پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
15 مهر 1398 - 13:26

پیام‌های عملیات «نصر من الله» یمن

تنها ۲ هفته پس از حمله موفق انصارالله یمن به قلب صنعت نفتی عربستان یعنی آرامکو، این بار انقلابیون یمن عربستان را در زمین غافلگیر کردند.
نویسنده :
محمدحسین رحمانی
کد خبر : 4032

پایگاه رهنما:

تنها ۲ هفته پس از حمله موفق انصارالله یمن به قلب صنعت نفتی عربستان یعنی آرامکو، این بار انقلابیون یمن عربستان را در زمین غافلگیر کردند. یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح روز شنبه ۶ شهریورماه از انجام یک عملیات بزرگ در داخل خاک عربستان در استان نجران خبر داد. در این عملیات صد‌ها کیلومتر از خاک استان نجران به کنترل یمنی‌ها درآمدهاست. یمنی‌ها بزرگ‌ترین عملیات زمینی خود را «نصر من الله» نامیده‌اند و یگان‌های ویژه موشکی، پهپادی و سامانه دفاعی یمن نیز از آن پشتیبانی کرده‌اند. ارتش یمن عملیات نصر من الله را از ۲۴ مرداد در محور‌های مختلف جبهه نجران آغاز کرد. در مرحله اولیه عملیات مذکور ۳۵۰ کیلومترمربع در طول و عرض منطقه عملیات آزاد شد که در داخل آن مقر‌ها و پایگاه‌های نظامی قرار داشت.

بزرگ‌ترین عملیات نظامی علیه متجاوزان
سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرده که خسارت‌های انسانی دشمن بیش از ۵۰۰ کشته و زخمی بوده است. در جریان این عملیات سه تیپ سعودی به‌طور کامل منهدم و ۲ هزار سرباز سعودی به اسارت درآمده‌اند و شمار زیادی از تجهیزات سعودی‌ها نیز به کنترل یمنی‌ها درآمده است. محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله گفته که عملیات «نصر من الله» بزرگ‌ترین عملیات نظامی علیه متجاوزان از زمان آغاز جنگ ظالمانه علیه یمن به شمار می‌رود که دشمن در یک مدت‌زمانی کوتاه متحمل خسارت‌ها و تلفات سنگین شده است.
عملیات نظامی بزرگ یمن با عنوان «نصر من الله» با استقبال طرف‌های یمنی و محافل سیاسی و حزبی در این کشور همراه بود. «محمدعلی الحوثی» عضو کمیته عالی انقلاب یمن این عملیات را تبریک گفت و آن را «مدال افتخاری» دانست که ارتش به گردن تمام یمنی‌ها انداخته است. محمد عیاش قحیم استاندار الحدیده نیز اعلام کرد: «زمانی که دشمن سعودی-آمریکایی می‌آمد، جولان می‌داد، عربده می‌کشید، می‌کُشت و تخریب می‌کرد، تمام شد و دیگر بازنخواهد گشت. اکنون زمان پاسخگویی و عزت و کرامت فرارسیدهاست.»
پیام‌های عملیات «نصر من الله» یمن
 
انهدام سه تیپ ارتش عربستان
انقلابیون یمن روز شنبه بزرگ‌ترین عملیات زمینی را در ۵۴ ماه گذشته علیه عربستان در استان جنوبی نجران اجرا کردند که درنتیجه این عملیات هزاران نفر به اسارت درآمده و سه تیپ ارتش عربستان منهدم شدند؛ اما نکته جالب این است که رسانه‌های عربستان و مقامات این کشور این خبر مهم را کاملاً سانسور کردند. دلیل این مسئله نیز این است که آل سعود نمی‌داند این بار این عملیات مهم را چگونه توجیه کند و شکست خود در برابر انصارالله را به گردن کدام کشور بیندازد. در ماجرای حمله انصارالله به آرامکو با پهپاد، عربستان مدعی شد که ایران عامل اصلی این حمله بوده و انصارالله توان حمله به آرامکو را ندارد؛ اما اکنون پیاده‌نظام‌های انصارالله به استان نجران در جنوب عربستان حمله کرده و بزرگ‌ترین شکست را بر عربستان تحمیل کرده‌اند. این بار عربستان دیگر نخواهد توانست با فرافکنی از تبعات سنگین این حمله فرار کند. به همین دلیل تاکنون به سانسور شدید این حمله مبادرت کرده است.
پیام‌های عملیات «نصر من الله» یمن

