قضائیه مسئله را حل کند. به هر حال در ساختار فعلی قوه قضاییه، فرآیند کارشناسی دقیقی در مورد فیلم خانه پدری و سایر آثار سینمایی صورت پذیرفته و جناب انتظامی کاملاً در جریان این فرآیند قرار دارد و البته به افکار عمومی و برای دلخوشی اهالی فرهنگ، وعدهای تحققنیافته را نوید میدهد.
3 ــ ساختار قوه فعلی قطعاً مثل ساختار دولت نیست. دستور دادستانی، دستور رئیس قوه قضائیه است و این دو از هم جدا نیستند که طی ملاقات {رئیس سازمان سینما} با رئیس قوه، حکم اولیه در مورد عدم توقف خانه پدری متوقف شود و دادستانی اطلاعیهای را صادر کند تا پاسخی به اظهارات رئیس سازمان سینمایی باشد که با مسببان اکران خانه پدری برخورد خواهد شد.
4 ــ انتظامی با یادآوری نظر منتقدان و کارشناسان درباره خانه پدری عنوان کرده است: نظر قاطبه مخاطبانی که این فیلم را در چهار روز نمایش آن دیدهاند، با برداشت بازپرس مربوط در دادستانی تهران متفاوت است. اکثر مخاطبان و کارشناسان، این فیلم را ترویج خشونت علیه زنان نمیدانند، بلکه متقابلاً آن را روایتی در تخطئه تحجر و اثرگذار نسبت به قتلهای ناموسی یافتهاند.
مهمترین سؤالی که از آقای انتظامی باید پرسید این است که؛ کارمندان سازمان سینمایی کنار درب تمامی سالنهای سینما ایستادهاند و نظرات مردمی را مکتوب کردهاند؟ ایشان بر اساس کدام آراء مأخوذهای چنین اظهار نظری میکنند؟!
5 ــ میان منتقدانی که در پی فضاسازی حول این فیلم هستند، نام برخی خبرنگاران وجود دارد که سابقه همکاری با رئیس سازمان سینمایی و یا حتی همکاری با این سازمان را دارند که خود بهترین دلیل برای حمایت از عملکرد این سازمان است.
6 ــ آقای انتظامی مکلف است «قانون اهداف و وظایف وزارت ارشاد»، «نقشه مهندسی فرهنگی کشور» مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی و توصیههای رهبری در حوزه سینما را مطالعه کنند و متوجه باشند که اعطای مجوز تولید به آثاری سخیف مانند «رحمان 1400»، «هزارپا»، «مطرب» و هنجارشکنانی نظیر «زیرنظر»، «سرکوب» و موارد مشابه با قوانین و موضوعات فوقالذکر کاملاً تعارض دارد.
7 ــ فیلم «خانه پدری» آنقدر سیاه و خشن و هتاک است که هنوز برخی حتی به موافقت اعضای شورای پروانه نمایش با اکران آن اعتقادی ندارند و اسناد مربوط به موافقت کلی شورای پروانه نمایش در رسانهها منتشر نشده است!
8 ــ تحلیل اقدامات سازمان سینمایی را در چند مورد میتوان دستهبندی کرد. اظهارنظرهای متناقض معاونت اداره نظارت و ارزشیابی درخصوص اصلاح فیلم موهن «خانه پدری»، نمایش نظر نهایی و پنهان رییس سازمان سینمایی مبنی بر استفاده ابزاری از ردهبندی سنی فیلمهای سینمایی برای زمینهسازی بهجهت اکران فیلمهای هنجارشکن است. مدیران سازمان سینمای با ناراستی از مسیر اکران فیلمی که احتمال میرود پروانه نمایش آن در شورای پروانه نمایش تأییدنشده و از انتشار آن قصور کردهاند، آیا سعی در هزینهتراشی برای نظام را دارند؟!
9- ــ آقای انتظامی، حکم قضایی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال ردهبندی سنی را هوشمندانه نادیده انگاشته و با شانتاژ خبری و دعوت از رییس قوه قضاییه برای ورود به ماجرا درتلاش برای فرار رو به جلو است. درخواست انتظامی از ریاست قوه قضاییه برای صیانت از مرزبندیها و قوانینی که همگی با تولید و اکران آثار هنجارشکن تنافر و تعارض دارند، نیز در همین راستاست.
10 ــ سیر بازیهای سیاسی دولت تدبیر و امید با اصحاب فرهنگ و هنر به ایستگاه «خانه پدری» رسیده است، رئیس سازمان سینمایی بهسیاق اسلاف دیگر خود (صالحی امیری) وقتی در مسائل معیشتی، تمام موضوعات کشور حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زدند، برای پر کردن سبد رأی دولت در انتخابات اسفندماه برای بازی با هنرمندان علیرغم اطلاع از جلوگیری از اکران این فیلم ساختارشکن برای ملتهب نمودن فضای کشور و هجمه به ارکان نظام با هدف قهرمانسازیهای سیاسی دولت بیم و امید از هنرمندان شریف کشور سوء استفاده کرد.
اما همه خوب میدانند انتظامی با اهداف سیاسی به سازمان سینمایی آمده است. برای خدمت به جریان بیم و امید با عبور از مصوبات قانونی حوزه نظارت سعی در مشروعیتبخشی به آثار هنجارشکن با استفاده از مسئله ردهبندی سنی دارد، حال که این موضوع بهخلاف اظهار نظر معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در تضاد با ماده 8 نظارت بر پروانه نمایش آثار سمعی و بصری است که صراحتاً اعلام میکند شورای پروانه نمایش در صورت نیاز و در خصوص موضوع فیلم خاصی، میتواند از نظر کارشناسانی خارج از شورای پروانه نمایش استفاده نماید. قطعاً روش فعلی مسیری است برای عبور از قوانین بالادستی حوزه نظارت آثار سینمایی که نشان از طراحیهای خطرناک ایشان در ماههای آتی است که بیشتر بوی پوپولیسم فرهنگی میدهد تا رگههایی از تدبیر و امید.
ارسال نظرات