پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
16 شهريور 1398 - 16:53

ملکه انگلیس؛ مقامی با اختیارات بی‌حدوحصر

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) در چند ماه اخیر تحولات سیاسی بسیاری را در این کشور رقم زد. رودررویی پارلمان با «ترزا می» نخست‌وزیر پیشین این کشور و سپس ورود «بوریس جانسون» به ساختمان نخست‌وزیری از جمله مهم‌ترین رخداد‌های سیاسی انگلیس بود.
نویسنده :
محمد مرادی
کد خبر : 3818

پایگاه رهنما:

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) در چند ماه اخیر تحولات سیاسی بسیاری را در این کشور رقم زد. رودررویی پارلمان با «ترزا می» نخست‌وزیر پیشین این کشور و سپس ورود «بوریس جانسون» به ساختمان نخست‌وزیری از جمله مهم‌ترین رخداد‌های سیاسی انگلیس بود. جانسون از طرفداران سرسخت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است که اعلام کرد حتی اگر مجبور شود برگزیتِ بدون توافق را اجرایی می‌کند. چند روز قبل ملکه انگلیس با درخواست بوریس جانسون برای تعلیق پنج‌هفته‌ای پارلمان این کشور موافقت کرد و به‌این‌ترتیب سخنرانی ملکه برای گشایش پارلمان تا نیمه مهرماه به تأخیر افتاد. حال برنامه‌ریزی نخست‌وزیر برای تعطیلی پارلمان انگلیس و ارتباط این اقدامات با تصمیم‌های برگزیتی وی به چالش سیاسی مهمی در انگلیس تبدیل شده است. نخست‌وزیر اکنون پارلمان را از ۹ سپتامبر تا ۱۴ اکتبر به حالت تعلیق درآورده است. از آنجا که ۳۱ اکتبر (۹ آبان) آخرین‌مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است، قانون‌گذاران در پارلمان فرصت لازم را برای تصویب لایحه مخالفت با خروج بدون توافق لندن از اتحادیه اروپا نخواهند داشت و وی می‌تواند برنامه‌های خود برای خروج از اتحادیه اروپا را کامل کند. بسیاری از نماینده‌های انگلیس، اقدام ملکه این کشور را کودتا علیه دموکراسی خوانده‌اند و حتی برخی وی را به سقوط نظام سلطنتی تهدید کرده‌اند. نکته مهم در این اقدام ملکه انگلیس (تعلیق پارلمان انگلیس) به اختیارات بی‌حدوحصر او برمی‌گردد. رسانه‌های مختلف در سال‌های گذشته مقام ملکه انگلیس را یک مقام تشریفاتی و نمادین معرفی کرده‌اند که در امور اجرایی دخالتی نمی‌کند؛ اما آیا واقعاً این‌گونه بوده یا ملکه انگلیس دارای اختیارات اجرایی قابل‌توجهی نیز هست؟
 امتیازات ویژه ملکه انگلیس
«او قدرت چندانی ندارد، اما بسیار قدرتمند است!» این جمله معروفی است که بیشتر تحلیلگران، کارشناسان و حتی مردم انگلیس درباره حدود اختیارات ملکه می‌گویند، سِمتی که اکنون برای ۶۷ سال در اختیار «ملکه الیزابت دوم» قرار دارد. برخی از مردم تصور می‌کنند که پست ملکه در انگلیس بیشتر تشریفاتی و غیر اجرایی است؛ اما بررسی تنها بخشی از اختیارت و قدرت او به‌خوبی نشان‌دهنده قدرت بی‌حدوحصر وی است.
سلطنت پادشاهی متحده که سلطنت انگلیس نیز خوانده می‌شود، از نوع حکومت پادشاهی مشروطه بوده و ملکه الیزابت دوم از سال ۱۹۵۲ میلادی رئیس حکومت این کشور است. او طولانی‌ترین زمان حضور و طول عمر در رأس یک حکومت سلطنتی را در تاریخ جهان در اختیار دارد. شخص ملکه یا پادشاه انگلیس و بستگان درجه‌یک او سمت‌های مختلف رسمی، تشریفاتی، دیپلماتیک و نمایندگی را بر عهده‌دارند. در ادامه بخشی از قدرتی که ملکه انگلیس در اختیار دارد، به‌قرار زیر است:
۱. قدرت سیاسی
آغاز به کار یا تعطیلی جلسات پارلمان: ملکه انگلیس قدرت این را دارد که جلسات پارلمان این کشور را به تعویق بیاندازد یا مجدداً آغاز کند.
توشیح لوایح یا طرح‌های مصوب پارلمان انگلستان: این مسئله از اختیارات ملکه این کشور است و ملکه می‌تواند از تأیید و توشیح مصوبات دو مجلس این کشور اجتناب ورزد.
