پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
17 شهريور 1398 - 12:28

مشق بصیرت

مکتب عاشورا را می‌توان نبض تپنده تاریخ شیعه دانست؛ مکتبی که خاستگاه فرهنگ جهاد و تابو‌شکنی از ظلم و انسداد دینی بود و الهام‌بخش نهضت‌های آزادی‌بخش در طول تاریخ شد
نویسنده : محمد رضا شبانی
کد خبر : 3830

پایگاه رهنما:

مکتب عاشورا را می‌توان نبض تپنده تاریخ شیعه دانست؛ مکتبی که خاستگاه فرهنگ جهاد و تابو‌شکنی از ظلم و انسداد دینی بود و الهام‌بخش نهضت‌های آزادی‌بخش در طول تاریخ شد. بر اساس همین الگو بود که «انقلاب اسلامی ایران، باقدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید» و بعدازآن نیز فرزندان روح‌الله با کمترین امکانات در برابر تهاجم ارتشی ایستادند که موردحمایت همه‌جانبه قدرت‌های جهانی بود.
عاشورا و محرم محدود و منحصر به یک مقطع تاریخی نیست، بلکه یک تفکر و شالوده فکری است که درگذشته، حال و آینده جریان دارد و هرلحظه آن برای سیاه پوشان و اشک‌ریزان و سینه‌زنان درس بصیرت است؛ افق دید خمینی کبیر (ره) به‌قدری بود که گفت: «این محرم و صفری که اسلام را زنده نگه‌داشته است»؛ امامی که با درس گرفتن از عاشورا پیروز شد و اجازه نداد اسلام در مکتب‌خانه‌ها خاک بخورد و ایران بله قربان گوی آمریکا در جنوب غرب آسیا باشد، امام اجازه نداد گریه بر مصیبت‌های سیدالشهدا قربانی زخم اصلی انحراف اسلام و سرسپردگی به استکبار و یزیدیان زمانه شود. امام عاشورا را دوباره برای ما تدریس کرد؛ «مسئله کربلا که خودش در رأس مسائل سیاسی هست، باید زنده بماند.»، چون عاشورا یعنی غلبه «حکومت اسلامی بر حکومت طاغوت» و این معنایی جز پاسداری از اسلام در رأس حکومت ندارد: «دستور آموزنده کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا باید سرمشق امت اسلامی باشد.
در حقیقت قیام عدالت‌خواهانه عاشورا باید سرلوحه زندگی امت اسلامی در هر ازمنه و امکنه‌ای باشد؛ عاشورا و کربلا برای ما یک دستور زنده و آموزنده تاریخی است؛ چرا که پایداری در برابر دشمنان از اصول و مبانی قیام عاشوراست. مبنای قیام امام حسین علیه‌السلام بر آزادگی بنانهاده شده و این روش موجب شد تا در مقابل تهدیدات و ارعاب دشمن مقاومت کرده و پیروز این کارزار نابرابر باشند و امروز این پایداری به‌واسطه روشنگری‌های رهبر فرزانه انقلاب و به‌تبع آن ولایت باوری مردم و «عناصر مؤمن انقلابی» در قامت سیاست موفق مقاومت فعال به بار نشسته و ثمرات آن در گام‌های محکم و استوار هسته‌ای و پَرپَر کردن عقاب آمریکایی و تحقیر ستون نظامی امپریالیست در تنگه هرمز و به‌تبع آن تلطیف لفاظی‌های دشمن مشهود و ملموس است. امروز سیلی‌های سخت بازوان مقاومت در لبنان، یمن، عراق و... ترجمانی از افق بصیرت کربلا و عاشورا است که امید می‌رود این مهم تداوم داشته باشد؛ تربیت‌یافتگان مکتب حسینی در کوران پروپاگاندای روانی دشمن و پیگیری این خط از سوی «کاسبان ترس» در داخل، باید عماروار پای آرمان‌ها و مسلک انقلاب و ولایت بایستند و باطل‌السحر خط دشمن باشند؛ مرعوب اخم و نهیب‌های آمریکا و شیفته لبخند‌ها و بازی دوگانه غرب نشوند. باید در این مقطع حساس مشق بصیرت کرد تا تصویری انفعالی از ایران در نظام محاسباتی دشمن نقش نبندد و بسته‌های پوشالی اروپا و برجام‌های موشکی و منطقه‌ای جایگزین مقاومت فعال و عاشورایی نشود؛ چرا که پیامد‌ها و نتایج نظریه مقاومت هم مقوّم پیام عاشورا خواهد بود و هم بستری برای ایجاد گشایش‌ها و فرصت‌های راهبردی که به‌زودی عیان خواهد شد.

ارسال نظرات