وعده صادق رهبر معظم انقلاب
این پیروزی انصارالله یادآور وعده رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی بود که تأکید کردند، تجهیزات عربستان به‌زودی به دست رزمندگان اسلام خواهد افتاد. در عملیات روز شنبه، صد‌ها دستگاه خودروی زرهی و ادوات جنگی از ۳ تیپ تا بن دندان مسلح به غنیمت گرفته شد تا آنجا که برخی تحلیلگران مهمات غنیمت گرفته‌شده را برای یک سال جنگ کافی می‌دانند.
انصارالله در ماه‌های گذشته بار‌ها با استفاده از پهپاد‌های مدرن خود به مناطق مختلف عربستان حمله کرده است. اوج حملات پهپادی انصارالله به عربستان، حمله به دو پالایشگاه البقیق و الخریص در ظهران بود. به دنبال این حملات ۵۰ درصد تولید نفت عربستان یعنی ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت متوقف شد و سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان که بر مبنای واگذاری ۵ درصد از سهام شرکت آرامکو در بورس بود با چالش اساسی مواجه شد. در شرایط کنونی انصارالله یمن از اقتدار زمینی خود نیز رونمایی کرده است. سه تیپی که انصارالله منهدم کرده از مهم‌ترین گردان‌هایی بودند که عربستان به‌طور مستقیم آن‌ها را اداره می‌کرد و بیشتر نیرو‌های آن از تکفیری‌ها و افراط‌گرایان بودند. عملیات «نصر من الله» به‌منزله آغاز مرحله جدیدی در رویارویی زمینی و به‌منزله هشداری به کشور‌های متجاوز و در رأس آن، نظام سعودی است؛ بر این مبنا که پس از عملیات، شرایط مانند گذشته نیست.

مهدی المشّاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن ۲۹ شهریورماه یعنی ۶ روز پس از حمله انصارالله به آرامکوی عربستان از ابتکار عمل صنعا برای توقف حملات خود علیه ریاض خبر داد. او گفت که دولت نجات ملی یمن «داوطلبانه و به‌صورت یک‌جانبه» عملیات‌های پهپادی و موشکی خود به خاک عربستان را متوقف می‌کند؛ مشروط بر اینکه عربستان و «ائتلاف متجاوز» به رهبری این کشور نیز حملات خود را به یمن متوقف کرده و به محاصره این کشور پایان دهد. انصارالله اعلام کرده تا زمانی که عربستان پیشنهاد آتش‌بس فراگیر را نپذیرد و به حملات خود علیه مردم یمن ادامه دهد، تأسیسات مهم این کشور و حتی امارات همچنان در تیررس انصارالله قرار دارند.

بن سلمان یا ببر کاغذی؟!
ضربه‌ای که انصارالله با عملیات نصر من الله به آل سعود وارد کرد را باید یک نقطه عطف در ۵۴ ماه گذشته جنگ یمن دانست. عملیات زمینی به‌مراتب از عملیات پهپادی و موشکی پیچیده‌تر است و نیازمند شناسایی دقیق و قدرت نظامی بالا است. اکنون عربستان هم از ناحیه حملات پهپادی و هم عملیات زمینی در موضع ضعف قرارگرفته و می‌توان گفت: آل سعود به پایان کار خود در یمن رسیده و همان‌طور که رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند بن سلمان نشان داده که یک «ببر کاغذی» بیش نبوده و باید هرچه سریع‌تر با پیشنهاد انصارالله برای آتش‌بس فراگیر موافقت کند.

ارسال نظرات