دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
30 شهريور 1398 - 15:10

سه اثر ماندگار برای شناخت بهتر دفاع مقدس

کسی تصور نمی‌کرد جنگ نسبتاً غافلگیرکننده و البته نابرابری که در بعدازظهر روز 31 شهریور 1359 با هجوم همه‌جانبه رژیم بعثی عراق به مرزهای جنوبی و غربی کشورمان بر انقلاب اسلامی تحمیل شد، هشت سال طول بکشد.
نویسنده :
حامد حسین عسگری
کد خبر : 3926

پایگاه رهنما:

کسی تصور نمی‌کرد جنگ نسبتاً غافلگیرکننده و البته نابرابری که در بعدازظهر روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با هجوم همه‌جانبه رژیم بعثی عراق به مرز‌های جنوبی و غربی کشورمان بر انقلاب اسلامی تحمیل شد، هشت سال طول بکشد. آن‌هم جنگی که فقط یک ارتش را رودرروی ملت ایران قرار نداد؛ به گواه بسیاری از اسناد، حداقل از ۲۴ کشور بزرگ جهان در شرق و غرب عالم، نیروی نظامی و تجهیزات پیشرفته در اختیار رژیم دیکتاتوری حاکم بر عراق قرار داده شد تا کار انقلاب نوپای مردم ایران را یکسره کند و راه را برای بازگشت دست‌نشاندگان آمریکا به ایران هموار کند، اما مردم ایران با اشاره راهگشا و نفس قدسی امام امت (ره) که رهبری بزرگ‌ترین انقلاب چند قرن اخیر را بر عهده داشت، خیلی زود خودشان را پیدا کردند. جنگی که قرار بود یک تهدید مرگ‌بار برای مردم انقلابی ایران باشد، به مدد آموزه‌های مکتب عاشورا از جمله ظلم ناپذیری و عزت‌آفرینی و نیز رهبری پدرانه امام خمینی (ره) و انسجام و غیرت ملی اقوام مختلف ایران‌زمین، به فرصتی برای شکوفایی استعداد‌ها و توانمندی‌های جوانان این مرزوبوم و پرورش بیش‌ازپیش روحیات و خصلت‌هایی از قبیل: ایثار و ازخودگذشتگی، هم‌بستگی ملی و خودسازی علمی و معنوی تبدیل شد. مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس بیش از ۲۱۳ هزار شهید از بسیج و سپاه و ارتش و ده‌ها هزار جانباز و آزاده تقدیم کردند تا آنچه را که سال‌های سال در روضه‌های حضرت امام حسین (ع) شنیده و خوانده بودند، حالا در عرصه عمل اثبات کنند و ثمره همین مقاومت امروز در بین ملت‌های منطقه و در مقابله با تروریسم تکفیری - صهیونیستی خودش را نشان داده است.


کتاب‌هایی برای فهم یک حقیقت
درباره دفاع مقدس ملت ایران زیاد گفته‌شده و بعد از این هم تا تاریخ برقرار است، شرح این حماسه بی‌نظیر در زبان‌ها و بر روی قلم‌ها خواهد چرخید، اما در بین آثار مختلف مکتوب و تصویری، کتاب‌های خاطراتی که در یک دهه اخیر درباره زوایای مختلف جنگ تحمیل‌شده بر ملت ایران و دفاع مقدس آنان نوشته‌شده، به طرز عجیبی خواننده را با هزارتوی جنگ و نحوه مواجهه مردم ایران با تهاجم دشمن آشنا می‌کند و تصویری شفاف، دقیق و خواندنی از جنگ پیش روی خواننده می‌گذارد. در بین این آثار، سه کتاب «دا»، «نورالدین پسر ایران» و «پایی که جا ماند» برجستگی بیشتری دارد.