انتصاب اعضای مجلس (اعیان) لردها: این مجلس متشکل از ۷۹۲ لرد از شاهزادگان، اشراف و شخصیت‌های فرهنگی ـ. علمی و بالاخره شخصیت‌های مذهبی می‌باشد.
توشیح ملوکانه: ملکه انگلیس حق و مسئولیت دارد تا موافقت خود را با لوایح و طرح‌های تصویب‌شده در پارلمان این کشور اعلام کرده و آن‌ها را امضا کند. او همچنین می‌تواند قوانینی را که با آن‌ها مخالف است، رد کند.
عزل و نصب وزرا: ملکه انگلیس قدرت انتصاب و برکناری وزیران کابینه دولت را دارد.
تنفیذ نخست‌وزیر: ملکه انگلیس مسئول تنفیذ حکم نخست‌وزیری بعد از برگزاری انتخابات سراسری است.
اعلان جنگ: ملکه انگلیس این اختیار را دارد تا علیه دیگر کشور‌ها جنگ به راه بیاندازد.
مصونیت از پیگرد: تحت قوانین انگلیس، ملکه بالاتر از قانون قرار داشته و نمی‌تواند تحت پیگرد قرار بگیرد.
۲. قدرت مذهبی
تعیین و نصب عالی‌ترین مقام مذهبی انگلیس: بدین معنا که، چون ملکه انگلیس بالاترین مقام کلیساى دولتى انگلیس محسوب می‌گردد، مسئول نصب و تعیین اسقف اعظم و اسقف‌های کلیسا‌های انگلیس می‌باشد.
۳. قدرت قضایی
عفو سلطنتی: علی‌رغم اینکه اختیارات قضایی ملکه انگلیس در دوران اخیر بسیار کاهش‌یافته، اما عفو سلطنتی که برای لغو احکام اعدام علیه افرادِ به‌اشتباه محکوم‌شده به کار می‌رود، هنوز هم در اختیار ملکه قرار دارد.
۴. نیرو‌های مسلح
فرمانده کل: ملکه انگلیس فرماندهی تمامی نیرو‌های مسلح این کشور را بر عهده داشته و تمام خدمه نظامی انگلیس باید سوگند وفاداری به او سر دهند.
اعطای درجه افسری: از دیگر اختیارات ملکه انگلیس، اعطای درجه افسری به دانشجویان نظامی و ورود آن‌ها به نیرو‌های مسلح این کشور است. وی همچنین می‌تواند آن‌ها از این درجه خلع کند.
استقرار نیروها: سازمان‌دهی و استقرار نیرو‌های مسلح نیز بخشی از حق ویژه سلطنتی ملکه انگلیس است.
۵. اختیارات متفرقه
کنترل گذرنامه‌ها: صدور یا ابطال گذرنامه برای مردم انگلیس، ذیل حق ویژه سلطنتی ملکه قرار دارد که البته معمولاً وزرای مربوطه از طرف وی این کار را انجام می‌دهند.
مصادره کشتی‌ها: ملکه انگلیس می‌تواند دستور دهد یک کشتی یا شناور به نام وی مصادره شده و برای حکومت انجام خدمت کند.
حق تخطی از قوانین رانندگی: ملکه همچنین الزامی به رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی ندارد، می‌تواند خودرو شخصی‌اش را با هر سرعتی که دلش بخواهد براند و ملزم نیست روی خودروی خود را شماره‌گذاری کند. استفاده از خدمات پستی نیز برای او رایگان است.
برخلاف موج رسانه‌ای که بسیاری از رسانه‌های طرفدار انگلیس و حتی رسانه‌های داخلی به راه انداخته‌اند، ملکه انگلیس نه‌تن‌ها یک مقام تشریفاتی نیست بلکه قدرت و اختیارات فراتر از قانون دارد که وی را به‌عنوان قدرت بلامنازع در انگلیس تبدیل کرده است. ملکه انگلیس قانوناً فرمانده کل نیرو‌های مسلح است و می‌تواند اعلام جنگ کند، به جنگ پایان دهد و پیمان صلح ببندد. ملکه می‌تواند نخست‌وزیر را برکنار کند و ریاست دولت را به فرد دیگری واگذارد، می‌تواند مجلس را به حال تعلیق دربیاورد یا اصلاً منحل کند. این اختیارات ملکه منحصر به انگلیس نیست. او همین اختیارات را در ۱۵ کشور دیگر نیز داراست، کشور‌هایی که زمانی مستعمره انگلیس بوده‌اند. مهم‌ترین این کشور‌ها کانادا، استرالیا و نیوزلند است. با توجه به بررسی تنها بخشی از اختیارات و قدرت‌های ملکه انگلیس، می‌توان به این نتیجه رسید که ملکه انگلیس قدرتی بی‌حدوحصر در اختیار دارد که وی را به‌عنوان قدرتی برتر در این کشور تبدیل کرده است.

 

 

ارسال نظرات