ناگفته‌های زندگی جنگ‌زدگان در «دا»

کتاب «دا» که در اواخر سال ۱۳۸۷ منتشر شد، خاطرات سیده زهرا حسینی است؛ دختر جوانی از اهالی خرمشهر که در همان روز‌های نخست شروع جنگ، پدر و برادرش در دفاع از مرز‌های جنوب کشور به شهادت می‌رسند و در ادامه کتاب، روایت‌های دست اول و دقیقش از حال و روز جنگ‌زدگان و رفتار دوست و دشمن با آن‌ها، برای هر فرد جویای حقیقت خواندنی است.
رهبر معظم انقلاب در دشت‌نوشته‌ای که بر این کتاب به یادگار گذاشتند، نوشتند: «کتاب «دا» که حقاً و انصافاً کتاب بسیار خوب و قابل طرح در سطح جهانی است، مربوط به بخش کوچکی از وقایع جنگ تحمیلی است و این نشان می‌دهد که هشت سال دفاع مقدس دارای ظرفیت تولید هزاران کتاب به‌منظور انتقال فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و انقلابی به جامعه و جهان است. این کتاب در گستره کشور هنوز شناخته نشده است؛ اگر «دا» شناخته شود، میلیون‌ها نسخه از این کتاب فروش خواهد رفت و میلیون‌ها نفر از محتوای این کتاب بهره خواهند برد...».


روایتی شفاف از خط اول نبرد

اما صحنه‌های مستقیم جنگ در خطوط مقدم نبرد نیز، عجایب خواندنی و جذابی دارد که نمونه ناب آن در کتاب «نورالدین پسر ایران» آمده است. این کتاب شرح خاطرات سیدنورالدین عافی رزمنده لشکر ۳۱ عاشوراست که تقریباً در همه روز‌های دفاع مقدس هشت ساله در خطوط مقدم نبرد حضور داشته و با وجود مجروحیت‌های شدید و رنج جسمی تا آخرین روز‌های جنگ، زندگی خود را وقف دفاع از کشور کرده است. رهبر انقلاب در تمجیدی از این کتاب نیز اینطور نوشته‌اند: «این نیز یکی از زیباترین نقاشی‌های صفحه پُرکار و اعجازگونه هشت سال دفاع مقدس است. هم راوی و هم نویسنده حقاً در هنرمندی، سنگ تمام گذاشته‌اند. آمیختگی این خاطرات به طنز و شیرین‌زبانی که از قریحه ذاتی راوی برخاسته و با هنرمندی و نازک‌اندیشیِ نویسنده، به‌خوبی و پختگی در متن جا گرفته است و نیز صراحت و جرئت راوی در بیان گوشه‌هایی که عادتاً در بیان خاطره‌ها نگفته می‌ماند... ساعات خوش و باصفایی را در مقاطع پیش از خواب، با این کتاب گذراندم».


حکایت‌های اسارت در «پایی که جا ماند»
اما از زندگی مرزنشینان و جنگ‌زدگان و نیز صحنه‌های خط مقدم جبهه‌ها که بگذریم، اردوگاه‌های محل نگهداری اسرای مظلوم و درعین‌حال مقاوم ایرانی هم جلوه‌ای دیگر از شگفتی‌ها و درس‌های دفاع مقدس است. کتاب «پایی که جا ماند» روایتی ناب و عینی از وضعیت این اردوگاه‌ها و مقاومت فرزندان ملت ایران در سخت‌ترین شرایط را به خواننده ارائه می‌کند.
مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) درباره این کتاب که شرح خاطرات آزاده جانباز سید ناصر حسینی‌پور است، چنین نوشته‌اند: «تاکنون هیچ کتابی نخوانده و هیچ سخنی نشنیده‌ام که صحنه‌های اسارت مردان ما را در چنگال نامردمان بعثی عراق را، آن‌چنان‌که در این کتاب است به تصویر کشیده باشد. این‌یک روایت استثنایی از حوادث تکان‌دهنده‌ای است که از سویی صبر و پایداری و عظمت روحی جوانمردان ما را و از سوی دیگر، پستی و خباثت و قساوت نظامیان و گماشتگان صدام را، جزءبه‌جزء و کلمه به کلمه در برابر چشم و دل خواننده می‌گذارد و او را مبهوت می‌کند. احساس خواننده از یک‌سو شگفتی و تحسین و احساس عزت است و از سویی دیگر، غم و خشم و نفرت. درود و سلام به خانواده‌های مجاهد و مقاوم حسینی».

ارسال نظرات